بازتاب فتواى مقام معظم رهبرى در جامعه عربى

۱۱ مهر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۵ کد : ۸۸۶۲ اخبار اصلی
فتوای جدید مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن هر گونه سب و دشنام به عایشه همسر رسول اکرم (ص) بازتاب گسترده‌ای در میان اعراب و جامعه عربی داشته است.
بازتاب فتواى مقام معظم رهبرى در جامعه عربى

دیپلماسی ایرانی: فتوای جدید مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن هر گونه سب و دشنام به عایشه همسر رسول اکرم (ص) بازتاب گسترده‌ای در میان اعراب و جامعه عربی داشته است.

این فتوا پس از آن صادر شد که یکی از روحانیون شیعه در کویت در سال‌روز درگذشت عایشه، همسر رسول اکرم (ص) در سخنرانی‌ای عبارت‌های توهین‌آمیزی علیه او به کار برد که بازتاب گسترده‌ای در جامعه عربی داشت به گونه‌ای که دولت کویت تابعیت کویتی این روحانی را لغو کرد. نخست‌وزیر کویت در این باره گفت: «دیگر کارد به استخوان رسید. چاره‌ای جز این کار نداشتیم.»

حال فتوای مقام معظم رهبری به نوعی آب سردی بر روی فتنه‌ای که می‌رفت سوء‌ظن‌های بسیاری در جوامع اسلامی ایجاد کند، محسوب می‌شود.

روزنامه الحیات چاپ لندن در این باره نوشت: بیانیه رهبر ایران مبنی بر حرام بودن توهین به عایشه آسودگی کسانی را که برای نزدیکی مذاهب اسلامی تلاش می‌کنند را به دنبال داشته است. این فتوا کمک کرد تا احترام به مقدسات و رموز دینی مذاهب مختلف نزد مسلمانان چه شیعه و چه سنی افزایش یابد.

روزنامه الحیات ابراز امیدواری کرد که گام‌های بیشتری از سوی ایران برای نزدیک شدن شیعه و سنی به یکدیگر برداشته شود.

فتوای مقام معظم رهبری با استقبال شیوخ الازهر نیز مواجه شده است. دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر از فتوای ایشان استقبال کرد و آن را شایسته قدردانی دانست.

وی با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد، فتوای ایشان نشان از آگاهی کامل و درک عمیق ایشان از خطرات فتنه‌ای که اهالی فتنه به پا کرده‌اند، دارد و هدف از آن وحدت مسلمانان است.

پایگاه اینترنتی محیط نیز فتوای ایشان را حرکتی حکیمانه برای بسته شدن باب فتنه شیعه و سنی دانست و نوشت: این فتوا توانست توطئه‌های امریکا و اسرائیل برای شکستن صفوف مسلمانان را خنثی کند.

روزنامه کویتی الوطن نیز در یادداشتی به قلم سردبیر نوشت: فتوای رهبر ایران پاسخ قاطعی است به تمام کسانی که مصالح جامعه اسلامی را در نظر نمی‌گیرند و با ایراد اظهاراتی خلاف مشاعر اسلامی باعث ایجاد فتنه شیعه و سنی می‌شوند.

روزنامه الرای العام چاپ کویت نیز اظهارات آیت الله خامنه‌ای را راهگشایی برای حل مسائل طایفه‌ای و بسته شدن دروازه فتنه جنگ شیعه و سنی دانست و نوشت: فتوای رهبر ایران پاسخ محکمی بود به یاسر حبیب، روحانی شیعه کویتی که بر بالای منبر همسر پیامبر را دشنام داد. ایشان با این فتوا نشان دادند که حساب افراد تندرویی مانند یاسر الحبیب از دیگر شیعیان جداست.

روزنامه الشروق چاپ مصر نیز صدور فتوای آیت الله خامنه‌ای را نشان از وجود خط قرمزی مشابه میان شیعه و سنی دانست و نوشت: ایشان با صدور این فتوا نشان دادند که برای همه چه شیعه و چه سنی خطوط قرمز وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند از این خطوط قرمز عبور کند.    


نظر شما :