واکنش‌ها به تحریم هشت مقام ایرانی

خندیدن کافی نیست!

۱۲ مهر ۱۳۸۹ | ۰۵:۰۲ کد : ۸۸۷۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: دیوید ایگناتیوس
هر چند اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها به تحریم مالی و ممنوع الورود شدن هشت مقام ایرانی از سوی آمریکا ادامه دارد، اما تاکنون مقاماتی که شامل تحریم‌ها شده‌اند با این تحریم‌ها از موضع «لطیفه»، «جوک» و یا «بازیگوشی سیاسی» برخورد کرده‌اند.
خندیدن کافی نیست!

از گوشه و کنار شنیده می‌شد که قرار است احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل سخنانی را در رابطه یازدهم سپتامبر یبان کند، اینگونه هم شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواستار رمزگشایی از جعبه سیاه حادثه‌ای شد که رخ دادنش آغازی برای دو جنگ خونین بود.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، واکنش‌ها به این سخنان از همان میانه سخنرانی احمدی‌نژاد با ترک مجمع از سوی نمایندگان چند کشور غربی آغاز شد و با موجی از تحلیل‌ها و مصاحبه‌ها ادامه یافت و با گفتگوی باراک اوباما با بی‌بی‌سی فارسی به اوج رسید.

اما گذشت چند روز کافی بود تا آمریکا در قبال دولتی که رئیس آن خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل برای بررسی حادثه یازدهم سپتامبر شده بود تغییر تاکتیک دهد.

روز چهارشنبه ۷ مهر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور فرمانی اسامی هشت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به فهرست افراد مشمول تحریم های ایالات متحده اضافه کرد.

این هشت تن عبارتند از: محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران- صادق محصولی، وزیر رفاه فعلی و وزیر سابق کشور- غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات- سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران،- حیدر مصلحی ، وزیر اطلاعات- مصطفی محمد نجار-وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی- احمدرضا رادان، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی و حسین طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج.

هیلاری کلینتون دلیل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آمریکا را دست داشتن این مقامات مسئول در جریان حوادث بعد از انتخابات عنوان کرد.

این تصمیم اوباما البته بلافاصله با واکنش ایران روبرو شد، بسیاری از تحلیلگران سیاست خارجی و نزدیک به دولت این تصمیم آمریکا را واکنشی به سخنان احمدی‌نژاد در مورد یازدهم سپتامبر ارزیابی کردند، فردای آن روز هر لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران احضار شد مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به او ابلاغ شد و مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه ایران این اقدام دولت آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی ایران، اخلال در نظم بین المللی و سوء استفاده سیاسی از مفهوم انسانی حقوق بشر توصیف کرد.

اما در میان واکنش نیروهای اپوزیسیون در نوع خود جالب توجه بود.

بلافاصله بعد از اعلام این تحریم‌ها، این افراد در بررسی نتایج این تحریم ابتدا یک سئوال را مطرح می‌کردند که مگر اساسا این هشت مقام جمهوری اسلامی صاحب حساب یا اموال در آمریکا بوده‌اند و آیا این افراد تاکنون به آمریکا سفر کرده‌اند یا قصد این کار را دارند که چنین تحریم‌هایی علیه این هشت مقام ایرانی وضع شده است.

نقطه اشتراک در تحلیل کارشناسان نزدیک به دولت، اپوزیسیون و کاخ سفید درست در همین نقطه است، چه آنکه مقامات کاخ سفید نیز این تحریم‌ها را نمادین عنوان کردند و تحلیلگران ایرانی و اپوزیسیون نیز معتقد بودند که این تحریم‌ها نمادین است و اثر عملی نخواهد داشت.

اما دامنه واکنش‌ها به تحریم‌های اعلام شده علیه هشت مقام ایرانی از روز شنبه گسترش یافت و اکثر مسئولینی که شامل این تحریم‌ها شدند اقدام به موضع‌گیری کردند.

رادان: لطیفه را پیدا کردم

سردار احمدرضا رادان صبح شنبه در واکنش به تحریم او و هفت مقام مسئول ایرانی گفت: همواره اگر کسی به من می‌گفت که لطیفه‌ای برایم تعریف کن موضوعی برای عنوان کردن نداشتم اما اکنون از اوباما تشکر می‌کنم که برای من موضوعی فراهم کرد تا آن را به عنوان لطیفه مطرح کنم.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود زمانی که اوباما خود وارد این حوزه شد و اطلاعیه قرائت کرد به من هم اعلام می کرد موجودی حسابم چقدر است تا پس از بسته شدن پیگیری کنم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای همه روشن است که رئیس جمهور آمریکا هیچ نقشی در تصمیم گیریها ندارد و یک فرد بی‌اراده است.

اوهمچنین اظهار داشت: لطفا کمک کنید پولی را که رئیس جمهور آمریکا می گوید از آنها پس بگیریم زیرا کندن یک مو هم از آنان غنیمت است!

محصولی: جوک است

صادق محصولى هم روز یکشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنى بر جلوگيرى از ورود وى به آمريکا اظهار داشت: اين موضوع چندان مهم نيست و من تابحال درخواست ويزاى آمريکا را نداشته‌ام؛ ضمن اينکه اين حرکات نشان دهنده مريض شدن و نابود شدن نظام استکبارى است.

محصولى با اشاره به اينکه آمريکا در حال نابودى است و براى همين تن به اين موضوعات مى‌دهد گفت: اين کارها زورگويانى مثل آمريکا را زير سؤال مى‌برد ضمن اينکه من تابحال يک ريال هم حساب در آمريکا نداشته‌ام.

وزير رفاه و تأمين اجتماعى موضوع ويزا و جلوگيرى وى به آمريکا را بيشتر شبيه يک جوک سياسى بيان کرد و گفت: من حتى آن موقع که در بخش خصوصى فعاليت مى‌کردم سفرى به آمريکا نداشتم. 

نجار: داشته‌ها و نداشته‌هایم برای آمریکا 

وزير کشور نیز در واکنش به تحريم 8 مقام ايرانى از سوى دولت آمريکا گفت: اين اقدام واشنگتن نشان‌دهنده تناقض رفتارها، استيصال و سردر گمى مقامات آمريکايى است .

مصطفى محمدنجار گفت: دارايى‌هاى نداشته من براى آنها و هرچه دارم نيز براى آنها باشد، ضمن اینکه من هيچ‌گاه قصد سفر به خاک آمريکا را نداشته و نداريم. 

علی لاریجانی: بازی کودکانه‌ای برای تشفی خاطر است 

رئیس مجلس نیز در آغاز جلسه علنی امروز مجلس در واکنش به اقدام اخير آمريکا عليه مقامات ايرانى، اظهار داشت: اقدام اخير دولت آمريکا در عدم صدور ويزا و بلوکه کردن دارايى‌هاى چند نفر از مسوولين ايران آنقدر بى معنا و سبک بود که به بازى کودکانه در صحنه بين المللى تلقى گرديد.

رييس قوه مقننه يادآور شد: متاسفانه کشورهايى که داعيه مديريت جهانى را دارند علاقمند به بازيگوشى هستند و به چنين اعمالى (تحريم مقامات ايرانى) سرخوش هستند و اين قدر بى‌ضابطه در قلمرو حقوق بين المللى عمل مى‌کنند.

رييس فراکسيون اصولگرايان افزود: اگر اسم اين اقدامات را مديريت جهانى مى‌گذاريد و بازى با هيچ براى شما ابتهاج آور است.

وى خطاب به مقامات آمريکايى گفت: پيشنهاد مى‌کنيم دارايى همه مسوولين ايرانى را بلوکه کنيد تا شايد تشفى خاطر شود و از کدور‌ت‌هاى شکست‌هاى پى در پى در منطقه آرامش موقتى و کاذب براى خود دست و پا کنيد. 

صادق لاریجانی: خنده‌دار است 

آيت‌الله صادق آملى لاريجانى رييس قوه‌ قضاييه نیز در جلسه‌ مسوولان عالى قضايى با اشاره به تصميم آمريکا در ايجاد محدوديت براى 8 مقام مسوول ايرانى گفت: اين مساله که رييس‌جمهور يک کشور مدعى حقوق بشر به صورت يکطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقى و قضايى، راجع به مسوولان يک کشور ديگر احکامى را جارى کند نشان مى‌دهد که تا چه حد ادعاى پايبندى آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در اين کشور مدعى، کار سياسى با بحث‌هاى قضايى و حقوقى گره خورده است.

آيت‌الله آملى لاريجانى، رفتارهايى مانند صدور حکم تحريم و محروميت براى مقامات ايرانى از سوى آمريکا را نشانه‌ى استيصال اين کشور در مقابل پايمردى و مقاومت مردم و مسوولان ايران دانست و افزود: چنين اعمال غيرمنطقى و غيرمنصفانه و البته خنده‌دارى از جانب مقامات آمريکايى سردرگمى آنان در برابر کشور ايران را به خوبى آشکار کرده است.

هر چند اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها به تحریم مالی و ممنوع الورود شدن هشت مقام ایرانی از سوی آمریکا ادامه دارد، اما تاکنون مقاماتی که شامل تحریم‌ها شده‌اند با این تحریم‌ها از موضع «لطیفه»، «جوک» و یا «بازیگوشی سیاسی» برخورد کرده‌اند.

البته برخورد با این تحریم‌ها می‌بایست همراه با هوشمندی سیاسی باشد، چرا که اگر این تحریم‌ها همانند تحریم‌های مالی و بانکی تنها نقطه آغازش – و نه نقظه آغاز و پایانش- از آمریکا باشد سرنوشت چندان خنده‌داری نخواهد داشت و می‌تواند مشکلات جدی و عدیده‌ای را بر سر راه سیاست خارجی ایران قرار دهد. 

دیوید ایگناتیوس

نویسنده خبر

"ديويد ايگناتيوس (David Ignatius)" فرزند يك خانواده ارمني است كه در سال 1920 ميلادي به كشور آمريكا مهاجرت كرده و در آنجا ساكن شده است. وي يكي از افراد ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :