برزیلی‌ها ایران را دوست دارند یا امریکا؟

۱۲ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۳ کد : ۸۸۷۳ آمریکا
گرچه نظرسنجی‌ها از پیروزی نامزد حزب حاکم برزیل، خانم دیلما روسف که مورد حمایت رئیس جمهوری کنونی این کشور یعنی لولا داسیلوا بود، حکایت داشت اما نتیجه این انتخابات با شمردن بیش از 98 درصد آرای ماخوذه، خبر از کشیده شدن این انتخابات به دور دوم می‌دهد.
برزیلی‌ها ایران را دوست دارند یا امریکا؟

دیپلماسی ایرانی: گرچه نظرسنجی‌ها از پیروزی نامزد حزب حاکم برزیل، خانم دیلما روسف که مورد حمایت رئیس جمهوری کنونی این کشور یعنی لولا داسیلوا بود، حکایت داشت اما نتیجه این انتخابات با شمردن بیش از 98 درصد آرای ماخوذه، خبر از کشیده شدن این انتخابات به دور دوم می‌دهد.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل از این حیث برای ایران مهم است که مسئله ایران و رابطه برزیل با کشورمان یکی از مباحث داغ تبلیغات انتخاباتی نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری برزیل بود و حزب حاکم به شدت به دلیل گسترش روابط با ایران و نقش آفرینی این کشور در مسئله هسته‌ای ایران از طریق امضای بیانیه تهران، مورد انتقاد احزاب رقیب به ویژه حزب آقای خوزه سرا قرار داشت.

شدت این انتقادات به حدی بود که لولا داسیلوا را مجبور کرد به دلیل انتقادات حقوق بشری که خوزه سرا در رابطه با ایران مطرح می‌کرد، از ایران تقاضا کند که اگر برای دوستی او و کشورش با ایران ارزشی قائل هستند، بپذیرند که برزیل به سکینه محمدی آشتیانی، زنی که بنابر قوانین ایران مجرم شناخته شده است، پناهندگی اعطا کند.

اما پاسخ ایران به این درخواست لولا داسیلوا در کم کردن حجم انتقادات وارد بر او کم نکرد. محمود احمدی نژاد در پاسخ به این درخواست گفت ما به جای فرستان یک زن مجرم به برزیل، به این کشور فناوری و تکنولوژی خواهیم فرستاد.

دیلما روسف 62 ساله که سابقه رئیس دفتری و وزارت انرژی داسیلوا را در کارنامه سیاسی خود دارد و عمده محبوبیت خود را در سایه حمایت‌های همه جانبه لولا داسیلوا به دست آورده، در تبلیغات انتخاباتی خود گفته است که راه لولا را در اقتصاد، سیاست و سیاست خارجی ادامه خواهد داد. او با اشاره به این که زنان کارآمد، حساس و هوشیار هستند، گفته است که زنان برای اداره امور برزیل آماده هستند و مهم‌تر این که برزیل هم برای اداره شدن توسط زنان آماده است. رابطه نزدیک روسف و داسیلوا تا حدی در موفقیت روسف تاثیرگذار بوده است که برخی او را مدودف برزیل نام نهاده‌اند.

اما خوزه سرا رقیب اصلی روسف، که در طی سال‌های ریاست جمهوری داسیلوا همواره یکی از منتقدان اصلی او در زمینه سیاست‌های داخلی و بین المللی بوده است، به شدت مورد حمایت امریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی است و در صورت پیروزی او، سیاست خارجی برزیل تا حد زیادی با تغییر مواجه خواهد بود و روابط کنونی این کشور را با دولت‌های چپ‌گرای امریکای لاتین به ویژه ونزوئلا و دیگر دوستان نزدیک برزیل مثل ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین تقریبا روشن است که او در صورت انتخاب، در سیاست‌های برزیل درمورد حمایت از برنامه هسته‌ای ایران به شدت تجدیدنظر خواهد کرد.

البته با توجه به کشیده شدن این انتخابات به دور دوم و رقابت روسف و سرا در این مرحله، نباید چندان به ادامه حمایت‌های برزیل از برنامه هسته‌ای ایران مطمئن بود. چرا که در صورت تاثیر تبلیغات ضد ایرانی سرا بر افکار عمومی‌ برزیل، روسف، حتی در صورت پیروزی راه دشواری در ادامه سیاست‌های برزیل مبنی بر حمایت از برنامه هسته‌ای ایران در پیش دارد و در صورت بالا گرفتن فشار‌ها بعید نیست برزیل با عوض شدن دولت در این کشور از این حمایت‌ها دست بردارد.

حال علاوه بر این که باید منتظر ماند و دید که تبلیغات هر کدام از این دو نامزد احراز پست ریاست جمهوری برزیل چه تاثیری بر افکار عمومی‌ مردم این کشور خواهد داشت و مردم برزیل کدام نگاه را انتخاب خواهند کرد، لازم است جمهوری اسلامی‌ هم بر دامنه تلاش‌های دیپلماتیک برای ادامه حمایت‌های برزیل از برنامه هسته‌ای ایران افزوده و تدابیری برای رفع اثرات سوء تبلیغات منفی درباره برنامه هسته‌ای ایران در افکار عمومی ‌برزیل اتخاذ کند.


( ۴ )

نظر شما :