زمینه‌چینی برای مذاکرات سپتامبر

۳۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۱ کد : ۸۴۳۶ پرونده هسته ای
این روزها شاهد اتفاقات جدیدی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران هستیم. اتفاقاتی که با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات ایران با گروه 1+5، نشان می‌دهد نه تنها ایران بلکه طرف غربی هم تمایل دارد با دست پر بر سر میز مذاکره بنشیند تا امید به حل این پرونده در این دور از مذاکرات بالاتر رود.
زمینه‌چینی برای مذاکرات سپتامبر

دیپلماسی ایرانی: این روزها شاهد اتفاقات جدیدی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران هستیم. اتفاقاتی که با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات ایران با گروه 1+5، نشان می‌دهد نه تنها ایران بلکه طرف غربی هم تمایل دارد با دست پر بر سر میز مذاکره بنشیند تا امید به حل این پرونده در این دور از مذاکرات بالاتر رود.

در طرف ایرانی یکی از نشانه‌های این تمایل، قبول تعلیق غنی‌سازی 20 درصد است. گرچه مقامات ایرانی بعد از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت و دست رد غرب به سینه بیانیه تهران، بارها و بارها بر غیرقابل تعلیق بودن غنی‌سازی اورانیوم در داخل ایران تاکید کرده‌اند و مجلس شورای اسلامی هم قانونی را تصویب کرده‌است که براساس آن دولت موظف به تامین سوخت رآکتور هسته‌ای تهران از طریق غنی‌سازی در داخل خاک کشور تا سطح 20 درصد شده‌است اما با نزدیک شدن به زمان مذاکرات 1+5 با ایران، مقامات ایرانی مواضع نرم‌تری اتخاذ کرده‌اند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که در صورت تامین سوخت رآکتور هسته‌ای تهران، ایران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد در خاک خود نخواهد داشت. اما شنیدن این سخن از زبان محمود احمدی‌نژاد رسمیت و جدیت بیشتری به این موضع می‌بخشد.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون در‌این رابطه گفته است اگر تامین سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران تضمین شود، ما غنی‌سازی 20 درصد را متوقف خواهیم کرد. گرچه او در این مصاحبه تعلیق کامل غنی‌سازی در ایران را غیرممکن دانسته‌است اما قبول تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، برای احمدی‌نژادی که زمانی صحبت از تنبیه غرب می‌کرد، نشانه‌ای از تمایل به تعامل در مذاکرات از طرف اوست.

در آن‌ سوی میز مذاکره نیز، روسیه و امریکا با حمایت از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و درخواست روسیه برای نشست فوری گروه وین برای مذاکره درباره سوخت رآکتور هسته‌ای تهران و دعوت از برزیل و ترکیه برای شرکت در این نشست، پیام‌های مثبتی برای آغاز مجدد مذاکرات ارسال می‌کنند.

اما با وجود این نشانه‌ها و پیام‌های مثبت، دو طرف همچنان بر مواضع اختلاف‌‌زای پیشین پافشاری می‌کنند. در این‌سو، ایران غنی سازی اورانیوم را حق مسلم خود پنداشته و بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید می‌کند و در آن‌سو ایالات متحده ضمن وضع تحریم‌های شدید علیه ایران، از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر حمایت می‌کند اما معتقد است که با تامین سوخت این نیروگاه توسط روسیه و تامین سوخت رآکتور تهران از طریق مبادله، ایران دیگر نیازی به غنی‌سازی در خاک خود ندارد و باید غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور کامل متوقف کند.

گرچه ایران و طرف غربی اخیرا تلاش کرده‌اند که با نزدیک کردن دیدگاههایشان و امتیاز دادن به یکدیگر زمینه را برای حصول توافق در مذاکرات سپتامبر آماده کنند، اما تفاوت دیدگاه طرفین درباره موضوع غنی‌سازی هنوز مسئله‌ای است که مانع دورنمای روشن مذاکرات در آینده است.


نظر شما :