وقتى احمدى ن‍‍‍ژاد خوش بين است

۰۱ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۹ کد : ۸۷۵۸ اخبار اصلی
احمدى‌ن‍ژاد در خصوص سياست خارجى ايالات متحده و رويکرد اوباما در قبال ايران، از چهل و چهارمين رئيس‌جمهورى آمريکا خواست که گام‌هاى اساسى براى بهبود رابطه دوجانبه بردارد. وى تاکيد کرد که اوباما بايد رويکرد خود را نسبت به ايران تغيير دهد و به جاى خصومت با ايران به همکارى‌هاى بيشتر بيانديشد...
وقتى احمدى ن‍‍‍ژاد خوش بين است

دیپلماسی ایرانی: رئيس‌جمهورى ايران محمود احمدى نژاد در مابين سخنان خود با رسانه‌هاى متفاوت در نيويورک نسبت به از سرگيرى گفتگو ميان واشنگتن و تهران ابراز اميدوارى کرد: ما براى گفتگو مهيا هستيم. اميدواريم که گفتگوها در آينده‌اى نزديک آغاز شود.

احمد ن‍‍ژاد از روزى که پا بر خاک ايالات متحده گذاشت از ميل به همکارى با ايالات متحده در خصوص مسائل منطقه‌اى و بين‌المللى بارها و بارها سخن گفت. رئيس‌جمهورى ايران که تا‌کنون بارها واقعيت حادثه هولوکاست را زير سوال برده است اين‌بار در نيويورک تاکيد کرد که کشورش به ميل و خواست مردم فلسطين احترام مى‌گذارد و البته نسبت به نتيجه مذاکرات صلح به راه افتاده با ميانجى‌گرى کاخ سفيد ابراز بدبينى کرد. رئيس‌جمهورى ايران اين‌بار در خصوص عدم رعايت حقوق فلسطينى ها گفت: چرا حقوق بشر در مورد فلسطينى‌هايى که يا آواره هستند و يا در نبود مواد غذايى و بهداشتى متحمل سختى مى‌شوند، رعايت نمى‌شود؟

احمدى‌ن‍ژاد در خصوص سياست خارجى ايالات متحده و رويکرد اوباما در قبال ايران، از چهل و چهارمين رئيس‌جمهورى آمريکا خواست که گام‌هاى اساسى براى بهبود رابطه دوجانبه بردارد. وى تاکيد کرد که اوباما بايد رويکرد خود را نسبت به ايران تغيير دهد و به جاى خصومت با ايران به همکارى‌هاى بيشتر بيانديشد: تا روزى که آمريکا بخواهد نه تنها بر ايران که بر جهان تسلط داشته باشد، ‌بى‌شک اين مشکلات ادامه خواهد داشت.

وى با اشاره به خريد چند ميليون دلارى تسليحات آمريکايى از سوى کشورهاى عربى براى چندمين بار تاکيد کرد که ايالات متحده بايد در مسير تحقق صلح قرار گيرد و نه تعقيب جنگ: مقام‌هاى واشنگتن مى‌توانند تکنولو‍ژى در اختيار خود را بفروشند نه تنها تجهيزات نظامى را.

رئيس‌جمهورى ايران با ابراز خوش‌بينى نسبت به قرار گرفتن باراک اوباما در مسير گفتگو با ايران اعلام کرد که با توجه به بحران‌هايى که آمريکا در منطقه خاورميانه و آسياى ميانه با آن دست و پنجه نرم مى‌کند، بعيد نيست که به زودى بسترى براى گفتگوهاى مستقيم فراهم شود.

احمدى نژاد با توجه به طرح تبادل سوخت و نياز اين کشور براى به راه‌اندازى راکتورهاى پزشکى، تاکيد کرد که بر اساس قوانين آ‍‍ژانس بين المللى انرژى هسته‌اى، غرب بايد سوخت مورد نياز ايران براى مصارف پزشکى را در اختيار تهران قرار دهد. رئيس‌جمهور ايران با اشاره به توافقنامه منعقد شده ميان ترکيه – ايران تاکيد کرد که هنوز تهران هيچ‌گونه ضمانتنامه اجرايى در اين خصوص دريافت نکرده است: ما اصرارى براى ادامه غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم نداريم اما بايد براى تامين سوخت مورد نياز راکتورهاى پزشکى خود هم کارى بکنيم.

احمدى ن‍ژاد براى چندمين بار تاکيد کرد که تمامى فعاليت‌هاى اتمى ايران زير نظر آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى است. وى براى چندمين بار آژانس را به سياسى کردن برنامه هسته‌اى ايران متهم کرده و افزود: درخواست هاى آژانس از ما خارج از عرف و قوانين اين نهاد است.

آسيا تايمز در ادامه مى‌نويسد: احمدى نژاد در موضع خود در قبال برنامه هسته‌اى کشورش تنها نيست چرا که جنبش غيرمتعهدها نيز اخيرا در دفاع از برنامه هسته‌اى ايران بيانيه‌اى را منتشر کرد. در اين بيانيه رئيس آژانس آمانو به دليل تمسک به ادبياتى خارج از عرف در قبال برنامه اتمى ايران مورد انتقاد شديد قرار گرفت. احمدى نژاد در اين خصوص گفت: آژانس در شش مورد با ايران اختلاف نظر داشت که ما به تمامى آنها پاسخ داده‌ايم. ما در برابر فشارهاى سياسى به زانو در نمى‌آييم.

تحريم‌هاى غرب در برابر ايران هر روز شديدتر از ديروز مى‌شود و در شرايطى که آيت‌الله هاشمى رفسنجانى نسبت به تبعات اين تحريم‌ها هشدار داده و تذکر داده است که نبايد اين تحريم‌ها را به شوخى گرفت، رئيس جمهورى ايران چندين بار در نيويورک تاکيد کرد که ايران سى سال است که با تحريم‌ها دست و پنجه نرم مى‌کند: زمانى که صدام حسين به ايران حمله کرد اين ما بوديم که مزه تحريم‌ها را چشيديم. صدام از ليست کشورهاى حامى تروريست خارج شد و ما به اين ليست اضافه شديم. تحريم‌ها همواره منجر به استقلال ايران شده است.

رئيس‌جمهورى ايران با رد اين ادعا که تحريم‌ها بر اوضاع اقتصادى تاثير گذاشته است، تاکيد کرد که ميزان سرمايه‌گذارى‌ها در ايران بيش از پيش شده است.

وى با رد ادعاها در خصوص حمله اسرائيل به ايران گفت: مى‌توانيد به نقشه نگاهى بيندازيد و تفاوت مساحت اسرائيل با ما را محک بزنيد. اسرائيل سرزمينى بسيار کوچک است و اصلا در محاسبات ما جايى ندارد.

البته رئيس‌جمهورى ايران در ادامه تاکيد کرد که در شرايطى که واشنگتن مجوز حمله به ايران از مرز هوايى عراق را بدهد، تهران ان را به مثابه جنگ خواهد گرفت.

احمدى‌نژاد با اشاره به جمعيت بيست هزار نفرى يهوديان در ايران تاکيد کرد که اين اقليت در ايران در کمال ارامش زندگى مى‌کنند. وى در پاسخ به سوالى در خصوص تکذيب هولوکاست گفت: من شش سال است که دو پرسش ساده را مطرح کرده‌ام و هنوز هم پاسخى قانع‌کننده نشنيده‌ام. نخستين آنها اين است که چرا ما نمى‌توانيم در خصوص هولوکاست بحث و تبادل نظر داشته باشيم و دوم آنکه اين ماجرا در کجا اتفاق افتاد و چرا فلسطينى‌ها بايد بهاى آن را پرداخت کنند؟

وى در خصوص آزادى سارا شورد تاکيد کرد که اين آزادى نتيجه درخواست نهايت رافت اسلامى از سوى قوه مجريه از قضاييه بوده است. رئيس‌جمهورى ايران با اشاره به آمادگى ايران براى همکارى با ايالات متحده در حوزه‌هاى افغانستان و عراق تاکيد کرد که اين بار هم توپ در زمين آمريکا است. اوباما مى‌تواند دعوت احمدى نژاد براى عادى سازى رابطه را بپذيرد و يا مى‌تواند به خصومت با ايران ادامه دهد.

آسيا تايمز


نظر شما :