برنامه‌های گسترده لبنانی‌ها برای سفر احمدی‌نژاد به بیروت

۰۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۱ کد : ۸۸۱۸ اخبار اصلی
تا دو هفته دیگر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به بیروت سفر می کند تا در گیر و دار تنش‌ها و کش‌مکش‌های لبنان که بر سر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری به پا شده، لبنان میزبان رئیس جمهوری باشد که نطق‌های آتشینش علیه اسرائیل و امریکا هنوز نقل محافل است.
برنامه‌های گسترده لبنانی‌ها برای سفر احمدی‌نژاد به بیروت

دیپلماسی ایرانی: تا دو هفته دیگر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به بیروت سفر می کند تا در گیر و دار تنش‌ها و کش‌مکش‌های لبنان که بر سر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری به پا شده، لبنان میزبان رئیس جمهوری باشد که نطق‌های آتشینش علیه اسرائیل و امریکا هنوز نقل محافل است.

در لبنان تنش‌های سیاسی میان جریان المستقبل به ریاست سعد حریری که اکنون ریاست دولت را نیز بر عهده دارد با حزب الله به ریاست سید حسن نصرالله دبیر کل آن بر سر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری بسیار بالا است و احتمال این که این وضعیت شدیدتر نیز شود، وجود دارد. دو طرف یکدیگر را به کودتا متهم می‌کنند و علیه هم نیز هر روز نطق‌های آتشین بر زبان می‌آورند.

جدیدترین آن سخنرانی سمیر جعجع، رهبر نیروهای علمگرای لبنان که تندروترین جریان 14 مارس محسوب می‌شود بود که حزب الله و جریان 8 مارس را بی‌ملاحظه آماج حملات تند خود کرد.

سفر دو روزه احمدی‌نژاد بر اساس برنامه‌ای که تا کنون برای او تنظیم شده از این قرار است: در روز اول با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان دیدار و مذاکره می‌کند و پس از آن با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و سعد حریری، نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. احمدی‌نژاد در روز دوم به سمت جنوب لبنان خواهد رفت و در مراسم افتتاح مرکز ایرانی روستای مرزی مارون الراس شرکت خواهد کرد. این روستا کانون جنگ حزب‌ الله با ارتش اسرائیل در سال 2006 بود که  در نهایت به پیروزی حزب الله انجامید.

پس از آن در مراسم مردمی بزرگ بنت جبیل شرکت و در آن سخنرانی خواهد کرد. به گزارش روزنامه القدس العربی، پیش‌بینی می‌شود در آن سخنرانی احمدی نژاد پیام‌های محلی و منطقه‌ای برای طرف‌های خارجی به خصوص درباره مذاکرات فلسطین و اسرائیل بفرستد.

وی در آستانه مذاکرات فلسطین و اسرائیل در واشنگتن از حکومت خودگردان فلسطینی و رژیم تندروی اسرائیلی به شدت انتقاد و مذاکرات را شکست خورده توصیف کرده بود. اظهارات وی با واکنش تند سخنگوی حکومت خودگران و شخص محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی مواجه شده بود.

قرار است احمدی‌نژاد در جنوب باغ «بوابة فاطمه» را افتتاح کند و از آن جا در حرکتی نمادین در اعتراض به اشغال فلسطین به طرف فلسطین اشغالی سنگ پرتاب کند.

همچنین گفته می‌شود احمدی نژاد یک شب را نیز در منطقه جنوب خواهد گذراند که به دلایل مسائل امنیتی محل آن گفته نشده است. همچنین درباره چگونگی دیدار وی با سید حسن نصرالله و زمان و مکان آن نیز به دلیل مسائل امنیتی اطلاعی به بیرون درز نکرده است.

مسئولیت امنیت سفر احمدی‌نژاد را حزب الله لبنان بر عهده دارد و برای این کار نیز تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرده است. بنا به این گزارش در همین راستا سه گروه امنیتی از ایران به لبنان سفر می‌کند تا برای تامین امنیت سفر رئیس جمهوری ایران با نیروهای حزب الله و دستگاه امنیتی آن همکاری کند.

جریان 8 مارس که متشکل از حزب الله، جنبش امل، جریان میهن آزاد به رهبری میشل عون، حزب المرده به رهبری سلیمان الفرنجیه و احزاب و گروه‌های طرفدار آنها است برای استقبال مردمی از احمدی‌نژاد برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند در حالی که جریان 14 مارس هیچ برنامه برای سفر احمدی‌نژاد تدارک ندیده و بهانه آورده است که می‌ترسد بزرگ جلوه دادن سفر رئیس جمهوری ایران به بیروت باعث ایجاد شبهه و حساسیت نزد اسرائیلی‌ها شده و این رژیم دست به کارهای ایذایی در خاک لبنان و حتی ایجاد جنگ‌ی تازه‌ بزند.


نظر شما :