رابطه ایران و مصر؛ یخی که آب شدنی نیست

۲۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۶ کد : ۸۵۵۶ اخبار اصلی
گرچه نشست تروئیکای عدم تعهد برای ایران و مصر فرصت خوبی بود که ...
رابطه ایران و مصر؛ یخی که آب شدنی نیست

دیپلماسی ایرانی: گرچه نشست تروئیکای عدم تعهد برای ایران و مصر فرصت خوبی بود که بتوانند تا حدی فضای سرد حاکم بر روابط دو کشور را بشکنند، اما تفاوت دیدگاه‌های دو کشور بیش از آن است که بتوان دورنمای روشنی از رابطه و همکاری برای آن متصور بود.

این تفاوت دیدگاه، این بار در آستانه برگزاری نشست تروئیکای عدم تعهد در مصر که با روز قدس و آغاز مذاکرات مستقیم میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در واشنگتن همزمان شده، باعث شد تا مصر این نشست را که قرار بود روز دوشنبه با حضور وزرای خارجه ایران و کوبا و مصر در قاهره برگزار شود به تعویق اندازد و کاردار ایران در قاهره را برای ادای توضیحات درباره سخنان متکی فرا بخواند. متکی هفته گذشته درباره مذاکرات مستقیم سازش با اشاره به نقش سران کشورهای عربی و ایالات متحده در این مذاکرات گفته بود مذاکره کنندگان صلح، خائن به ملت فلسطین هستند.

بحث روند صلح خاورمیانه و مسئله فلسطین همیشه از مهم‌ترین مسائل اختلافی میان ایران و مصر بوده است. ایران و مصر در مسئله فلسطین از دو دیدگاه متفاوت حمایت می‌کنند. ایران با حمایت از حماس، از مقاومت و مبارزه با اسرائیل تا نابودی کامل دفاع می‌کند و مذاکره با رژیم غاصب صهیونیستی را خیانت به آرمان و مردم فلسطین می‌داند. این در حالی است که مصر با حمایت از فتح و تشکیلات خودگردان و با به رسمیت شناختن اسرائیل، مایل به برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل است.

سران امریکا و اسرائیل همواره مصر را نقطه امیدی برای ارتباط با فلسطینی ها می‌دانند و مصر هم هیچ گاه این امید را نا امید نکرده است و هر وقت صحبتی از مذاکره میان فلسطین و اسرائیل به میان آمده دعوت ایالات متحده و اسرائیل را برای میانجی‌گری پاسخ داده است. در حالی که ایران همواره مذاکرات صلح میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل را محکوم کرده و آن را سازش سران عرب با اسرائیل و خیانت آن‌ها به مردم فلسطین می‌داند.

هم‌زمانی روز قدس و آغاز مذاکرات مستقیم میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل باعث شد تا انتقادات مقامات ایرانی از این مذاکرات و نقش سران کشورهای عربی به عنوان میانجی مذاکرات مستقیم تشدید شود. این انتقادات موجب شد تا مصر به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی تاثیرگذار بر روند مذاکرات مستقیم واکنش نشان داده و به عنوان عکس‌العمل نشست تروئیکای عدم تعهد را که قرار بود در قاهره برگزار شود به تعویق بیندازد و کورسوی بهبودی روابط ایران و مصر را خاموش کند.


نظر شما :