/پرونده ویژه سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر/

32 سال از ربودن امام موسی صدر گذشت

۰۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۱:۴۸ کد : ۸۵۲۴ اخبار اصلی
پرونده ویژه سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر در دیپلماسی ایرانی با آثار و گفتاری از مهدی فیروزان، صادق طباطبایی، محسن کمالیان، غلامرضا مصباحی مقدم، کاظم جلالی، اسماعیل کوثری، سید هادی خسروشاهی و گزارش‌‌هایی درباره زندگی امام موسی صدر، وضعیت زندانیان در لیبی، فهرست مشهورترین مفقود شدگان تاریخ و روابط ایران و لیبی...
32 سال از ربودن امام موسی صدر گذشت

دیپلماسی ایرانی: 32 تقویم سالانه ورق خورد؛روی دیوارهای زندان‌های لیبی یکی اگر برای هر روز اسارت خود خطی کوچک کشیده باشد، دیوار سیاه می‌شود از 11687خط؛پشت دیوارهای زندان سرزمینی که رهبرش مغرور به چادرنشینی است، مردی 32 سالگی اسارت خود را پشت سر گذاشت. پشت دیوار زندان‌های لیبی یکی هست که با دو همراهش وقتی به میهمانی معمر قذافی رفت، دیگر بازنگشت؛ میهمان محبوس شد و میزبان محبس.

32 سال است میزبان در جدال با حقیقت، نشانی از میهمان خود نمی‌گوید و به درازای دیواری محبسش، دیوار انکار و حاشا برافراشته؛ 32 سال است که خانواده ای چشم به راهند تا مگر خبری آید از مسافر بی بازگشتشان؛ با هر خبری از حیات عزیز ربوده شده شان دلگرم می‌شوند و با هر احتمال مایوس کننده ای، سر به آسمان می‌برند ولی هنوز خانواده و یارانش از قافله امیدوارانند...

یکی به سفری رفت و دیگر نیامد؛ نهالی کاشت که ثمره داده امروز در غیابش؛یکی دل به سرزمینی داشت که امروز فرزندانش معنوی اش، برای پاسداشت آن خون دل می‌خورند؛ یکی هست که بسیاری می‌گویند هنوز هست...

امام موسی صدر، به همراه شیخ محمد یعقوب و استاد عباس بدرالدین به دعوت رسمی‌دولت لیبی در ۲۵ اوت ‪ ۱۹۷۸میلادی(سوم شهریور ۱۳۵۷) به طرابلس رفت و از نهم شهریور آن سال تا امروز دیده نشده است؛ رهبر شیعیان لبنان ربوده شد و ضیافت معمر قذافی شد اسارت در محبس او.

دیپلماسی ایرانی به مناسبت 32 مین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر،از روحانیون نواندیش ایرانی و رهبر شیعیان لبنان طی گفت و گوها و گزارش‌ها و مقالاتی به بررسی یکی از مهمترین ربایش‌های تاریخ پرداخته و کوشیده نگاهی امروزی به این پرونده 32 ساله داشته باشد.

مهدی فیروزان: تردید در حیات امام صدر سناریوی لیبی است

پذیرفتن اخبار غیر مستند و منفی درباره حیات امام موسی صدر سناریوی لیبی است. اگر پیگیر آزادی امام موسی صدر هستیم باید مبانی ما، غیر از مبانی دیکته شده لیبی باشد. هیچ عقل سلیم و اطلاعاتی، هیچ کارشناس امنیتی و هیچ فقیهی نمی‌تواند حکمی‌غیر از حیات امام موسی صدر بدهد. هر خبری مبنی بر عدم حیات امام موسی صدر یک سناریوی لیبیایی است که به شخص قذافی برای تبرئه خود از ربودن امام موسی صدر و دوستانش کمک می‌کند.

 

همدستان منطقه‌ای قذافی/ مقاله‌ای از محسن کمالیان

مصلحت هم‌دستان قذافی اقتضاء می‌کند که در برابر تلاش‌های خانواده محترم و دوستداران امام صدر، وی را حمایت کنند. چه قذافی هرگز ننگ رسوایی را نخواهد پذیرفت، مگر آنکه هم‌دستان خود را نیز در تحمل آن سهیم سازد. بنابراین هرگونه افشاء هم‌دستان قذافی، به منزله تضعیف عقبه و نهایتا خود او خواهد بود.

ناگفته‌هایی از زندگی امام صدر/ گفت و گو با صادق طباطبایی

یکی از ایراداتی که به آقای صدر می‌گرفتند آن بود که ایشان در بعضی مواقع با دولت ایران مماشات می‌کند. در همین رابطه مسأله ملاقات با شاه را هم مطرح کرده‌اند. در حالی که این ملاقات اصلا به درخواست خود انقلابیون صورت گرفت!

سیاستمداران مفقود در زندان‌های مخوف/ گزارشی درباره وضعیت زندانیان در لیبی

بنا به اعلام وزیر دادگستری لیبی حدود 500 زندانی سیاسی که دوران محکومیت آنها به پایان رسیده و یا از سوی دادگاه‌های لیبیایی تبرئه شده اند، به بنا به دستور آژانس امنیت داخلی این کشور در زندان باقی مانده و به سرنوشتی نامعلوم دچار شده اند.

مصباحی مقدم: خبر تازه ای درباره امام صدر نداریم

آخرین جلسه کمیته پیگیری پرونده امام موسی صدر چند ماه پیش برگزار شد و در این مدت هم به خاطر نبودن موضوع جدید درباره امام موسی صدر، جلسه برگزار نشد.

یوسف گم گشته لبنان/ نگاهی به زندگی، کارنامه سیاسی-اجتماعی و زوایای ربوده شدن امام موسی صدر
با ربودن امام موسی صدر، نطفه پیچیده ترین پرونده آدم ربایی سیاسی- تاریخی دوره معاصر بسته می‌شود چرا که میهمان اصلی، امام موسی صدر از روحانیون برجسته شیعی لبنان و بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی‌ شیعیان و جنبش امل لبنان بود؛ پرونده ای که به رغم گذشت 32 سال همچنان مفتوح مانده و سرنوشت یکی از اثرگذارترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران و لبنان و بل منطقه را در‌هاله ای از ابهام برده است.

مفقود شدگان سرشناس دنیا/ فهرستی از مشهورترین چهره‌‌های ربوده شده در قرن اخیر
امام موسی صدر و دو تن از همراهانش نیز از جمله افراد برجسته ای هستند که نام آن‌ها در لیست افراد سرشناس مفقود شده دنیا به چشم می‌خورد. علی رغم شواهد متعدد دال بر مفقود شدن امام موسی صدر در کشور لیبی، هنوز نه جامعه بین المللی و نه دولت‌های درگیر در این پرونده، نتوانسته اند لیبی را وادار به ارائه اطلاعات رسمی‌ درباره آنها و آزادی شان کنند.

جنبش امل و امام موسی صدر/ سید‌هادی خسروشاهی
امام صدر تأکید کرد: صراحتاً بگویم، سرزمین، میهن و کرامت ما در خطر است. بقای میهن و امت و یکپارچگی لبنان بر هرچیز دیگر اولویت دارد. پس آماده باشید. مجهز شوید. آموزش ببینید و سلاح در دست گیرید. نگوئید به ما اسلحه بدهید. از هیچ کس چشمداشت کمک نداشته باشید. به خودتان تکیه کنید.

روابط با لیبی و معمای حل نشده / تاکیدات و توصیه‌های امام خمینی برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر
روابط با لیبی و مسوولیت طرابلس در پرونده امام موسی صدر بارها از سوی امام مورد تاکید قرار گرفته و امروزه هم اتفاقی نیفتاده یا لیبی گامی‌در راستای کشف حقیقت یا آزادی امام موسی صدر و دو همراهش برنداشته که مسوولان سیاست خارجی چنین بر گسترش روابط اهتمام می‌ورزند.

کوثری: امام موسی صدر در قید حیات است
این اطلاعات از کانالهای مختلف رسیده است و صحت و سقم تمام آنها را نمی توان تائید کرد، ولی اساس اخبار موجود حاکی از زنده بودن امام موسی صدر است.

 جلالی: اقدامات نهادهای غیردولتی جدی تر شود
قضیه امام موسی صدر متاسفانه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. البته جمهوری اسلامی ایران پیگیری هایی در مجامع بین المللی انجام داده است.


مطبوعات محرابى است براى پرستش خدا/سخنرانی امام موسی صدر
رادران، روزنامه‏نگار نباید مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد، نباید به فقر و ندارى بیفتد، و نباید در معرض تهدید و ترور واقع شود.ترور بدترین و شکست‏خورده‏ترین روش براى نیل به هدف است، حال این هدف هرچه باشد.

متن کامل گزارش کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر
خردادماه سال 1387 همزمان با سی امین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی،کمیسیون اصل 90 مجلس هفتم گزارش کمیته پیگیری سرنوشت ایشان را در قالب کتابی به چاپ رساند.
 


نظر شما :