نفت نخستين قربانى تحريم‌هاى بين المللى

۱۳ مهر ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۰ کد : ۸۸۸۰ اقتصاد و انرژی
پيش از اين تحريم‌ها تهران ميزان صادرات نفت خود را با رشد سى و پنج درصدى همراه کرده بود اکنون به نظر مى‌رسد که تهران وادار به کاهش 15 درصدى اين نرخ مى‌شود. کارشناسان ژاپنى ادعا مى‌کنند که ميزان توليد گاز طبيعى در ايران هم به دنبال تحريم‌ها کاهش خواهد يافت.
نفت نخستين قربانى تحريم‌هاى بين المللى

ديپلماسى ايرانى: ايالات متحده هر روز حلقه تحريم‌ها عليه تهران را تنگ‌تر مى‌کند. يک روز بازى با تصويب چهارمين قطعنامه عليه تهران در شوراى امنيت آغاز مى‌شود. روز ديگر کنگره ايالات متحده و اتحاديه اروپا دست به کار شده و تحريم‌هاى يک‌جانبه را اعمال مى‌کنند. با گذشت چند هفته ويروس تشديد تحريم‌ها به کشورهاى بلوک شرق سرايت مى‌کند و امارات متحده عربى، ژاپن و کره جنوبى دست دوستى به واشنگتن مى‌دهند تا شايد بتوانند با تنها گذاشتن تهران به نوعى اين کشور را وادار به کنار گذاشتن برنامه هسته‌اى خود کنند. در اين چنين شرايطى ژاپنى‌ها بيش از ساير کشورهاى آسيايى گويا براى رقصيدن به ساز امريکايى‌ها از خود استعداد نشان مى‌دهند. به گزارش بلومبرگ اقتصادى، ژاپن هر روز بر دامنه تحريم‌هاى ايران مى‌افزايد. ايران دومين تامين کننده نفت در خاورميانه پس از عربستان سعودى است. در شرايطى که ژاپن به تحريم‌هاى خود ادامه دهد، ايران بايد ميزان صادرات نفت خود را کاهش دهد.
 
اين تحريم‌ها مى‌تواند منجر به کاهش بيست و پنج درصدى صادرات نفت از ايران شود. به گزارش بلومبرگ تشديد تحريم‌هاى نفتى بر ايران مى‌تواند توليدى نفت اين کشور را از دو ميليون بشکه در روز به يک و نيم ميليون بشکه برساند. البته اين حرکت در نهايت به نفع کشورهاى عربى نفت خيز تمام مى‌شود چرا که نرخ هر بشکه نفت هم افزايش چشمگيرى پيدا مى‌کند.

در سومين روز از ماه سپتامبر بود که ژاپن به صراحت اعلام کرد که سرمايه‌گذارى‌هاى خود را در حوزه نفت و انرژى ايران متوقف خواهد کرد. علاوه بر اين دارايى 88 نهاد و 24 مقام ايرانى مرتبط با اين حوزه هم در ژاپن بلوکه شد. اينپکس کورپ بزرگترين شرکت ژاپنى در حوزه انرژى در نخستين روز از ماه اکتبر اعلام کرد که به دنبال خارج شدن از پروژه نفت آزاد‌گان ايران است. ايران از ماه ژوئن تا‌کنون زير بار تحريم‌هاى بين‌المللى و يکجانبه قرار گرفته است تا شايد برنامه هسته‌اى خود را متوقف کند. غربى‌ها از تهران مى‌خواهند که دست از غنى سازى اورانيوم بردارد و همزمان دولتمران ايرانى اعلام مى‌کنند که روند غنى سازى اورانيوم را براى مصارف پزشکى ادامه مى‌دهند. تهران سال هاست که بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌اى خود تاکيد مى‌کند. بسيارى از شرکت‌هاى ژاپنى، المانى، ايتاليايى و فرانسوى تاکنون به جمع تحريم کنندگان انفرادى ايران پيوسته‌اند.

پيش از اين تحريم‌ها تهران ميزان صادرات نفت خود را با رشد سى و پنج درصدى همراه کرده بود اکنون به نظر مى‌رسد که تهران وادار به کاهش 15 درصدى اين نرخ مى‌شود. کارشناسان ژاپنى ادعا مى‌کنند که ميزان توليد گاز طبيعى در ايران هم به دنبال تحريم‌ها کاهش خواهد يافت. ايران تا پيش از اين تحريم‌ها 5 ميليون بشکه نفت استخراج مى‌کرد و اين در حالى است که پيش بينى مى‌شود نرخ استخراج نفت اين کشور تا سال 2015 به سه ميليون بشکه در روز برسد.

همزمان با اعلام اين خبر از سوى ژاپنى‌ها، مالزى در زمره کشورهايى است که همچنان بر حضور در بازار انرژى ايران تاکيد مى‌کند. شرکت پترانوس مالزى در تازه‌ترين موضع‌گيرى در قبال سخنان تند و تيز باراک اباما براى تحريم ايران، اعلام کرد که اين شرکت هنوز تصميمى‌ براى خروج از پروژه پاريس ايران نگرفته است. البته قرارداد پترانوس با پروژه پارس جنوبى منقضى شده است اما گويا مالزى در زمره دوستان ايران باقى مانده است. رياست اين شرکت در اين باره مى‌گويد: در حال حاضر ما منافعى در ايران داريم که صلاح نمى‌دانيم در اين برهه زمانى اقدام به قطع همکارى با تهران کنيم.

باراک اوباما رئيس جمهورى ايالات متحده چند روز پيش با تشديد تحريم‌ها عليه تهران اعلام کرد که کمپانى‌هايى که همچنان با تهران در داد و ستد مالى باشند را مورد تحريم جدى قرار خواهد داد. پترانوس در حالى هنوز مقاومت مى‌کند که برخى شرکت‌هاى نفتى اروپايى مانند شرکت‌هاى فرانسوى بار خود را از ايران جمع کرده و رفته‌اند. ايالات متحده هر روز بر دايره تحريم‌هاى ايران مى‌افزايد و اخرين بار هم تاکيد کرد که شرکت‌هايى را که با ايران تماس بگيرند مورد تنبيه اقتصادى قرار مى‌دهد.
شرکت توتال فرانسه، استات‌اويل نروژ و اى ان آى ايتاليا در زمره کمپانى‌هايى هستند که به ساز ايالات متحده رقصيدند. شرکت نفتى ايندکس کورپ ژاپن هم در حالى از پروژه‌هاى نفتى ايران بيرون مى‌آيد که اين پروژه در ليست کمپانى‌هاى مورد تحريم ايران قرار ندارد. رئيس شرکت پترانوس در تازه‌ترين موضع‌گيرى خود تاکيد کرد که شرکتش در ايران به فعاليت خود ادامه مى‌دهد اما قصد ندارد جاى شرکت ژاپنى را در پروژه آزاد‌گان بگيرد.


نظر شما :