کنسولگرى‌ها جاى نيروهاى نظامى در عراق را مى‌گيرند

۲۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۲ کد : ۸۴۱۵ اخبار اصلی
ایالات متحده اعلام کرد، در چهار شهر کلیدی عراق کنسولگری راه‌اندازی می‌کند تا هم‌زمان با خروج نیروهای نظامی از عراق دستگاه دیپلماسی امریکا در این کشور فعال‌تر باشد.
کنسولگرى‌ها جاى نيروهاى نظامى در عراق را مى‌گيرند

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده اعلام کرد، در چهار شهر کلیدی عراق کنسولگری راه‌اندازی می‌کند تا هم‌زمان با خروج نیروهای نظامی از عراق دستگاه دیپلماسی امریکا در این کشور فعال‌تر باشد.

مایکل کوربن، معاون وزیر امور خارجه امریکا با شرکت در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت: «ما دو کنسولگری در بصره در نزدیکی بندر ام قصر که شریان اقتصادی عراق از طریق صادرات نفت در آن جریان دارد و اربیل در مرکز کردستان راه‌اندازی می‌کنیم. این دو کنسولگری یکی از مهمترین پایگاه‌های دیپلماسی ما در عراق خواهند بود که می‌توانیم به کمک آنها برنامه‌های خود در آینده را بهتر پیش ببریم.»

کوربن همچنین گفت: «این دو کنسولگری که یکی در کردستان و دیگری در تنها اسکله نفتی عراق است اهمیت بسیاری هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی برای ما دارد به خصوص این که در کنار چاه‌های جدید نفتی عراق خواهند بود.»

وی همچنین تاکید کرد، ایالات متحده قصد دارد دو دفتر دیگر وابسته به سفارت امریکا در بغداد در شهرهای کرکوک که آن نیز یک شهر نفت خیز است و مناقشات قومی میان کردها و اعراب سنی در آن جریان دارد و موصل که همچنان شاهد درگیری‌های مسلحانه در آن هستیم، افتتاح کنیم.

کوربن درباره اهداف افتتاح این دو دفتر گفت: «در موصول و کرکوک مشکلات متعددی وجود دارند که این مسائل فقط میان اعراب و کردها جریان ندارد بلکه دیگر اقلیت‌ها را نیز درگیر کرده است. یزیدی‌ها و مسیحی‌ها نیز در این دو شهر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و می‌خواهیم به اندازه توانایی‌هایمان تا آنجا که ممکن است این مسائل را حل و فصل کنیم.»

وی در ادامه افزود: «در موصل همچنان درگیری وجود دارد به گونه‌ای که این شهر هسته شورشیان و فعالیت‌های بزرگ تروریست‌ها در عراق است.»

پیش از این دفتر سفارت ایالات متحده در نجف اشرف و کربلا نیز افتتاح شده بودند. ایالات متحده قصد دارد در یک برنامه مدون در تمام استان‌های عراق کنسولگری راه‌اندازی کند. اکنون بزرگترین سفارت خانه امریکا در جهان در بغداد است که امریکایی‌ها آن را سال گذشته میلادی افتتاح کردند. برای ساخت این سفارتخانه عظیم دست کم 800 میلیون دلار هزینه شد. در این سفارتخانه نزدیک به سه هزار کارمند فعالیت می‌کنند. سفارت امریکا در بغداد مرکز سفارتخانه‌های امریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود.  

در همین راستا کولن کاهل معاون مشاور وزیر دفاع ایالات متحده امریکا درباره اوضاع امنیتی در عراق با توجه به نزدیک شدن زمان خروج نیروهای امریکایی از این کشور گفت: «وضیعت امنیت در عراق به طور کلی به سمت بهبودی حرکت می‌کند و می‌توانیم بگوییم که وضعیت امنیتی عراق ایجابی است. تا 31 اوت نیز به اعتقاد ما این وضعیت بهبود خواهد یافت. ما در این تاریخ عملیات خروج از عراق را آغاز می‌کنیم و مطمئنیم که نیروهای عراقی می‌توانند وضعیت امنیتی کشور را کنترل کنند و اجازه ندهند که ناامنی سراسر عراق را بگیرد. شمار عملیات تروریستی در عراق در کمترین میزان خود از زمان آغاز جنگ در این کشور است. اگر نگاهی به تعداد کشته‌شدگان پنج ماه اول سال جاری بیندازیم می‌بینیم که شمار کشته‌شدگان چه میان نیروهای امریکایی و چه میان عراقی‌ها به کمترین میزان خود رسیده است.»

این در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به 6 هزار غیر نظامی عراقی در عملیات تروریستی و حملات نیروهای مسلح جان خود را از دست داده‌اند. در تازه‌ترین این حوادث روز سه‌شنبه 17 اوت در مرکز سربازگیری بغداد وقوع یک حادثه تروریستی توسط یک عامل انتحاری جان دست کم 160 نفر را گرفت و در حدود 130 نفر را نیز زخمی کرد.


نظر شما :