آغوش‌هاى لرزان لبنانى‌ها براى استقبال از احمدى‌نژاد

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۸ کد : ۸۸۹۲ اخبار اصلی
در حالى که يک هفته به رفتن محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران به لبنان باقى مانده است، عکس‌هاى وى در خيابان‌هاى شهرها و روستاهاى جنوبى لبنان بر افراشته شده و پلاکاردهاى خوشامدگويى در مکان‌هاى مختلف به خصوص در شهرهاى مرزى بنت جبيل و مارون الراس نصب شده‌اند.
آغوش‌هاى لرزان لبنانى‌ها براى استقبال از احمدى‌نژاد
ديپلماسى ايرانى: در حالى که يک هفته به آمدن محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران به لبنان باقى مانده است، عکس‌هاى وى در خيابان‌هاى شهرها و روستاهاى جنوبى لبنان بر افراشته شده و پلاکاردهاى خوشامدگويى در مکان‌هاى مختلف به خصوص در شهرهاى مرزى بنت جبيل و مارون الراس نصب شده‌اند.

اين در حالى است که قصر بعبدا، مقر ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان ترافيک نامه‌هاى کشورهاى مختلف غربى و شخصيت‌هاى سياسى لبنانى براى لغو سفر احمدى‌نژاد به لبنان شده است.

پس از آن که فرانسه و اسرائيل نگرانى خود را از سفر احمدى‌نژاد به لبنان ابراز داشتند، روز سه‌شنبه 5 اکتبر، ايالات متحده امريکا با ارسال نامه‌اى به ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان نگرانى خود را از سفر رئيس جمهورى ايران به آن کشور ابراز داشت.

اهالى روستاهاى جنوبى لبنان از آمدن احمدى‌نژاد بسيار ذوق‌زده‌اند و به گزارش روزنامه الشرق الاوسط بى‌صبرانه منتظر سفر او هستند. آنها تاکيد کرده‌اند، استقبال ما از شيخ حمد بن خليفه آل ثانى در ماه اوت پيش درآمدى بود براى استقبال گسترده از احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران که بى‌صبرانه منتظر آمدنش هستيم.

منابع نزديک به سفارت جمهورى اسلامى ايران به الشرق الاوسط گفتند، احمدى‌نژاد قصد دارد در سفر خود به لبنان پيشنهادهاى همکارى در زمينه‌هاى استخراج نفت، تامين انرژى، ساخت شهرک‌هاى صنعتى و مسلح ساختن ارتش لبنان به طرف‌هاى لبنانى دهد. قرار است احمدى‌نژاد در راس يک هيئت بلندپايه متشکل از وزيران، نمايندگان مجلس و بازرگانان وارد بيروت شود. سفارت ايران در بيروت همچنين خبر منصرف شدن احمدى نژاد براى سفر به جنوب را قويا رد کرد و اعلام کرد، سفر به جنوب و ديدن از مکان‌هاى مقاومت که ملت لبنان در جنگ با اسرائيل کلى خون بر سر آن دادند، از مهمترين برنامه‌هاى سفر احمدى‌نژاد به لبنان است.

حزب الله براى استقبال از احمدى نژاد شهرهاى قانا، بنت جبيل، مارون راس و مليتا را در دستور کار قرار داده است.

جريان 14 مارس از سفر احمدى‌نژاد به لبنان به خصوص مرزهاى جنوبى بسيار ابراز نگرانى کرده است. منابع نزديک به اين جريان به الشرق الاوسط گفته‌اند که به اعتقاد آنها اهميت سفر احمدى‌نژاد بيش از جنبه حقيقى جنبه ظاهرى دارد و فقط ايستادنش در مرزهاى لبنان و اسرائيل به تنهايى باعث تحريک دشمن اسرائيلى خواهد شد.

آنطوان آندرواس، در اين باره مدعى شد: سفر احمدى‌نژاد سفرى تنش‌زا حداقل براى يک سوم مردم لبنان است. اگر حزب الله به دنبال آرامش است آمدن احمدى‌نژاد اين آرامش را به هم خواهد ريخت. چه بسا پس از او جنگى در بگيرد و دوباره کشتن ما آغاز شود.

عقاب صقر، نماينده مجلس از فراکسيون المستقبل در اين باره گفت: «ضرورت دارد که نفس سفر احمدى نژاد به بيروت را از سياست‌هايش جدا کنيم. ما در برابر سياست‌هاى او موضع داريم و اين همان موضعى است که در داخل ايران نيز وجود دارد. اما اين يک چيز است و سفر احمدى نژاد چيز ديگر. ما از انجام اين سفر استقبال مى‌کنيم و اميدواريم باعث تقويت روابط ايران و لبنان شود و از آقاى احمدى نژاد هم خواهش مى‌کنيم که در اتخاذ مواضعشان به فضاى داخلى لبنان نيز توجهى بکند. به خصوص اين که نفوذ بسيارى در ميان گروه بزرگى از جريان‌ 8 مارس دارند.»

صقر همچنين گفت: «ما به عنوان مردم لبنان هيچ اهميتى به نگرانى اسرائيل نمى‌دهيم به شرطى که اين سفر باعث شکسته شدن قطعنامه 1701 نشود.»

وى تاکيد کرد، نمايندگان و رهبران جريان المستقبل در مراسم استقبال از رئيس جمهورى ايران استقبال مى‌کنند چرا که بين او و سعد حريرى هيچ دشمنى‌اى وجود ندارد و اميدواريم که باعث گسترش روابط ايران و لبنان شود.

صقر درباره کمک‌هاى ايران به لبنان نيز گفت: «اميدواريم وعده‌هاى کمک ايران عملى شود و ما حتى مى‌خواهيم که ايران ما را براى رسيدن به انر‍ژى صلح‌آميز هسته‌اى يارى کند.»

نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان نيز به کسانى که نسبت به سفر رئيس جمهورى ايران به کشور انتقاد مى‌کنند، گفت: «امريکايى‌ها وقتى مى‌خواهند از احمدى‌نژاد استقبال کنند خيلى نرم‌تر و بهتر از برخى نمايندگان لبنانى عمل مى‌کنند.»

ايوب حميد، نماينده پارلمان لبنان نيز گفت: «سفر محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران به لبنان باعث افزايش حمايت از لبنان و مسائل آن خواهد شد. ايران شريک لبنان در پيروزى عليه دشمن صهيونيستى بوده است.»

وى تاکيد کرد، سفر احمدى‌نژاد مى‌تواند به باعث افزايش همکارى‌هاى ايران و لبنان در بسيارى زمينه‌ها از جمله سازمان‌هاى نظامى کشور که ايران از ابتدا آمادگى خود را براى همکارى در اين زمينه اعلام کرده بود، شود و در اين سفر جنبه عملى به خود بگيرد.


نظر شما :