تقويت جريان‌هاى راديکال نتيجه برخورد شديد دولت بحرين با شيعيان

۰۷ مهر ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۷ کد : ۸۸۲۷ اخبار اصلی
فشارهای روز افزونی که به شیعیان بحرین در ماه‌های اخیر وارد شده این نگرانی را به وجود آورده است که شیعیان که اکثریت بحرین را شامل می‌شوند از احزب معتدل روی گردان شده و به سمت احزاب تندرو و افراطی حرکت کنند.
تقويت جريان‌هاى راديکال نتيجه برخورد شديد دولت بحرين با شيعيان

دیپلماسی ایرانی: فشاری که به شیعیان بحرین ظرف ماه‌های اخیر وارد شده باعث نگرانی بسیاری از تحلیلگران و ناظران مسائل عرب شده است.

پایگاه خبری میدل ایست آن لاین در این باره گزارش داد، فشارهای روز افزونی که به شیعیان بحرین در ماه‌های اخیر وارد شده این نگرانی را به وجود آورده است که شیعیان که اکثریت بحرین را شامل می‌شوند از احزب معتدل روی گردان شده و به سمت احزاب تندرو و افراطی حرکت کنند. به خصوص این که بحرین در آستانه انتخابات پارلمانی است و این فشارها می‌تواند از هم‌اکنون جایگاه تندروها را در بحرین تقویت کند.

اکثریت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما قدرت در دست اقلیت سنی است. تا پیش از دهه نود فشار به شیعیان بسیار شدید بود با آغاز سلطنت شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر کنونی بحرین که در اواخر دهه نود، کار خود را آغاز کرد وضعیت شیعیان تا اندازه‌ای بهبود یافت. وی برای راضی کردن شیعیان رهبران سیاسی آنها را آزاد کرد و انجام یک سری اصلاحات سیاسی از جمله برگزاری انتخابات پارلمانی با اجازه حضور نمایندگان شیعه در آن را در دستور کار خود قرار داد.

در انتخابات سال 2006 نمایندگان شیعه برای نخستین بار توانستند کرسی‌های قابل توجهی در پارلمان بحرین به دست آورند. با این حال شیعیان همچنان معتقدند که هیئت حاکمه با آنها همانند شهروندان درجه دو برخورد می‌کند.

برخوردهای شدید ماه‌های اخیر بحرین با رهبران شیعه نه تنها تحلیلگران بلکه رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس را نگران کرده است که می‌ترسند ‌اپوزسیونی شکل بگیرد که بسیار تندروتر از گذشته باشد و این بار بخواهد مطالبات خود را نه از راه‌ و روش‌‌های مدنی بلکه از راه‌های خشونت‌آمیز به دست آورد.

خانم جین کیننمونت، تحلیلگر اکونومیست اینتلجنس یونیت در این باره می‌گوید: «چنین اتفاقی در بحرین نخواهد افتاد. به رغم این که پوشش رسانه‌ای از درگیری‌های خیابانی نیست ولی اعتصاب‌ها و ناآرامی‌‌ها همچنان در خیابان‌ها موج می‌زند و اکنون عده‌ای از مقامات بحرین از خود می‌پرسند پس اصلاحاتی که اعمال کردیم در طول این چند سال به چه دردی خورد. البته کسانی هستند که صریحا به آنها پاسخ می‌دهند اصلاحاتی که در نهایت به شکنجه‌های شدید ختم می‌شود اصلاحات نیست.»

برخورد مقامات با شیعیان به اندازه‌ای رسیده است که اکنون تمامی سایت‌های وابسته به جریان‌های شیعی و تمامی مساجد آنها بسته شده و خاطبان دینی حق سخنرانی بر بالای منبرها ندارند. مقامات امنیتی می‌گویند دستور سلطنتی برای سرکوب کامل شیعیان دارند. این بزرگترین سرکوب علیه شیعیان طی 10 سال گذشته بوده است.

با این حال دولت همچنان هر گونه برخورد تبعیض‌آمیز با شیعیان را رد می‌کند و می‌گوید هیچ تبعیضی برای آنها در استخدام در مناصب دولتی وجود ندارد. منامه همچنین استفاده از شکنجه در سرکوب مخالفان را به شدت رد می‌کند.

دولت بحرین همچنین در بیانیه خود در پاسخ به کسانی که اصلاحات در کشور را به صخره می‌گیرند، اعلام کرد، اصلاحات ادامه دارد ولی زمان می‌برد.

دولت بحرین برای این که از نفوذ ایران در کشور جلوگیری کند روابط بسیار نزدیکی را با عربستان سعودی به خصوص از لحاظ اقتصادی برقرار کرده است.

تئودور کاراسیک از مرکز مطالعات تحلیلی خاورمیانه و خلیج ]فارس[ در دبی در این باره می‌گوید: «عربستان سعودی بسیار به اوضاع بحرین حساسیت دارد و تامین امنیت بحرین را در اولویت برنامه‌های خود می‌داند.»

در حالی که مجامع حقوق بشر انتقادهای شدیدی را بر سر برخورد دولت بحرین با مخالفان ابراز داشته‌اند، کشورهای اروپایی چندان اعتنایی به وضعیت حقوق بشر در بحرین ندارند و به انتقادهای ساده و توصیه‌های سطحی بسنده کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که فشارهای دولت بیش از همه بر جمعیت وفاق ملی بزرگترین فراکسیون شیعیان پارلمان است در حالی که این فراکسیون خواستار ادامه گفت‌وگوها با دولت است.

طرفداران جمعیت الوفاق تهدید کرده‌اند که ممکن است در صورت ادامه روند کنونی گرایش خود را از این تشکل متوجه جریان‌های رادیکال‌تری مثل حرکت حق که از اساس به اصلاحات به دیده شک و شبهه می‌نگرد و سازمان‌های امنیتی برخوردهای شدیدی با رهبران آن کرده است، متمایل کنند.

 خانم کاتیا نایتهامر، استاد دانشگاه هامبورگ در آلمان در این باره می‌گوید: «این حرکت به ضرر جمعیت وفاق است چرا که باعث می‌شود که فشارها به آن افزایش یابد و چه بسا حضورش در انتخابات را به تعلیق در آورد. به ویژه در خصوص جوانان که ممکن است بیش از پیش به حرکت حق متمایل شوند.»

جاسم حسین، یکی از نمایندگان پارلمان از جمعیت وفاق نیز در این باره گفت: «فشارها به جمعیت بیش از پیش افزایش خواهد یافت و ممکن است این تشکل برای شرکت در انتخابات با مشکل مواجه شود.»

جمعیت وفاق در مجلس فعلی 17 کرسی از 40 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.


نظر شما :