داوود اوغلو در گفت‌وگو با الحيات: ملزم به اعمال تحريم‌هاى غرب عليه ايران نيستيم

۰۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۳ کد : ۸۸۱۷ اخبار اصلی
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با روزنامه الحیات به عزم آنکارا به توسعه رابطه با ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره کرد و گف که توسعه رابطه با ایران در اولویت سیاست خارجی ترکیه قرار دارد.
داوود اوغلو در گفت‌وگو با الحيات: ملزم به اعمال تحريم‌هاى غرب عليه ايران نيستيم

دیپلماسی ایرانی: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با روزنامه الحیات به عزم آنکارا به توسعه رابطه با ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره کرد و گف که توسعه رابطه با ایران در اولویت سیاست خارجی ترکیه قرار دارد.

وی درباره مواضع حزب الله در برابر دادگاه ترور رفیق حریری گفت: «ما تماس‌های مستقیمی با حزب‌ الله داریم ولی هیچ گاه خود را مستقیما درگیر ماجراهای لبنان نکرده‌ایم. ما دوستانی در لبنان داریم که طبیعتا از ما می‌خواهند که از ثبات در لبنان حمایت کنیم. لبنان نیاز به حمایت کامل دارد و باید از بحران کنونی خارج شود، ما فعالانه تلاش می‌کنیم که لبنان را از بحران کنونی‌اش خارج کنیم. ما هم مثل خود لبنانی‌ها نمی‌خواهیم بحران جدیدی در این کشور به وجود آید.»

داوود اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه موضوع لبنان را با ایرانی‌ها که روابط بسیار نزدیکی با آن دارند، مطرح می‌کند یا خیر گفت: «بله، حتی در سایه تحریم‌های بین‌المللی ما با طرف‌‌های ایرانی‌مان درباره لبنان صحبت می‌کنیم. برای ما ثبات در لبنان خیلی اهمیت دارد.»

داوود اوغلو در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه خواهان کنار گذاشتن راه و روش سکولاریزم است، گفت: «ترکیه وفادار به قانون اساسی است. در قانون اساسی قید شده است که ترکیه جمهوری دموکراتیک سکولار است و ما نیز به آن وفاداریم. ترکیه در حال حاضر به هیچ عنوان شاهد تغییر نظام نیست و بر سر آن نیز مناقشه‌ای ندارد. ترکیه دموگرافی فعالی دارد که بر اساس دفاع از خود و دموکراسی‌اش است. نظام ترکیه همیشه به گونه‌ای بوده که در چارچوب تحولات جهانی قابلیت تغییر و اصلاح را داشته است.»

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه به دنبال به اجرا در آوردن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است یا خیر و این که در برابر مواضع باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در پاسخ به اظهارات ضد امریکایی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در سازمان ملل، چه موضعی دارد، گفت: «اولا ایران همسایه ما است و ما با آن کشور نزدیک به دو قرن است که هیچ منازعه جغرافیایی یا جنگ نداشته‌ایم. ما بر اساس جغرافیایی که با ایران در طی این سال‌ها تعریف شده نه تنها برای سال‌های آینده بلکه برای قرن‌های آینده نیز زندگی خواهیم کرد. و این نه تنها نظر ما بلکه نظر ایران، کشورهای عربی و لبنان نیز هست. هدف نهایی ما این است که منطقه‌ای صلح جو، در حال شکوفایی و باثبات ایجاد کنیم. در منطقه ما جایی برای سلاح هسته‌ای نیست کما این که محاصره اقتصادی‌ای مثل محاصره ناعادلانه غزه نیز جایی در آن ندارد.»

وی در ادامه افزود: «ما همواره تلاش کرده‌ایم که با جامعه بین‌المللی همکاری داشته باشیم و ایران نیز به دنبال حل برنامه هسته‌ای خودش هست اگر چه این موضوع معضلی شده ولی به دنبال حل مسالمت‌آمیز آن هست. ما بر سر آن کار کردیم و به توافق هم رسیدیم. این توافق هم به معنای فشار به ایران یا طرف دیگر برای حل مشکل نبود. موضع ترکیه در این زمینه کاملا روشن است، ما با وجود سلاح هسته‌ای در منطقه هر کجا که باشد، مخالفیم. ما خواهان خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای چه در ایران و چه در اسرائیل باشد، هستیم و برای حل این مشکل از راه‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم. درباره تحریم‌های شورای امنیت نیز باید بگویم ما همه تلاش خود را به کار بستیم که آن تحریم‌ها اعمال نشود اما نشد.»

وی درباره این که آیا این تحریم‌ها را به اجرا در می‌آورید یا خیر گفت: «قطعا ما ملزم به اجرای آن خواهیم بود و به رغم اعتراض‌ها و مخالفت‌هایمان در برابر آن چون از سوی سازمان ملل و بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل صادر شده ملزم به اجرای آن هستیم. اما ما هیچ التزامی به اجرای تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کره یا ژاپن نداریم و ممکن نیست بتواند در روابط دو جانبه ما نیز با آنها حتی اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد. هیچ لزومی ندارد تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا اعمال می‌کند را ما نیز اعمال کنیم و از این رو رابطه خود را با ایران به عنوان یک کشور همسایه توسعه خواهیم داد.»

داوود اوغلو تاکید کرد، ما خود را به اعمال تحریم‌های سازمان ملل ملزم می‌دانیم ولی تحریم‌های شدیدتر دیگران ربطی به ما ندارد. کما این که از ناحیه دیپلماسی نیز برای حل این مشکل و برای کاهش تحریم‌ها و حتی لغو آن تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وزیر امور خارجه ترکیه در انتها تاکید کرد، ترکیه از هفته گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کانال‌های مذاکره میان ایران با پنج به علاوه یک مهیا شود و تلاش می‌کنیم که این راه‌ها را فعال نگه داریم.  


نظر شما :