مذاکرات عراقى‌ها به خارج کشيده مى‌شود

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۱ کد : ۸۸۸۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در همين رابطه سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق راهى دمشق شد تا پس از بازگشت بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه از تهران با او درباره دولت آينده عراق به مذاکره بنشيند.
مذاکرات عراقى‌ها به خارج کشيده مى‌شود

ديپلماسى ايرانى: مذاکرات گروه‌هاى سياسى عراقى در مراحل نهايى خود به سر مى برد. عبارتى که عادل عبدالمهدى، نامزد ائتلاف ملى براى نخست‌وزيرى عراق بيان کرده است. وى در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکرات مراحل نهايى خود را طى مى‌کند و نورى مالکى رقيبى جدى در پارلمان خواهد داشت.»

گرچه عادل عبدالمهدى اشاره نکرد که منظور او از رقيب جدى کيست ولى پرواضح است که منظورش خودش است. نشانه‌ها و قراين نشان مى‌دهد که مالکى در پارلمان يک رقيب بيشتر نخواهد داشت و آن هم عادل عبدالمهدى است. به گزارش شط نيوز، يکى از خبرگزارى‌هاى مستقل عراقى، عادل عبدالمهدى توانسته است که حمايت فهرست العراقيه، وحدت عراق، جبهه التوافق که هر سه نمايندگان سنى عراق محسوب مى‌شوند، مجلس اعلا و حزب فضيلت را کسب کرده و قصد دارد خود را به عنوان رقيب مالکى به پارلمان معرفى کند. عبدالمهدى گفته است که بر اين اساس با حمايت 130 نماينده مجلس به معرفى مى‌شود. در اين ميان کردها که 55 کرسى پارلمان را در اختيار دارند، مى‌توانند نقشى سرنوشت‌ساز ايفا کنند. در همين حال گفته مى‌شود مذاکرات با پيمان کردستانى و به خصوص مسعود بارزانى ادامه دارد و وى نيز ابراز تمايل کرده که از عادل عبدالمهدى حمايت کند.

پيش از اين مسعود بارزانى به واسطه برهم صالح، نخست‌وزير اقليم کردستان که به تازگى وارد بازى مذاکرات جريان‌هاى سياسى براى حل بحران تشکيل دولت در عراق شده، به اطلاع سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق رسانده بود که در دولتى که العراقيه و مجلس اعلا حضور نداشته باشند، شرکت نخواهد کرد.

اين در حالى است که در جبهه مالکى اخبارى کاملا متناقض منتشر مى‌شود. روز يک‌شنبه علی الصبری، از نمایندگان فهرست وحدت عراق با شرکت در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «ائتلاف ما گفت‌وگوهایی را با جبهه توافق برای تشکیل یک هم‌پیمانی انجام داده و ما قصد داريم پس از تشکيل اين هم‌پيمانى از مالکى حمايت کنيم.»

در حالى که منابع خبرى از بازگشت حزب فضيلت و مجلس اعلاى اسلامى عراق پاى ميز مذاکره با دولت قانون خبر مى‌دهند. العراقيه تجديد نظر حزب فضيلت که 7 کرسى پارلمان را در اختيار دارد، در پذيرش مالکى رد مى‌کند در حالى که دولت قانون اعلام کرده است که اين جريان پاى ميز مذاکره با دولت قانون نشسته است.

سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلا نيز با ارسال نامه‌اى به نورى مالکى به او اطلاع داده است که در ائتلاف ملى با نامزد شدن مالکى مخالفتى ندارد ولى در پارلمان به او راى نخواهد داد.

در اين ميان سازمان بدر، شاخه نظامى مجلس اعلا موضعى متفاوت با مجلس اعلا اتخاذ کرده است. در حالى که تا ديروز گفته مى‌شد، سازمان بدر که رياست آن را هادى العامرى بر عهده دارد حمايت خود را از نورى مالکى ابراز داشته و در جلسه راى‌گيرى به نخست‌وزيرى وى راى داده است، عبدالمهدى، اعلام کرد، سازمان بدر روز ‌يک‌شنبه سوم اکتبر با صدور بيانيه‌اى حمايت خود را از موضع مجلس اعلا ابراز داشته است.

مسعود بارزانى نيز از نامزدى نورى مالکى استقبال کرده است.

در همين رابطه سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق راهى دمشق شد تا پس از بازگشت بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه از تهران با او درباره دولت آينده عراق به مذاکره بنشيند. او نيز تلاش دارد همان طور که فهرست العراقيه را به نخست وزيرى عادل عبدالمهدى مجاب کرده، سوريه را نيز به حمايت از نخست وزيرى وى مجاب کند.

فهرست العراقيه نيز جمعى از نمايندگان خود را به کشورهاى همسايه فرستاده تا شايد بتواند حمايت آنها را از خود براى تشکيل دولت آينده عراق جلب کند.

در اين ميان موضع جريان صدر نيز کاملا متزلزل است. مقتدى صدر، رهبر اين جريان به طور رسمى اعلام کرده است که تحت فشارهاى شديد خارجى از نامزدى نورى مالکى حمايت کرده است. اين فراکسيون که حمايت خود را مشروط به راضى کردن العراقيه توسط مالکى ظرف دو هفته آينده کرده است، اکنون انتظار مى‌کشد که اين مدت زمانى هر چه سريع‌تر به پايان برسد و مالکى نتواند العراقيه را براى پيوستنش به دولت راضى کند. گرچه برخى منابع خبرى مى‌گويند نزديک به 30 نماينده العراقيه پذيرفته‌اند که از نامزدى نورى مالکى حمايت کنند.

در همين رابطه در پى تماس تلفنى اياد علاوى، رئيس فهرست العراقيه با مقتدى صدر، صدر به او تأکيد کرده است که تغيير موضع جريان صدر تحت فشار بوده و از او خواسته که اين مطلب را درک کند و اين موضع بر روابط اين دو تشکل سياسى اثر منفى نگذارد.

اين منبع که نخواسته نامش فاش شود به پايگاه خبرى عراق آنلاين گفته که صدر از علاوى خواسته که هم‌چنان بر موضع مخالفت با مالکى پافشارى کند و به نخست‌وزيرى او رضايت ندهد.

با اين احوال هر روز که مى‌گذرد مالکى به شانس نخست‌وزير شدن مجددش بيشتر اميدوار مى‌شود و در مقابل جريان‌هاى مخالف او نيز به تشکيل هم‌پيمانى جديد بيشتر فکر مى‌کنند. مجلس اعلا حتى اعلام کرده است که در صورتى که مالکى بخواهد نخست‌وزير آينده باشد، اين تشکل ترجيح مى‌دهد که نقش اپوزسيون را در مجلس داشته باشد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :