اوباما ايران را بيمه مى‌کند

۱۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۵ کد : ۸۵۲۸ اخبار اصلی
سفير سابق آمريکا در سازمان ملل، ادعا مى‌کند که ايران در حال حاضر به ...
اوباما ايران را بيمه مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون را همه به ايران ستيزى مى‌شناسند. نماينده تند و افراطى ايالات متحده در سازمان ملل در روزهاى حضور جورج بوش در قدرت، بارها در نقد برنامه هسته‌اى ايران سخنانى تند و تيز بر زبان رانده بود. راديو ملى اسرائيل در تازه‌ترين گفتگو با جان بولتون از او در خصوص ايران، خاورميانه و مذاکرات صلح پرسيده است.

سفير سابق آمريکا در سازمان ملل، ادعا مى‌کند که ايران در حال حاضر به گونه‌اى در برابر حملات اسرائيل بيمه شده است. اين جمهورى خواه دو آتشه تاکيد دارد که سياست‌هاى تعامل اوباما در مواجهه با ايران به زودى به شکستى سخت مى‌انجامد.

جان بولتون همزمان با راه‌اندازى نيروگاه بوشهر بر طبل جنگ کوبيد و تاکيد کرد که اسرائيل براى حمله به ايران تنها چند روز فرصت دارد. بولتون در گفتگو با راديو ملى رژيم اسرائيل تاکيد کرد که تنها راه براى به آرامش رسيدن خاورميانه تشکيل سه کشور مستقل است.

بولتون در ادامه سخنانش در باب پرونده هسته اى ايران مى‌گويد: اين حقيقت که برنامه هسته اى ايران در نيروگاه بوشهر آغاز به کار کرده نشان مى‌دهد که تهران پيش روى خود دو برنامه مجزا براى برنامه هسته‌اى دارد. يک راه همان غنى سازى اورانيوم است که در سالهاى اخير در باب آن بسيار سخن گفته شده است و اکنون در مسير توليد پلوتونيوم در نيروگاه بوشهر قرار گرفته است. دقيقا به همين دليل است که بايد هر چه سريعتر براى نيروگاه بوشهر هم کارى کرد. زمانى که اين نيروگاه به کار بيفتد، حمله به اين نيروگاه مى‌تواند منجر به پخش مواد راديو اکتيو در منطقه شود. اين امر مى‌تواند امنيت و سلامت کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس را هم تهديد کند. شايد نيروگاه بوشهر امروز و فردا در مسير توليد پلوتونيوم قرار نگيرد اما تغييراتى در بازه زمانى انجام مى‌گيرد که مى‌تواند برگ بيمه تهران در برابر حمله ديگران به اين نيروگاه باشد.

راه دوم 

بولتون که همواره مدافع حمله واشنگتن و تل‌آويو به تهران بوده است اين بار در گفتگو با راديو ملى اين رژيم در اين خصوص مى‌گويد: ايالات متحده در حال حاضر هيچ‌گونه برنامه‌اى براى حمله به ايران در سر ندارد. سناريوی فعلى اين است که ايران به زودى به تسليحات هسته‌اى دسترسى پيدا مى‌کند مگر آنکه اسرائيل شخصا دست به کار شود. من گمان نمى‌کنم که باراک اوباما حرکت خاصى از خود نشان دهد. اين قبيل ريسک ها در ژنتيک سياسى اوباما جايى ندارد. ايران اما تهديدى جدى براى اسرائيل است. اگر تل‌آويو به برنامه غنى سازى اورانيوم ايران حمله کند به عنوان نمونه حمله به نيروگاه بوشهر را در نظر بگيريد، ايران در مسير دم قرار مى‌گيرد. در حقيقت حمله اسرائيل به نيروگاه بوشهر يا هر نيروگاه ديگرى در ايران که روس‌ها از به راه‌اندازى آنها به خود مى‌بالند مى‌تواند توجيه خوبى در دستان ايرانى‌ها قرار دهد.

بولتون در ادامه مى‌افزايد: اکنون که نيروگاه بوشهر سوخت رسانى شده است، اين مساله چيزى را در اختيار ايران قرار مى‌دهد که سوريه و عراق از آن بى‌بهره هستند، چرا که اسرائيل راکتورهاى آنها را تخريب کرده است. ما در حال حاضر در يک قدمى‌ راه‌اندازى راکتور 1000 مگاوانى در کشورى هستيم که بارها از حذف اسرائيل از روى نقشه سخن گفته است.

رقابت هسته‌اى در خاورميانه

بولتون نيز مانند بسيارى از تحليل‌گران مسائل خاورميانه اعتقاد دارد که دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى مى‌تواند جرقه رقابت هسته‌اى تمام عيارى را در منطقه بزند. سوريه، لبنان، عربستان سعودى، مصر و ترکيه هم در صف دستيابى به تسليحات هسته‌اى قرار گرفته‌اند. بولتون در اين باره مى‌گويد: شک نکنيد که اين اتفاق رخ مى‌دهد. به همين دليل است که اعتقاد دارم که برنامه باراک اوباما براى زندگى به ايران هسته‌اى همان گونه که با اتحاد جماهير شوروى سابق کنار آمديم اشتباهى محض است. من گمان نمى‌کنم که ما مى‌توانيم با ايران هسته‌اى زندگى کنيم، حتى اگر بتوانيم هم با ديگر کشورهايى که به تسليحات هسته‌اى دست مى‌يابند چه مى‌کنيم؟ در 10 تا 15 سال آينده ما شاهد خاورميانه‌اى خواهيم بود که به انبارى از تسليحات هسته‌اى مبدل شده است‌. انبار باروتى که مى‌تواند هر لحظه منفجر شود.

مذاکرات صلح

بولتون در خصوص مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطين که باراک اوباما با مهمانى شامى‌ در کاخ سفيد به دنبال آغاز آن است، مى‌گويد: يکى از دلايلى که من اعتقاد دارم اين مذاکرات از ابتداى امر محکوم به شکست است اين است که از جانب فلسطين فردى وجود ندارد که بتواند تصميم هاى سخت و کليدى را عملى کند. اسرائيل نمى‌تواند و نمى‌خواهد با حماس وارد معامله شود، نتيجه آن هم بر باد رفتن تلاشهاى نوزده ماه باراک اوباما است. اين تلاش‌ها تنها منطقه را در نوعى بى‌ثباتى ديگر فرو مى‌برد.

راهکار تشکيل سه کشور مستقل!

سفير سابق ايالات متحده در سازمان ملل هرگز از راهکار تشکيل دو کشور مستقل در کنار هم حمايت نکرده است. دليل آن هم دو تکه شدن فلسطين به نوار غزه در اختيار حماس و کرانه باخترى در اختيار فتح است. بولتون در اين مورد مى‌گويد: به نفع اسرائيل و امنيت فلسطين است که سه کشور در اين منطقه اعلام استقلال کنند. غزه بايد به مصر داده شود و از اقتصاد پررونق بهره بگيرد. بخشى از کرانه باخترى بايد به اردن بپيوندد تا فلسطينى‌ها از آينده‌اى درخشان بهره‌مند شوند!


نظر شما :