اختلاف گروه 1+5 در مورد سطح مذاکرات، مانع اصلی شروع گفت‌و‌گوها

۰۸ مهر ۱۳۸۹ | ۰۵:۳۶ کد : ۸۸۲۹ اخبار اصلی
چندی بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران، مقامات رسمی گروه 1+5، هر کدام جداگانه درباره آغاز مجدد مذاکرات ابراز تمایل کردند اما این ابراز تمایل برای از سرگیری مذاکرات میان گروه 1+5 با ایران درباره مسئله هسته‌ای‌، تاکنون باعث برداشتن گامی عملی برای شروع گفت‌و‌گو‌ها نشده است.
اختلاف گروه 1+5 در مورد سطح مذاکرات، مانع اصلی شروع گفت‌و‌گوها

دیپلماسی ایرانی: چندی بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران، مقامات رسمی گروه 1+5، هر کدام جداگانه درباره آغاز مجدد مذاکرات ابراز تمایل کردند اما این ابراز تمایل برای از سرگیری مذاکرات میان گروه 1+5 با ایران درباره مسئله هسته‌ای‌، تاکنون باعث برداشتن گامی عملی برای شروع گفت‌و‌گو‌ها نشده است.

گرچه گمانه زنی‌های زیادی درباره آغاز مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود داشت و گروه 1+5 هم درباره این مسئله تشکیل جلسه داد، اما به نظر می‌رسد اختلاف نظر میان اعضای این گروه بر سر چگونگی نحوه برگزاری این مذاکرات، تاکنون مانع از آن شده است که اقدامی عملی برای شروع گفت‌و‌گو‌ها صورت گیرد.

در جلسه گروه 1+5 در نیویورک که با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه به علاوه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، گرچه همه حاضران در مورد لزوم شروع هر چه زودتر گفت‌و‌گوها اتفاق نظر داشتند اما اختلاف نظر بر سر سطح مذاکرات مانع از برگزاری جلسه میان ایران و گروه 1+5 شد و در پایان جلسه تنها به صدور بیانیه‌ای قناعت شد که در آن آمده بود: گروه 1+5 به دنبال یافتن راهی برای حل زودهنگام از طریق مذاکره درباره مسئله هسته‌ای‌ ایران است و مذاکرات خود را بر گام‌های عملی بیشتر جهت حصول به این هدف متمرکز می‌کنند.

شاید بتوان موضوع مورد اختلاف گروه 1+5 را در سخنان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران یافت. منوچهر متکی در مصاحبه با ایرنا گفته است که با توجه به این که همه وزیران گروه 1+5 در سطح وزیر اظهارنظر کردند که ایران به پای میز مذاکره بیاید، بعد از حضور هیئت ایرانی در نیویورک، آقای احمدی نژاد اعلام کردند که ما آمادگی داریم در سطح وزیران خارجه با گروه 1+5 در نیویورک دیدار داشته باشیم و من در دیدار با وزیر امور خارجه چین این موضوع را منتقل کردم. فردای آن روز جلسه وزیران امور خارجه گروه 1+5 تشکیل جلسه دادند و در آن جلسه دچار اختلاف شدند.

او علت این اختلاف را تفاوت نظر در سطح مذاکره کنندگان ذکر کرده است و گفته که برخی در آن جلسه مایل بودند که خانم اشتون مذاکرات مربوط به مسئله هسته‌ای‌ ایران را انجام دهد اما دیگران معتقد بودند این بحث یعنی سپردن مذاکرات هسته‌ای‌ ایران به خانم اشتون، نیازمند یک تصمیم‌گیری سیاسی است و باید مقامات بالاتر سیاسی درباره این مسئله گفت‌و‌‌گو کنند.

رامین مهمان پرست هم دیروز درباره سطوح مذاکرات میان ایران و غرب، در پاسخ به خبرنگاری گفت ما سه سطح و در سه جهت گفت و گو با غرب را دنبال می کنیم: موضوع اول در رابطه با تبادل سوخت است که ما اعلام آمادگی کرده‌ایم با گروه وین در این باره مذاکره کنیم و در حال تبادل نظر برای تعیین زمان و مکان آن هستیم، مذاکرات جلیلی و اشتون محور دیگر گفت‌وگوها است که دراین زمینه از طرف دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا زمان و مکان گفتگو مشخص شود و مذاکرات ایران با 1+5 نیز مسیر خود را دنبال می‌کند و نظرات ما در این رابطه اعلام شده و آمادگی خود را برای مذاکره با این گروه اعلام کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که حقوق هسته‌ای‌ ایران به رسمیت شناخته شود.

به نظر می رسد تمایل برخی از اعضای گروه 1+5 برای انجام مذاکرات از طریق خانم اشتون، نشان از توجه آن‌ها به نقش مهم و برجسته شورای عالی امنیت ملی ایران برای تصمیم‌گیری‌ها در مورد مسئله هسته‌ای‌ دارد. طرف غربی تمایل دارد به طور مستقیم با سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌و گو کند. البته این نظر بخشی از کشورهای گروه 1+5 است و باید دید این گروه در نهایت به چه تصمیمی درباره این مسئله خواهند رسید.


نظر شما :