فعلا فاتحه صلح را باید خواند

۲۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۷ کد : ۸۶۳۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالی که باراک‌ اوباما قصد داشت، شخصا با وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی صحبت کند و او را به حمایت از مذاکرات صلح ترغیب کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه دور دوم مذاکرات صلح سنگ بزرگی پیش روی راه گفت‌و‌گوها انداخت.
فعلا فاتحه صلح را باید خواند

دیپلماسی ایرانی: بوی الرحمان از دور جدید مذاکرات صلح آغاز نشده، بلند شد. ظاهرا هر آن چه دیگران پیش‌بینی می‌کردند که این مذاکرات به شکست بینجامد و نتواند نتیجه‌ای در بر داشته باشد، زودتر از اینها تحقق یافته است.

در حالی که باراک‌ اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده قصد داشت، شخصا با آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی که اظهاراتش به خصوص پس از انجام مذاکرات واشنگتن، جنجال گسترده‌ای ایجاد کرده بود، صحبت کند و او را به حمایت از مذاکرات صلح ترغیب کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در آستانه دور دوم مذاکرات صلح سنگ بزرگی پیش روی راه گفت‌و‌گوها انداخت تا ناامیدی از روند مذاکرات صلح بیش از پیش افزایش یابد.

نتانیاهو  شرط کرد، تنها در حالتی پای میز مذاکره با فلسطینیان می‌نشیند و به تشکیل کشور مستقل فلسطینی اعتراف می‌کند که فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت بشناسند. خواسته‌ای که فلسطینیان رد کرده و اعلام کرده‌اند که حاضر به مذاکره بر سر آن نیستند.

بنیامین نتانیاهو در این باره گفت: «پایه صلح اعتراف به اسرائیل به عنوان کشور ملی ملت یهود است. متاسفانه من تا کنون از فلسطینی‌ها نشنیده‌ام که به دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل اعتراف کنند.»

نتانیاهو قبل از آغاز مذاکرات واشنگتن نیز همین شرط را برای از سرگیری مذاکرات گذاشته بود. حتی در نشست مطبوعاتی‌ا‌ش با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در حضور هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده که در طبقه هشتم ساختمان وزارت خارجه امریکا برگزار شد، نتانیاهو مجددا همین خواسته را مطرح کرد که عباس پاسخ داد: «ما در معاهده اسلو اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت شناخته‌ایم و دیگر لزومی ندارد مجددا بر سر آن بحث کنیم.»

خواسته‌ای که نتانیاهو می‌خواهد اعتراف به کشور اسرائیل به پایتختی بیت المقدس بدون تقسیم و کاملا یهودی است. چیزی که فلسطینی‌ها به هیچ وجه تا کنون حاضر پذیرفتن آن نشده‌اند و گفته‌اند که بیت‌المقدس را پایتخت خود نیز می‌دانند و اسرائیل باید به تقسیم بیت‌المقدس تن دهد.

نتانیاهو همچنین از تمدید توقف شهرک‌سازی‌ها نیز سر باز زده است. وی حتی به خواسته اوباما در این زمینه هیچ توجهی نکرده و از سرگیری شهرک‌سازی‌ها را پس از پایان مهلت مقرر در 16 سپتامبر ممکن دانسته است.

نبیل شعث، عضو کمیته مرکزی جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) درخواست اسرائیل را امری نامورد و هدف از آن را سلب حقوق کامل فلسطینیان در اسرائیل و نادیده گرفتن حقوق پناهندگان فلسطینی 1948 دانسته است.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی نیز در گفت و گو با رویترز گفت: «دولت اسرائیل باید صلح را انتخاب کند چرا که نمی‌توانند صلح و شهرک‌سازی را با هم داشته باشد.»

این در حالی است که قرار است دور دوم مذاکرات صلح در شرم الشیخ برگزار شود و موضوع شهرک‌سازی‌ها بر آن سایه انداخته است.

در همین رابطه روزنامه اسرائیلی هاآرتص، به نقل از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نوشت، نتانیاهو فشار ایالات متحده برای تعلیق شهرک‌سازی‌ها را به شدت رد کرده و گفته است که بدون در نظر گرفتن این موضوع نیز مذاکرات می‌تواند به صورت سازنده‌ای ادامه داشته باشد.

نتانیاهو همچنین گفته است که طی 12 ماه آینده یعنی زمانی که امریکا برای دوره مذاکرات صلح در نظر گرفته می‌توان با فلسطینیان به صلح رسید.

فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند که بیت المقدس برای آنها جنبه تقدس دارد و به هیچ عنوان حاضر نیستند از حق قانونی خود بر سر آن کوتاه بیایند.  

 در همین رابطه رادیو اسرائیل به نقل از مقامات فلسطینی گزارش داد، فلسطینی‌‌ها حاضرند که در بیت‌المقدس فقط استقلال دینی داشته باشند و از استقلال سیاسی صرف نظر کنند اما این که هیچ استقلالی در آن نداشته باشند را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند.

اما لجبازی‌های نتانیاهو و دولت تندروی اسرائیلی به همین جا ختم نمی‌شود. وی در اقدامی تعجب برانگیز سفر وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به اسرائیل و فلسطین برای پیشبرد مذاکرات صلح را رد کرده است.

دولت اسرائیل بهانه آورده که سفر مقامات اروپایی با روز شکرگزاری هم‌زمان است از این رو مجبور است آن را تا فرصتی دیگر به تعویق بیندازد.

این در حالی است که یکی از منابع نزدیک به وزارت امور خارجه اسرائیل دلیل به تعویق افتادن این سفر را نشان دادن رد قاطعانه اسرائیل به اروپایی‌ها به فشارشان بر سر شهرک‌سازی‌ها است. این برخورد دولت اسرائیل باعث دلخوری وزرای خارجه اروپایی شده به گونه‌ای که میگل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا از این رفتار دولت اسرائیل ابراز انزجار کرده است.

قرار بوده در این سفر وزرای امور خارجه فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، آلمان و ایتالیا حضور داشته باشند و در آن از دولت اسرائیل بخواهند که توقف شهرک‌سازی‌ها را تمدید کند.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :