از تکذیب تا تایید حکم سنگسار آشتیانی

۰۶ مهر ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۵ کد : ۸۸۱۵ اخبار اصلی
ماجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی مدت‌هاست که به دلیل تبلیغات رسانه‌های غربی از حالت موضوعی داخلی و عادی خارج شده و به مسئله‌ای بین المللی و حقوق بشری تبدیل شده است. رسانه‌های غربی با جنجال آفرینی در مورد حکم این زن و تبلیغات زیاد مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران در پی استفاده سیاسی از این حکم هستند.
از تکذیب تا تایید حکم سنگسار آشتیانی

دیپلماسی ایرانی: ماجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی مدت‌هاست که به دلیل تبلیغات رسانه‌های غربی از حالت موضوعی داخلی و عادی خارج شده و به مسئله‌ای بین المللی و حقوق بشری تبدیل شده است. رسانه‌های غربی با جنجال آفرینی در مورد حکم این زن و تبلیغات زیاد مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران در پی استفاده سیاسی از این حکم هستند.

 اما به نظر می‌رسد مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حکم او چندان هماهنگ نیست و این عدم هماهنگی ممکن است منجر به سوء استفاده بیشتر رسانه‌ها از این قضیه شود.

محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته و در پاسخ به خبرنگاری در مورد وضعیت پرونده سکینه محمدی آشتیانی چنین گفت: ما به هيچ وجه نسبت به قوانين اسلامى و ارزش‌هاى الهى که با جوسازى و فشارکسانى که امروز ناقضين حقوق بشر در رتبه اول هستند و مى‌خواهند که ما قانون را اجرا نکنيم، کوتاه نمى‌آييم. در شرع مقدس اسلام راه اثبات زناى محصنه که مجازات آن سنگسار است، بسيار سخت است يا بايد چهار بار شخص متهم با ميل خود در چهار جلسه مختلف اقرار کند که مرتکب اين گناه شده است که اين مورد بسيار نادر است يا اينکه چهار شاهد عادل در يک جلسه حضور يابند و به آن کيفيتى که شما اطلاع داريد شهادت دهند. در مورد خانم سکينه محمدى آشتيانى چنين حکمى صادر شده؛ اما بايد مراحل خود را طى کند. اتهام مقدم بر حد اين خانم، اتهام قصاص او است. زيرا قصاص حق‌الناس است. اين پرونده بايد مراحل خود را طى کند و باز هم تاکيد مى‌کنم که مقدم بر حد، قصاص است.

این در حالی است که احمدی نژاد در مصاحبه با ای بی سی با رد صدور حکم سنگسار در مورد این زن گفته بود: چرا موضوع يک ايرانى به اين ميزان براى مسوولان آمريکايى مهم مى‌شود؟ اين خانم به هيچ وجه به سنگسار محکوم نشده و خبرى که در رسانه‌هاى آمريکايى منتشر شده کاملا جعلى است و اين نشان دهنده این است که متاسفانه دولتمردان آمريکايى به دنبال خبر منفى و غيرواقعى از ايران هستند. او با اشاره به در جریان بودن این پرونده گفت: اگر اين فرد هم محکوم شده باشد، مى‌تواند با اعتراض مراحل تجديدنظرخواهى را طى کند. بنابراين وقتى حکمى صادر نشده چطور مى‌تواند انتشار خبر سنگسار وى واقعى باشد.

اگر به فرصت طلبی رسانه‌های غربی در خصوص استفاده تبلیغاتی از چنین مسائلی توجه کنیم، اهمیت این اختلاف مواضع میان دولت و قوه قضاییه در تضعیف جایگاه ایران بیشتر مشخص می‌شود. در حالی که رسانه‌های جهان در پی یافتن نقطه تاریکی در جمهوری اسلامی و بزرگنمایی در خصوص آن هستند، انتظار می‌رود مقامات رسمی کشور با هماهنگی بیشتری به اعلام مواضع جمهوری اسلامی بپردازند تا چنین اختلاف مواضعی سوژه‌ای جدید برای فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران، به دست مخالفان ندهد.

نکته دیگری که در مورد نحوه برخورد جمهوری اسلامی درباره این مسئله به نظر می‌رسد این است که اگر از همان ابتدا اطلاع رسانی صحیح و شفافی درباره حکم این زن و مقدم بودن حکم اعدامش بر سنگسار از طرف مقامات رسمی قضایی انجام شده بود شاید این فرصت برای رسانه‌های غربی ایجاد نمی‌شد که از این مسئله تا این حد سوء استفاده کنند و به فضا سازی رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازند.


نظر شما :