مفقود شدگان سرشناس دنیا

۰۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۶ کد : ۸۵۱۴ اخبار اصلی
امام موسی صدر و دو تن از همراهانش نیز از جمله افراد برجسته ای هستند که نام آن‌ها در لیست افراد سرشناس مفقود شده دنیا به چشم می‌خورد. علی رغم شواهد متعدد دال بر مفقود شدن امام موسی صدر در کشور لیبی، هنوز نه جامعه بین المللی و نه دولت‌های درگیر در این پرونده، نتوانسته اند لیبی را وادار به ارائه اطلاعات رسمی‌درباره آنها و آزادی شان کنند.
مفقود شدگان سرشناس دنیا

نسرین رضایی: شمار چهره‌های برجسته و افراد صاحب نامی که در طول یکصد سال اخیر به هر دلیلی مفقود شده اند کم نیست.چهره‌هایی که بعد از مدتی در شهر و کشور خود و  یا به هنگام سفر به دیگر نقاط دنیا، به ناگاه دیگر خبری از آن‌ها نشد. همیشه این سئوالات در اذهان مطرح می شود که دولت‌ها و یا حتی جامعه جهانی چه اقدامات مثمرثمری برای یافتن نوابغ گم شده انجام می دهد؟اینکه در نهایت سرنوشت چند درصد از چهره‌هایی که بعد از مدتی ناپدید و یا ربوده می شوند ،مشخص خواهد شد؟ آنچه از برآورد‌ها و  بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه حاصل شده، همگی حاکی از آن است که در اغلب و شاید بتوان گفت در تمامی موارد، نه نتها این افراد پیدا نمی شوند، بلکه گروه‌های امنیتی،تحقیقاتی و جامعه بین المللی حتی موفق به کشف اجساد آن‌ها  نیز نمی شوند. امام موسی صدر و  دو تن از همراهنش نیز از جمله افراد برجسته ای هستند که نام آن‌ها در لیست افراد سرشناس مفقود شده دنیا به چشم می خورد. علی رغم شواهد متعدد دال بر مفقود شدن امام موسی صدر در کشور لیبی، هنوز نه جامعه بین المللی و نه دولت‌های درگیر  در این پرونده، نتوانسته اند لیبی را وادار به ارائه اطلاعات رسمی درباره آنها و آزادی شان کنند.لیست تهیه شده شامل اسامی برخی از چهره‌های سرشناس مفقود شده است.

سال 2008

لئونید روژسکین: سرمایه دار بین المللی و حقوقدان روسی، متولد 4 آگوست 1966.روژسکین اعتبار بسیار زیاد مالی و حقوقی را با فعالیت‌های گسترده خود در راستای کمک به ساخت روسیه ای مدرن برای کشورش بدست آورد. او در 16 مارس 2008 در منزلش در لتونی ناپدید شد.پس از ناپدید شدن روژسکین، پلیس لتونی اعلام کرد که وی به احتمال زیاد قربانی یک  طرح قتل سیاسی شده است.اما مطبوعات روسیه اعلام کرده اند که او در حال حاضر زنده بوده و در ایالت کالیفرنیا مشغول همکاری با سیستم قضایی ایالات متحده است. رسانه‌های غربی تاکنون هیچ اظهار نظری در رابطه با این موضوع نکرده اند و این بحث در مطبوعات آمریکا کاملا مسکوت باقی مانده است.

The Mail on Sunday 2008-03-23, Daniel Boffey, Christopher Leake, Peter Allen

2007

نیکلاس جیمز جیم گری: ریاضیدان و دانشمند آمریکایی متولد 12 ژانویه 1944،گری در سال 1998برنده جایزه "ام تورینگ" شد،جایزه ای که معروف به نوبل کامپیوتر است. وی آخرین بار در 28 ژانویه 2007 زمانی که برای گذراندن تعطیلات خود به جزیره ای در نزدیکی سان فرانسیسکو رفته بود،در یک قایق به همراه همسرش دیده شد.پس از ناپدید شدن او و همسرش،گارد ساحلی 4 روز با استفاده از قایق و هلی کوپتر‌های مجهز به دنبال قایق آنها در دریا گشت اما هیچ اثری نه از آن‌ها و نه از قایق در دریا بود.گفته می شود قایقی که گری به همراه همسرش سوار بر آن بودند بسیار مجهز و پیشرفته بوده است.گارد ساحلی نیز می گوید در تاریخ 28 ژانویه هوا و وضعیت دریا بسیار آرام و متعادل بوده و هیچ گزارشی از گارد دریایی مبنی بر وقوع امری غیر عادی ثبت نشده است.در یکم فوریه تلاش‌های زیادی شد تا با توجه به تصاویر ماهواره ای، نشانه ای از قایق گری و همسرش بدست آید اما متاسفانه در تصاویر نیز چیزی دیده نشد.در 31 می 2007 خانواده گری از جستجو‌های زیردریایی خود دست برداشتند و این موضوع تا امروز در‌هاله ای از ابهام باقی مانده است.

Wired 2007-07-24, Steve Silberman

2006

جوزف دیوید ولفگانگ پیچلر: بازیگر نوجوان آمریکایی متولد 14 فوریه 1987،پیچلر از 5 ژانویه 2006 ناپدید شد.وی آخرین بار در حال کارت بازی با دوستانش دیده شده بود،اما پس از آن دیگر خبری از او نشد.در نهم ژانویه 2006،اتومبیل "جو" در چهار راه "ویتون وی" پیدا شد. خبر ربوده شدن این نوجوان 19 ساله به طور رسمی در 16 ژانویه توسط خانواده او اعلام شد. پلیس ایالات متحده اعلام کرد که در اتومبیل وی یک  نوشته پیدا کرده است که در آن پیچلر از حس خود در رابطه با خود کشی نوشته و وصیت کرده است که تمامی دارایی اش بعد از او در اختیار برادر بزرگش قرارگیرد.اما خانواده پیچلر به رسانه‌ها گفتند که آخرین تماس تلفنی فرزندشان با یکی از دوستانش برای ملاقاتی در 4 ژانویه بود و وی خوشحال به نظر می رسید. پس از آن هیچ تماسی در تلفن همراه وی ثبت نشده است.این در حالیست که حتی جسد پیچلر که موید حدس پلیس در رابطه با بحث خودکشی وی باشد هنوز پیدا نشده است.خانواده جو همچنان به جستجو برای پیدا کردن وی ادامه می دهند.

USATODAY.com 2006-01-16, Associated Press

سیواسوبرامانیام راویندراناس: عضو فرهنگستان علمی سریلانکا  و نائب رییس دانشگاه ایسترن سریلانکا ،او متولد 22 فوریه 1951 میلادی است .وی  پس از شرکت در یک کنفرانس در 15 دسامبر 2006 در منطقه امنیتی کولومبو ناپدید شد. راویندراناس آخرین بار زمان ترک کنفرانس برای پاسخ گویی به یک تماس تلفنی دیده شد و پس از آن دیگر خبری از او نشد.خانواده او می گویند که وی به احتمال زیاد کشته شده است.رسانه‌های محلی گزارش دادند که مدارکی در دست دارند که نشان می دهد راویندراناس توسط مردان مسلح سازمان وابسته به نظامیان ببرهای تامیل ( TMVP) ربوده شده است.این در حالیست که خانواده وی می گویند او بارها نامه‌هایی تهدید آمیز در دانشگاه ایسترن دریافت کرده و وزارت دفاع را از محتوای این نامه‌ها باخبر ساخته بود. سازمان مدافعان حقوق بشر اعلام کرده است که دولت سریلانکا با آنها همکاری‌های لازم را برای پیدا کردن این استاد دانشگاه نشان نمی دهد و به نظر می رسد که چندان مایل به پیگیری این موضوع نیست.

Canada Standard. 2007-07-04

2005

ری فرانک گریسر: جمهوری خواه سابق آمریکایی و باز پرس قضایی ایالت پنسیلوانیای آمریکا،متولد 9 اکتبر 1945."ری" در 15 آوریل 2005 در لیست ناپدیدشدگان آمریکایی قرار گرفت.اطرافیان ری در ابتدا فکر می کردند که او بی خبر به سفر رفته است اما بعد از مدتی اتومبیل وی در یک پارکینگ در لوییزبرگ پیدا شد.عینک آفتابی،دسته کلید و کیف پول وی در ماشین نبود. بوی تند سیگاری در اتومبیل ری پیچیده شده بود.دوستان ری می گویند که او اصلا سیگاری نبوده است.بعد از مدتی نیز لپ تاپ وی در رودخانه ای در همان حواشی و بدون‌هارد دیسک پیدا شد.بعد از سه ماه‌هارد دیسک لب تاپ وی نیز پیدا شد.در 19 آوریل 2009 ماموران اف. بی. آی اعلام کردند که اطلاعات ثبت شده در لپ تاپ نشان می دهد که بازپرس در اینترنت به دنبال جستجوی نحوه از بین بردن‌هارد دیسک کامپیوتر خود بوده و استفاده از آب را نیز برای این کار جستجو کرده است.آنها اعلام کردند که بازپرس گریسر خودکشی کرده است.

http://www.fbi.gov/wanted/kidnap/gricar_rf.htm

2004

سومچای نیلاپیخیت: وکیل ، حقوفدان و فعال حقوق بشر مسلمان تایلندی متولد 13 مه 1951،وی در 12 مارس 2004 در زمان نخست وزیری تاکسین شیناواترا ناپدید شد.دولت شیناواترا اعلام کرد که او مرده است اما تحقیقات برای پیدا کردن وی همچنان ادامه دارد.عده ای بر این عقیده اند که وی بنا به اجبار و شرایط اضطراری عمدا ناپدید شده است اما گروه دیگری اعتقاد دارند که وی به قتل رسیده است.در این میان شماری  از تایلندی‌ها معتقدند که شیناوترا در ربوده شدن این فعال حقوق بشر دست داشته است.یک روز بعد از ناپدید شدن سومچای ،شیناواترا اعلام کرد:«نگران نباشید من می دانم که او با همسرش بحث کرده است و به احتمال زیاد بعد از یک یا دو روز به خانه برمی گردد.»

Bangkok Post "selected news stories from 2004/ Human Rights Watch 2004-03-18

2003

بن چارلز پادیلا: مکانیک هواپیما، مهندس پرواز و خلبان هواپیماهای کوچک، متولد 1952 از فلوریدا .پادیلا و هواپیمای بویینگ727-223 به نام N844AA در مه 2003 در آنگولا ربوده شدند. پس از این حادثه تحقیقات بین المللی از سوی اف. بی. آی و سازمان جاسوسی آمریکا صورت گرفت.در 28 ژوئن هواپیمایی مشابه با هواپیمای ربوده شده در آسمان‌های گینه دیده شد،اما تنها یک بار و پس از آن دیگر پروازی از این هواپیما دیده نشد.گزارش‌های مختلفی درباره ربایش هواپیما به همراه خلبانش منتشر شده است که در برخی از آن‌ها به این اشاره شده است که به جز پادیلا افراد دیگری نیز همراه وی در هواپیما بودند و او را وادار به تغییر مسیر کرده اند.

guardian.co.uk 2003-07-07,James Astill

2001

برونو مانسر: فعال سوئیسی مدافع محیط زیست و حفظ و نگهداری جنگل‌های بارانی. مانسر که متولد 25 آگوست 1954 است به دلیل فعالیت‌های بسیار زیادش در زمینه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به چهره ای کاملا شناخته شده در سوئیس تبدیل شده بود.او آخرین بار در مه 2002 در یک روستا در ایالت ساراواک مالزی در نزدیکی مرزهای اندونزی دیده شد.آخرین سند ارتباطی او نامه ای بود که در تاریخ 22 می  برای نامزد خود ایمیل کرده و قول بازگشت زود هنگام را به وی داده بود.گرچه عده زیادی بر این عقیده بودند که وی ربوده شده است اما سرانجام در تاریخ 10 مارس 2005 دادگاه مدنی در باسل اعلام کرد که این مدافع حفظ محیط زیست مرده است.مخالفان این رای می گویند سازمان‌های بسیار زیادی وجود داشتند که دل چندان خوشی از مانسر نداشته و حتی او را مانع دستیابی به اهداف خود می دانستند.

http://wapedia.mobi/en/Bruno_Manser

1998

"فلوریدا دونر" و "تایشا آبیلار": دو نویسنده آمریکایی طرفدار "کارلوس کاستاندا"( معلم مذهبی شمنیسم‌ها که کتاب‌های زیادی را در زمینه جادوگری تالیف کرده بود).فلوریدا دونر 33 ساله و تایشا آبیلار 27 ساله نویسنده و انسان شناس معروف آمریکایی پس از مرگ "کارلوس کاستادا"در سال 1998 ناپدید شدند.این دو نویسنده آخرین بار در لس آنجلس و در مراسم تدفین معلم مذهبی شمنیسم خود دیده شدند. گفته می شود پس از این مراسم خبری از شمار دیگری از حامیان کاستادا نیز نشد.تحقیقات زیادی از جانب پلیس ایالات متحده صورت گرفت و نهایتا در سال 2003 جسد پاتریکا پاترین از جمله حامیان کاستاندا پیدا شد اما سرنوشت بقیه افراد ناپدید شده همچنان نامعلوم باقی ماند.

Pahrump Valley Times 2006-02-10, Robin Flinchum

1994

یلنیا کریسی: چهره شناخته شده تلویزیونی در ایتالیا متولد 29 نوامبر 1970 در رم.او فرزند "آلبانو" ،خواننده معروف ایتالیایی و "رومینیا فرانسسکا پاور" بازیگر و خواننده آمریکایی بود.کریسی که عازم نیواورلئان بود در 6 ژانویه 1994 ناپدید شد .تحقیقات زیادی در رابطه با گم شدن وی صورت گرفت اما اطلاعاتی بدست نیامد.با این حال مادر یلنیا در نوامبر 2006 گفت که معتقد است فرزند او زنده است.

http://wapedia.mobi

1985

بوریس ویسفیلر: ریاضیدان معروف روسی که تا پیش از سفر خود به شیلی در سن 45 سالگی ،در ایالات متحده زندگی می کرد.او در این سفر ناپدید شد.دولت شیلی مدعی است که او زمان پیاده روی در مجاورت رودخانه غرق شده است اما خانواده وی می گویند که چنین چیزی صحت ندارد چرا که جسد وی هنوز پیدا نشده است.بحث‌های زیادی در این رابطه مطرح شد. بنا به گزارشات منتشر شده از سوی مقامات ایالات متحده، شاهدان عینی اعلام کرده بودند که بوریس را سه سال پس از جریان ناپدید شدن وی در کلنیا دیده اند.در این میان برخی نیز اعلام کردند که وی توسط اتحادیه جماهیر شوروی و یا جاسوسان یهودی ترور شده است.ایالات متحده در سال 2000 اسنادی را منتشر کرد مبنی بر ربوده شدن بوریس و نگهداری او در محلی در شیلی.با این حال هنوز خبری قطعی از زنده بودن یا نبودن این ریاضیدان منتشر نشده است.خواهر وی الگا در سال 2005 به آمریکا مهاجرت کرد تا تحقیقات پیرامون ناپدید شدن برادر خود را پیگیری کند.در اویل سال 2006،کنگره آمریکا نامه ای با امضای 27 تن از سناتورها را به دولت شیلی ارائه داد و از رییس جمهور این کشور خواست تا تحقیقات در این زمینه را با سرعت بیشتری پیگیری کند.

www.weisfeiler.com/boris  

ولادیمیر الکساندروف: فیزیکدان روسی که ارائه دهنده مدل ریاضی مشخصی برای تئوری" زمستان اتمی" بود. او در سال 1985،زمان برگزاری کنفرانس مادرید ناپدید شد و در نهایت هیچ اطلاعی از وی به دست نیامد. بحث‌های متفاوتی در مورد ناپدید شدن الکساندروف مطرح شد. مجله تایم در اکتبر 1985 نوشت:«برخی از دانشمندان غربی به این موضوع شک کرده اند که سناریوی زمستان اتمی توسط مسکو مطرح شد تا این کشور بتواند مهمات خود را در اختیار گروه‌های مخالف فعالیت‌های هسته ای در اروپا و آمریکا قرار دهد تا این گروه‌ها در مقابل ارتش رو به رشد ایالات متحده قرار گیرند.»ارائه دهندگان این تئوری می گویند الکساندروف نیز تصمیم داشت مفهوم تئوری زمستان اتمی را محکوم کند و به همین دلیل احتمالا توسط ک. گ. ب ربوده شده است. اما بر اساس تئوری دیگری الکساندروف اکنون در آمریکا است ،چرا که نه تنها روسیه بلکه ایالات متحده نیز از طرح تئوری "زمستان اتمی" برآشفته بودند. حامیان این فرضیه با استناد به گفته یکی از مقامات ک. گ. ب در سال 1987 می گویند که این فیزیکدان توسط رابرت گیتس از سازمان سیا ربوده شده است.

(زمستان اتمى :خاکسترها وذرات گرد و غبار ايجاد شده از انفجارات ، درهوا پراکنده شده و نور خورشيد را به خارج از جو زمين منعکس مى کنند، بطوريکه تقريباً وضعيت تاريکى برقرار خواهد شد و در نتيجه کره زمين سرد مى شود . اولين تأثير زمستان اتمى بر روى گياهان و کشاورزى خواهد بود و بعد از آن مرگ سريع پرندگان و افزايش بيش از حد حشرات رخ می دهد.)
Another Return From the Cold TIME 1985-10-07, Jacob V. Lamar Jr., David Aikman, Erik Amfitheatrof

1979

ناصر السعید: از مخالفان رژیم عربستان سعودی،متولد سال 1923 درشهر حائل، واقع در  شبه جزیره عرب.او در سال 1953 اعتراضات کارگری را ترتیب داد که مطالباتشان بهره مندی از حقوق کارگری مناسب و نگرانی از اشغال فلسطین بود.پس از ترتیب دهی این اعتراضات ،السعید به زندان الاحساء فرستاده شد.السعید پس از آزادی و مرگ ملک عبدالعزیز به ایراد سخنرانی در جمع دانشجویان پرداخت و درباره لزوم ایجاد اصلاحات مالی وسازمانی صحبت کرد.او در سخنرانی خود خواستار حفظ آزادی سیاسی و آزادی بیان شد.السعید در این سخنرانی همچنین از حقوق شیعیان و شهروندان عربستان دفاع کرد.به دنبال ایراد این سخنرانی و انتشار اسنادی مبنی بر حکم دستگیری و اعدام وی،السعید راهی مصر شد. پس از آن در یک رادیو مخالف رژیم سعودی در مصر مشغول به فعالیت شد .در سال 1963 به جنوب یمن رفت و یک دفتر مخالفان دولت در آن جا تاسیس کرد. او پس از آن به دمشق و سپس بیروت رفت .در 17 دسامبر 1979 السعید در بیروت ناپدید شد که گفته می شود با هدف حفظ منافع دولت عربستان سعودی ربوده شده است.

"Nasser Al-Saeed" on the Wikipedia website

1978

امام موسی صدر: مرجع دینی و سیاسی شیعیان لبنان،متولد 14 خرداد 1307 در قم .وی  پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد. او در ۹ شهریور ۱۳۵۷، شش روز پس از سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی،رهبر این کشور به همراه دو تن از همراهانش به نام‌های "محمد یعقوب" و "عباس بدر الدین" ناپدید شد.مقامات لیبی می گویند که امام موسی صدر در راه بازگشت از لیبی به هتلی در ایتالیا رفته و در آن جا ناپدید شده است .دستگاه‌های قضایی لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب نمودند. مجموعه اطلاعاتی که طی دو دهه پیش بدست آمده، تماما گواه آنند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده ‌است. در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان زنده بوده و چون برخی دیگر از علمای اسلامی، شرایط زندان حبس ابد را می‌گذراند. خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ توسط سایت "جبهه نجات ملی لیبی" بر روی شبکه جهانی اینترنت منعکس گردید، حاکی از  آن است که امام موسی صدر در اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانبانان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده گردیده و اندکی پیش از ماه رمضان به مکانی دیگر انتقال یافته‌است. بر اساس آخرین اخبار ،یک منبع دیپلماتیک لیبیایی که از نظام معمر قذافی رهبر لیبی جدا شده است ، به " الجزایر تایمز " اعلام کرده است که سید موسی صدر، هنوز در قید حیات است و زیر نظر دستگاه‌های امنیتی لیبی و در مکانی بسیار ویژه نگهداری می شود.

. BBC News 2008-08-27

1972

"توماس‌هالی باگز" و "نیکلاس جوزف بگیچ": توماس‌هالی باگز ،سیاستمدار دموکرات آمریکایی،متولد 15 فوریه 1914، عضو مجلس نمایندگان از ایالت لوییزیانا و رهبر اکثریت سنا در و نیکلاس جوزف بگیچ نیز متولد 6 آوریل 1932 عضو دموکرات کنگره آمریکا بود. در سال 1972 زمانی که باگز در سمت رهبر اکثریت سنا بود در سفری به همراه بگیچ سوار بر یک هواپیمای دو موتوره در بخشی از منطقه دور افتاده در آلاسکا همراه با هواپیما ناپدید شدند .مقامات ایالات متحده می گویند که هواپیما احتمالا از مسیر خارج شده و با جایی برخورد کرده است.اما تاکنون هیچ آثاری از هواپیما و جسد دو سیاستمدار پیدا نشده است.با این وجود در 3 ژانویه 1973 پس از جستجوهای بدون نتیجه ای که از سوی نیروی زمینی،دریایی و هوایی ایالات متحده صورت گرفت،سرانجام اعلام شد که این دو سیاستمدار مرده اند.

http://wapedia.mobi

1970

"سین فلین" و "دانا استون": دو روزنامه نگار عکاس در زمان جنگ ویتنام . سین فلین متولد 31 مه 1941 از کالیفرنیا و دانا استون متولد 1939 بود.فلین برای "پاریس مچ"،"تایم لایف" و "یونایتد پرس اینترنشنال" و دانا استون برای "سی. بی. اس" فعالیت می کردند. در 6 آوریل 1970 در حالی که این دو روزنامه نگار سوار بر موتور سیکلت قصد تهیه عکس برای مجله "تام" و "سی. بی. اس" را داشتند در کامبوج ناپدید شدند.گفته می شود که این دو توسط نیروهای کمونیست ویتنامی کشته شده اند .خانواده فلین هزینه زیادی را صرف پیدا کردن فرزندشان کردند اما در نهایت بدون دستیابی به کوچکترین اطلاعی در سال 1984 اعلام شد که دو روزنامه نگار مرده اند.برادر کوچک تر دانا استون نیز در سال 1971 به ارتش ایالات متحده ملحق شد تا در عملیات جستجوی برادر مفقودش شریک باشد.او نقش پزشک را در ارتش آمریکا ایفا کرد و در نهایت در 29 مارس 2006 در سومین سفر خود از سوی ارتش آمریکا و بدون هیچ اطلاعی از سرنوشت برادر بزرگ خود در افغانستان کشته شد.

The Boston Globe 2006-03-31, Wilson Ring, Associated Press

1967

هارولد ادوارد‌هالت: هفدهمین نخست وزیر استرالیا،متولد 5 آگوست 1908.او در صبح روز یکشنبه 17 دسامبر 1967 ،زمان شنا در آب‌های ساحلی ویکتوریای استرالیا ناپدید شد.دو روز بعد از این حادثه حکومت بدون پیدا کردن جسد‌هارولد اعلام کرد که وی مرده است.

ABC, George Negus Tonight 2003-09-22

1962

فرانک موریس و برادران انجلین: فرانک موریس متولد 1 سپتامبر 1926،کلارنس انجلین متولد 11 مه 1931 و برادر او جان انجلین متولد 2 مه 1930 از جمله زندانیان فراری زندان آلکاتراز کالیفرنیای آمریکا در 11 ژوئن 1962 بودند.بعد از فرار این سه زندانی دیگر خبری از آن‌ها نشد.مقامات ایالات متحده اعلام کردند که احتمالا این سه زندانی فراری،در راه فرار غرق شده اند،اما جسد آن‌ها هرگز پیدا نشد.

http://wapedia.mobi

1959

کامیلو سینفوئگوس: انقلابی بزرگ کوبا، متولد  فوریه ۱۹۳۲ در منطقه لاوتون‌هاوانا. او در یک خانواده شبه سوسیالیست که در طول جنگ‌های داخلی اسپانیا مجبور به مهاجرت شده بودند، به دنیا آمد.وی  به دلیل شهرت فیدل کاسترو و ارنستو چه گوارا  آنچنان که باید در خارج از کوبا شناخته شده نیست. چه گوارا کتاب "جنگ چریکی"خود را  به او تقدیم کرده است. کامیلو همرزم کاسترو، رائول کاسترو، چه گوارا و هوبر ماتوس است.  کامیلو سینفوئگوس در شمار 82 نفری بود که در سال ۱۹۵۶ با "کشتی گرانما" به کوبا آمد. وی جزو مردان ریشو و در شمار 12 مبارز زنده مانده‌ای بود که در "سیرا ماسترا" و فتح‌هاوانا نقش بسزایی داشت.بعد از فرار باتیستا، او در کنار کاسترو و یارانش، در تثبیت نظام جدید کوشید و ارتش انقلاب را فرماندهی کرد.در 28 اکتبر 1959 او سوار بر هواپیما شبانه قصد بازگشت به‌هاوانا را داشت که هواپیمای وی ناپدید شد و هیچ اثری از آن پیدا نشد.عده ای اعلام کردند که هواپیمای وی سقوط کرده و او کشته شده است،اما حامیان کاملیو همچنان معتقدند که او به قتل رسیده است.در اکتبر ۲۰۰۹ تندیس 100 تُنی عظیمی از کامیلو سینفوئگوس به مناسبت پنجاهمین سال درگذشتش در میدان انقلاب شهر‌هاوانا نصب شده که زیر آن جمله‌ای از او خطاب به کاسترو دیده می‌شود:« فیدل، کار تو حرف ندارد.» در هشتم ژانویه سال ۱۹۵۹ وقتی کاسترو گفت به جای زندان، مدرسه ساخته شود نظر کامیلو سینفوئگوس را پرسید که او اینگونه پاسخ داد:کار تو حرف ندارد.

Anderson, Jon Lee. 1997,1998. Che Guevara: A Revolutionary Life. Grove/Atlantic http://www.historyofcuba.com/history/camilo.htm

1955

هری ولدون کیز: شاعر، منتقد و رمان نویس آمریکایی متولد 24 فوریه 1914.کیز در 18 ژوئیه 1955 ناپدید شد.دوستان وی می گویند که او قبل از ناپدید شدن گفته بود که تصمیم دارد به مکزیک برود.بعد‌ها دسته کلیدی از او در اطراف خلیج سانفرانسیسکو پیدا شد،اما هیچ مدرکی دال بر مردن وی وجود ندارد.

http://wapedia.mobi/

 1945

سوباس چاندرا بوسه: مشهور ترین رهبر ناسیونالیست هند ،متولد 23 ژانویه 1897.چاندرا رهبر جنبش جدایی طلب هند بود.در 18 آگوست 1945 اعلام شد که بوسه در فاجعه هوایی هواپیمایی در حالی که از تایلند عازم توکیو بوده،کشته شده است.اما عده ای می گویند وی در آن زمان در راه سفر به اتحادیه جماهیر شوروی سابق از مسیر ژاپن بوده است.در هر صورت جسد وی هیچ گاه پیدا نشد و پس از این موضوع شایعات زیادی مطرح شد.گروهی اعلام کردند که بوسه بعد‌ها پس از دستگیری در شوروی ،در سیبری مرده است.گرچه دولت هند نیز به برسی این موضوع پرداخت اما به نتیجه قابل توجهی دست پیدا نکرد.دولت هند به دلیل روابط دیپلماتیک ضعیف خود هیچگاه از دولت تایوان درخواست پیگیری این موضوع را نکرد.در ماه مه 1956 چهار مرد هندی تحت عنوان " کمیته شاه نواز" به ژاپن سفر کردند تا به بررسی مرگ مشکوک بوسه بپردازند.سر انجام بین سال‌های 1999 تا 2005 تحقیقات جدی تری در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد که در تاریخ 18 آگوست 1945 هیچ هواپیمایی در تایوان منهدم نشده است.دولت ایالات متحده نیز این موضوع را تایید کرد. 

 http://www.thaindian.com/newsportal/politics/subhas-boses-statue-unveiled-at-presidency-college_100345774.html

1945

رائول والنبرگ:دیپلمات سوئدی مدافع حقوق بشر و از اعضای یکی از پر نفوذترین خاندان‌های وقت سوئد به نام خاندان والنبرگ، متولد 4 آگوست 1912. والنبرگ در طی جنگ جهانی دوم در بوداپست،پایتخت مجارستان،جان نزدیک به ۱۰۰ هزار یهودی مجارستانی را از مرگ حتمی در اردوگاه‌های مرگ دست‌جمعی آلمان نازی (هولوکاست) نجات داد. وی در سال ۱۹۸۱ شهروند افتخاری ایالات متحده آمریکا شد؛عنوانی افتخاری که تاکنون تنها به ۵ نفر در تاریخ ایالات متحده آمریکا اعطاء شده است. در 17 جولای 1945 او در بوداپست توسط نیروهای شوروی به ظن جاسوسی برای آلمان‌ها، علی‌رغم داشتن مصونیت دیپلماتیک، دستگیر شد و در ماه مارس خبر مرگ وی اعلام شد.عده ای می گویند مرگ وی ثابت نشده است،چرا که اگر این موضوع صحت داشت ،جسد وی تحویل داده می شد.این عده بر این عقیده اند که  شوروی او را در زندانهای خود نگه داشته بود.

Wallenberg fate shrouded in mystery CNN 2001-01-12

1945

هاینریش مولر:رییس گشتاپو ،متولد 28 آوریل 1900 در آلمان.مولر نقشی اساسی در طرح ریزی و اجرای هولوکاست ایفا کرد. او آخرین بار در بعد از ظهر 1 مه 1945درست یک روز پس از خودکشی هیتلر در برلین دیده شد و پس از آن روز دیگر خبری از وی نشد.شایعات زیادی بعد از ناپدید شدن مولر مطرح شد. عده ای می گفتند که او هنگام سقوط برلین خودکشی کرده است،اما جسد وی هیچگاه پیدا نشد.عده ای دیگر می گویند مولر از برلین فرار کرده و در نقطه امنی خود را پنهان کرده است.این عده معتقدند مکان مخفیگاه احتمالی مولر احتمالا در نقطه ای در آمریکای جنوبی است.سازمان جاسوسی آمریکا تلاش‌های بسیار زیادی را برای پیدا کردن مولر کرد اما این تلاش‌ها کاملا بی نتیجه بود و حاصل آن تنها پیدا کردن چند فرد با نام او با تاریخ‌های تولد متفاوت بود که هیچ ارتباطی با رییس گشتاپو نداشتند.

Analysis of the Name File of Heinrich Mueller National Archives and Records Administration - Timothy Naftali, Miller Center of Public Affairs, University of Virginia; Norman J.W. Goda, Ohio University; Richard Breitman, American University; Robert Wolfe, National Archives (ret.)

1944

آنتوان دو سنت اگزوپری: نویسنده و خلبان فرانسوی،متولد 29 ژوئن 1900.یکی از شاهکارهای این نویسنده معروف "شازده کوچولو"است. پس از تسلیم کشور فرانسه به آلمان، اگزوپری به آمریکا تبعید شد و کتاب‌هایی چون "قلعه"، "شازده کوچولو" و"خلبان جنگی" را در سال‌های تبعید نوشت. سنت‌اگزوپری که به هنگام جنگ خلبان جنگی شده بود و در ۱۹۴۲ حوادث زندگی خود را به صورت داستان "خلبان جنگ" منتشر کرد، به هنگام گشایش جبههٔ دوم و پیاده شدن قوای متّفقین در سواحل فرانسه، بار دیگر با درجه سرهنگی نیروی هوایی به فرانسه بازگشت. در ۳۱ ژوئیهٔ ۱۹۴۴ پروازی اکتشافی بر فراز فرانسه اشغال شده از جزیره کرس در دریای مدیترانه داشت و پس از آن دیگر هیچگاه دیده نشد. دلیل سقوط هواپیمایش هیچگاه مشخص نشد اما در اواخر قرن بیستم و پس از پیدا شدن لاشهٔ هواپیمایش، برخلاف ادعاهای پیشین که گفته می شد او هدف آلمان‌ها واقع شده است بر روی هواپیما اثری از تیر دیده نشد و احتمال زیاد می‌رود که سقوط هواپیما به دلیل نقص فنی بوده است.

"In the Footsteps of Saint-Exupery". New York Times

1938

اتوره ماجورانا: فیزیکدان ایتالیایی متولد 5 آگوست 1906 که مشغول تحقیق بر روی پروژه حجم نوترینو بود،قایق او در سفری دریایی در 27 مارس 1938 ناپدید شد.تحقیقات زیادی در مورد ناپدید شدن وی صورت گرفت،اما هیچ کدام نتیجه بخش نبود.پس از ناپدید شدن ماجورانا عده ای اعلام کردند که او خودکشی کرده است و عده ای معتقد بودند که او ربوده و کشته شده است،اما هیچ نشانه ای حتی از جسد وی کشف نشد.

^ Great Mysteries of the Past, Reader’s Digest Association, Pleasantville, New York, 1991, p. 71

1934

والاس فرد محمد: وزیر و بنیان گذار امت اسلام (NOI) در میشیگان. او نخستین مسجد امت اسلام را  درسال 1930 در دیترویت میشیگان تاسیس کرد. او در ژوئن 1934 به طور مرموزی ناپدید شد. زمانی که هیچ ردپا و نشانه ای از وی بر جای نماند،پیروان او مدعی شدند که پلیس والاس فرد محمد را کشته است.شواهدی وجود دارد که فرد دست کم تا سال 1960 زنده بوده است.
 Wallace D. Fard Federal Bureau of Investigation - Freedom of Information Privacy Act

1920

آلبرت ویکتور گری سان: جامعه شناس و سیاست مدار انگلیسی متولد 5 سپتامبر 1881.او در بین سال‌های 1907 تا 1910 عضو پارلمان انگلیس بود.گری سان در سال 1920 به طور ناگهانی ناپدید شد.در آن زمان عده ای از طرفداران وی اعلام کردند که وی قصد داشت تا مدارکی را مبنی بر فساد بالای دستگاه‌های سیاسی کشورش افشا کند.

http://wapedia.mobi/en

1914

آمبروز گوینت بیرس: روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی متولد 24 ژوئن 1842. نامداری او به دلیل نگارش " دائرةالمعارف شیطان" است. او هنگامی که هفتاد ساله بود برای بازدید از یادگارهای جنگ داخلی به جنوب آمریکا رفت ولی پس از آن به مکزیک رفت و از آن پس ناپدید شد .گروهی معتقدند که او به شورشیان مکزیکی به رهبری پانچو ویلا پیوست و گروهی دیگر می گویند او به احتمال زیاد به اتحام جاسوسی از سوی شورشیان مکزیک کشته شده است.

 The Death of Bierce Ambrose Bierce Appreciation Society


( ۳۶ )

نظر شما :

رامین ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۷
از دوستان ما کسی هست به نام محمدغایبی توشرکت اون بنده خدا ناپدید شد و هیچکس از سرنوشتش باخبرنیست
اکبر ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۳
سلام یه کارمند داریم به نام احمد معالجی ناپدیدشده
علی حسین قربانی ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۱
از روز از خونه در رفته دیگر برنگشته