نبرد هسته‌ای پیچیده تر می‌شود

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۴ کد : ۸۸۸۲ اخبار اصلی
مخالفان برنامه هسته‌ای ایران هر روز از شیوهای برای سنگ‌اندازی در این مسیر استفاده می‌کنند. از قطعنامه و تحریم گرفته تا جاسوس و ویروس.
نبرد هسته‌ای پیچیده تر می‌شود
 ديپلماسى ايرانى: وقتی علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌ از تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر داد همه نگاه‌های بار دیگر متوجه استاکس نت شد. ویروس یا بدافزاری که چند روزی است جای خود را در رسانه‌ها باز کرده است هرچند پیش از آن ماه‌ها در کامپیوتر‌های ایران خانه کرده بود.

با این حال صالحی علت تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه را نشت مخزن در استخر جنب راکتور عنوان کرد و توضیح داد: «قبل از نقل و انتقال راکتورها به این استخر، قلب راکتور با اسید شستشو و پس از آن با آب پر می‌‌شود تا اگر نقصی باشد برطرف شود. پس از این مرحله سوخت‌های مجازی را وقتی که پر از آب می‌شود جابجا می‌کنیم تا به این وسیله ماشین سوخت‌گذاری تست شود. در طی اجرای این فرآیند متوجه شدیم که در استخر جنب قلب راکتور نشتی وجود دارد و از آنجا که ایمنی بر راه‌اندازی سریع نیروگاه اولویت دارد اقدام به رفع نقص در این استخر کردیم.»

اگر چه صالحی این نشت را موجب تاخیر یک هفته‌ای در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر عنوان کرد با این حال ابراز امیدواری کرد که تا آذرماه این نیروگاه راه‌اندازی شود. پیش از این مقامات سازمان انرژی اتمی‌ ایران اعلام کرده بودند که در نیمه اول مهرماه امسال پس از انتقال سوخت به قلب راکتور، نیروگاه اتمی‌ بوشهر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. هر چند رییس سازمان انرژی اتمی‌ ایران اعلام کرده که این موضوع ارتباطی با ویروس «استاکس نت» ندارد با این حال رسانه‌های مختلف جهان به گمانه‌زنی در زمینه میزان تخریب استاکس نت پرداخته‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مشکل پیش آمده را جدی‌تر از آن چیزی ارزیابی کرد که مقامات ایران اعلام کرده‌اند. در همین زمینه فاکس‌نیوز نیز نوشت: «با توجه به سابقه هفت ماهه نفوذ استاکس نت در ایران، به نظر می‌رسد مشکلاتی که پیش از این برای سانتریفیوژهای نیروگاه بوشهر نیز به وجود آمده بود، می‌تواند ناشی از نفوذ استاکس نت باشد.»

با این حال مقامات ایران مصرا تاکید می‌کنند که ویروس مذکور تاثیر تخریبی بر این نیروگاه نداشته است. محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی ‌بوشهر، پیش از این گفته بود کرم اینترنتی استاکس نت فقط چند رایانه شخصی کارکنان نیروگاه اتمی‌ بوشهر را آلوده کرده است و موفق به ورود به کامپیوترهای اصلی نیروگاه بوشهر نشده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که ویروس استاکس نت جهت خرابکاری یا جاسوسی در تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی اسرائیل یا آمریکا طراحی شده است. اظهارات حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ‌مبنی بر دستگیری چند نفر جاسوس هسته‌ای در ارتباط با این موضوع به این گمان قوت بخشید. همچنین یک مقام مسئول اعلام کرد که دستکم سی هزار رایانه مراکز صنعتی ایران آلوده به این ویروس شده است. محمود اولیایی، مدیرکل صنایع برق کشور، اظهار داشت: «این ویروس مخرب، یک ویروسی جاسوسی است که صنایع کشور را هدف قرار داده است. این کرم رایانه‌ای قادر است اطلاعات مربوط به خطوط تولید را جمع آوری کند و برای طراحان خود این ویروس انتقال دهد.»

به نظر می‌رسد که مخالفان برنامه هسته‌ای ایران هر روز از شیوه‌ای برای سنگ‌اندازی در این مسیر استفاده می‌کنند. از قطعنامه و تحریم گرفته تا جاسوس و ویروس. نبرد هسته‌ای ایران و مخالفانش روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.


نظر شما :