دو ماه قبل از انتخابات رخ داد

موج تازه دستگیری شیعیان در بحرین

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۹ کد : ۸۳۹۷ اخبار اصلی
در حالی که نزدیک به دو ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی بحرین زمان باقی مانده، مقام‌های امنیتی این کشور روزهای جمعه و یک‌شنبه شماری از رهبران شیعه را که برخی از آنها روحانی هستند، بازداشت کردند.
موج تازه دستگیری شیعیان در بحرین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نزدیک به دو ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی بحرین زمان باقی مانده، مقام‌های امنیتی این کشور روزهای جمعه و یک‌شنبه شماری از رهبران شیعه را که برخی از آنها روحانی هستند، بازداشت کردند.

انتخابات پارلمانی بحرین روز 23 اکتبر برگزار می‌شود و جریان‌های سیاسی شیعی برای تصاحب تعداد بیشتری از کرسی‌های مجلس و برخورداری از سهم بیشتر از دولت آینده بحرین فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی خود را چند برابر کرده‌اند.

اکثریت جمعیت بحرین شیعه مذهب هستند اما قدرت در دست سنی‌ها باقی مانده است. انتخابات پارلمانی بحرین سومین انتخابات از زمان روی کار آمدن شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه امیر این کشور محسوب می‌شود. وی نزدیک به 10 سال پیش برای خواباندن اعتراض‌های شیعیان به فشارهای سیاسی و اجتماعی‌ای که از سوی سنیان علیشان وارد می‌شد، دست به یک سری از اصلاحات سیاسی و اجتماعی زد که به آشتی شیعیان با هیئت حاکمه کشور تعبیر شد.

به گزارش میدل ایست آن لاین، دستگیری روز گذشته رهبران شیعی پس از وقوع درگیری در دو روستای شیعه‌نشین در این کشور صورت گرفت.

نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین در این باره گفت: «این درگیری‌ها در دو روستای شیعه‌نشین رخ داد که دلیل اصلی آن بازداشت شماری از رهبران شیعه در روز جمعه بود.»

محمد التاجر، وکیل مدافع یکی از افراد بازداشت شده نیز گفت: «روند بازداشت‌ها صبح دوشنبه نیز ادامه داشت و نیروهای امنیتی به خانه‌های افراد مظنون وارد می‌شدند و آنها را بازداشت می‌کردند. تمامی این بازداشت‌ها توسط دستگاه امنیتی کشور انجام می‌شود و بدون دخالت یا نامه دادستانی کشور است.»

وزارت کشور نیز اعلام کرده است که تمامی این بازداشت‌ها بدون اطلاع آن و بدون هماهنگی با دفتر دادستانی صورت گرفته است.

تاجر همچنین گفت: «عبدالجلیل السنکیس رئیس جنبش حق برای حقوق بشر که یک تشکل شیعی است روز جمعه در حالی که از لندن بازگشته بود در فرودگاه منامه بازداشت شد و پس از دستگیری وی بازداشت دیگر اعضای این جنبش نیز آغاز شد. بازجویان دلیل بازداشت او را شرکت در یک مناظره در بریتانیا که توسط یک سازمان حقوق بشر تدارک دیده شده بود و به پایگاه‌های امریکایی مستقر در بحرین تاخته بود، اعلام کرده‌اند.»

روز یک‌شنبه نیز عبدالغنی الخنجر، رئیس گروه حقوق بشر بحرین که از حقوق قربانیان شکنجه در این کشور حمایت می‌کند و فعالیت گسترده‌ای علیه سازمان امنیت بحرین به راه انداخته و محمد مقداد، روحانی شیعی و از فعالان سیاسی این کشور بازداشت شدند. سعید النوری، دیگر فعال سیاسی نیز ظهر دوشنبه بازداشت شد.

السنکیس و مقداد در سال 2009 نیز چند بار به اتهام تلاش برای براندازی حکومت بازداشت شده بودند. این افراد پس از آخرین بازداشتشان تحت فشار سازمان‌های حقوق بشر مورد عفو شیخ حمد بن عیسی پادشاه بحرین قرار گرفته بودند.

شیعیان بحرین از این که در دوایر حکومتی مورد تبعیض قرار می‌گیرند و علیه حقوقشان اجحاف می‌شود، به شدت معترضند اما دولت بحرین تا کنون وجود تبعیض علیه شیعیان را رد کرده است.

فهرست الوفاق بزرگترین فهرست شیعه اپوزسیون بحرین است که تلاش می‌کند با شرکت در انتخابات آتی بحرین 24 کرسی از 40 کرسی پارلمان را تصاحب کند. این فهرست در حال حاضر 17 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

بحرین پس از کویت دومین کشور حاشیه خلیج فارس است که از نظام پارلمانی برخوردار است. اما اختیارات پارلمان بسیار محدود است چرا که بیشتر لوایح برای تصویب به جای مجلس در مجلس علیای بحرین که اعضای آن را پادشاه تعیین می‌کند، به تصویب می‌رسد.


نظر شما :