به رغم مخالفت ها افراط گرايان قرآن را آتش زدند

۲۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۳ کد : ۸۶۲۷ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
افراط‌گرایان در نیویورک و در محل حادثه 11 سپتامبر، واشنگتن در مقابل کاخ سفید و در دیگر شهرهای ایالات متحده گرد هم آمدند و به آتش زدن قرآن کریم پرداختند تا کشیش تری جونز پایه‌گذار سنتی ناپسند در امریکا باشد.
به رغم مخالفت ها افراط گرايان قرآن را آتش زدند

دیپلماسی ایرانی: به رغم این که تری جونز، کشیش تندروی مسیحی اعلام کرد که از آتش زدن قرآن کریم در کلیسای خود در شهر فلوریدا منصرف شد و رسما اعلام کرد، در هیچ زمان دیگری هم اقدام به آتش زدن قرآن کریم نمی‌کند، افراط‌گرایان در نیویورک و در محل حادثه 11 سپتامبر، واشنگتن در مقابل کاخ سفید و در دیگر شهرهای ایالات متحده گرد هم آمدند و به آتش زدن قرآن کریم پرداختند تا کشیش تری جونز پایه‌گذار سنتی ناپسند در امریکا باشد.

به گزارش منابع خبری، هنگامی که یکی از شهروندان با در آوردن فندکش اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد، پلیس در لحظات اول مداخله‌ای نکرد و پس از آن نیز صرفا به دور کردن فرد خاطی از محل حادثه مبادرت ورزید. در حالی که ده‌ها تصویربردار، عکاس و شهروند امریکایی با دوربین‌های موبایل خود اقدام به ثبت این حادثه جان خراش تاریخی کردند.

در واشنگتن و در مقابل کاخ سفید نیز جمعی از تندروهای مسیحی اقدام به آتش زدن قرآن کریم و سر دادن شعارهای اهانت‌آمیز علیه این کتاب الهی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، یک فعال ضد اسلامی نیز با خواندن چند آیه از قرآن کریم به سخنرانی پرداخته و مدعی شده که با استناد به این آیات، قرآن همه را دعوت به تنفر از مسیحیت و یهودیت می‌کند. وی سپس نسخه‌ای از قرآن کریم را برداشته و به پاره کردن آن می‌پردازد. این در حالی است که پلیس در محل حضور بود ولی هیچ دخالتی نکرد.

پس از آن یک افرطی دیگر نیز گفت: «اگر آنها مى‌توانند پرچم‌هاى امريکا را آتش بزنند، من نيز مى‌توانم قرآن را آتش بزنم!»

اقدام موهن اين امريکايى افراطى از سوى شاهدان حادثه محکوم شد.

در اقدام به این عمل شنیع افرادی که در محل حادثه حاضر بودند، این اقدام را محکوم کرده و آن را هم‌ردیف رفتار القاعده دانستند. لانس کورى، يک معلم بازنشسته تاريخ از منطقه برونکس در امريکا، ضمن محکوم کردن اين اقدام گفت: «سوزاندن قرآن همچون عضوگيرى براى القاعده است. اين موضوع فقط باعث بروز مشکل مى‌شود.»

از سوى ديگر، دو کشيش کليساى آنجليکن که به هيچ کليسايى در امريکا وابسته نبودند، دو کپى از قرآن را در ايالت تنسى آتش زدند. يکى از اين افراد در برگه‌هايى از قرآن را پاره کرده و آنها را به آتش کشيد. فرد ديگری نيز ضمن پاره کردن صفحاتى از قرآن، آن را در مقابل بهت شاهدان آتش زد.

در نزديکى ناشويل در ايالت تنسى باب اولد، يک کشيش و يک واعض ديگر نيز حداقل دو کپى از قرآن را در حياط خود به آتش زدند.

فرد فيليپس از کليساى وستبورو بابتيست در ايالت کانزاس، نیز در اقدامی توهین‌آمیز آتش زدن نسخه هايى از قرآن کريم را خواستار شد. اين کليسا خارج از قانون کلى کليساها عمل مى‌کند و يک کليساى مستقل است و قدرت خود را از خانواده موسس خود گرفته است و طى 20 سال اخير تبليغاتى عليه هر چيزى که در جهت اهدافش بوده است داشته از جمله اعلام شادمانى در زمان وقوع حملات 11 سپتامبر در واشنگتن و نيويورک.

اين کليسا علت اين مساله را اين گونه اعلام کرده بود که حادثه 11 سپتامبر نشانه انزجار خدا از امريکا است.

اين کليسا در اقدامى جديد اعلام کرده است که قصد به آتش کشيدن نسخه هايى از قرآن کريم را دارد و گفته است که اين اقدام را در مقر خود در شهرى در ايالت کانزاس انجام خواهد داد.

يکى از شعارهاى اين کليسا اين است که از همه از جمله يهوديان، ‌مسلمانان و مسيحيان و نيز سربازان امريکايى که در جنگ‌هاى امريکا در خارج کشته شده‌اند، متنفر است. اين کليسا بر ادامه اجراى درخواستش مبنى بر به آتش کشيدن قرآن تاکيد کرده است.

فرد فيليپس، کشيش اين کليسا، در يک نوار ويدئويى خواستار به آتش کشيدن قرآن شد. وى گفته است که امريکا مستحق اهانت به هر شيوه ممکن است چرا که بقيه کشورها را به اشتباه کشانده است.

القاعده فرقه‌ای برای تحریف دین

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در سالگرد 11 سپتامبر ضمن حضور در محل حادثه گفت: «تروریست‌ها نمی‌توانند در ایالات متحده دو دستگی ایجاد کنند و من همچنان بر شکست القاعده مصمم.»

وی همچنین گفت: «آنها می‌خواهند در میان ادیان بذر فتنه بکارند ولی ما به تمام جهان می ‌گوییم که امریکا هیچ وقت فکر جنگ علیه اسلام نیست. اگرچه افراطیون در چنین روزی به نام دین به امریکا حمله کردند.»

اوباما همچنین در محل حادثه 11 سپتامبر دسته گلی گذاشت و یاد و خاطره آن روز را گرامی داشت. در این مراسم جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری امریکا، میشل اوباما، بانوی اول ایالات متحده و لورا بوش، همسر جورج بوش رئیس جمهوری امریکا حضور داشتند.

هم‌زمان در پنسیلوانیا نیز شماری از مقامات قدیم و فعلی امریکا حضور داشته و یاد 11 سپتامبر را گرامی داشتند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :