فشارهاى بى‌نتيجه امريکا بر شرکت‌هاى نفتى

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۱۵ کد : ۸۸۹۳ اخبار اصلی
اقدام اخير ايالات متحده در راستاى فشار بر شرکت‌هاى نفتى استات اويل، رويال داچ شل، انى و توتال نشان از ناکارآمد بودن تحريم‌هاى يک‌جانبه ايالات متحده و اتحاديه اروپا براى تضعيف بخش انرژى و نفت ايران دارد.
فشارهاى بى‌نتيجه امريکا بر شرکت‌هاى نفتى

ديپلماسى ايرانى: در جريان تصويب قطعنامه 1929 شوراى امنيت سازمان ملل،‌ ايالات متحده با زيرکى بند مربوط به تحريم واردات نفت از ايران را در ازاى پيوستن روسيه و چين به اين قطعنامه حذف کرد. اما در مقابل به اتفاق اتحاديه اروپا تحريم‌هاى يک‌جانبه‌اى را عليه ايران وضع کرد که بخش انرژى ايران را نشانه مى‌گرفت. اقدام اخير ايالات متحده در راستاى فشار بر شرکت‌هاى نفتى استات اويل، رويال داچ شل، انى و توتال نشان از ناکارآمد بودن تحريم‌هاى يک‌جانبه ايالات متحده و اتحاديه اروپا براى تضعيف بخش انرژى و نفت ايران دارد.

اوايل اکتبر و بعد از گذشت سه ماه از وضع تحريم‌هاى يک‌جانبه امريکا عليه ايران، معاون وزير امور خارجه ايالات متحده جيمز اشتاينبرگ شرکت‌هاى توتال فرانسه، استات اويل نروژ،‌ انى ايتاليا و شل انگلستان و هلند را تهديد کرد که در صورت عدم توقف سرمايه گذارى‌هايشان در ايران بايد منتظر برخورد شديد ايالات متحده باشند.

يکى ديگر از شرکت‌هاى نفتى که در اين هشدار ايالات متحده مورد خطاب قرار گرفته است شرکت بريتيش پتروليوم است. شرکت بريتيش پترليوم در فاصله زمانى اول ژانويه 2009 تا 30 ژوئن 2010 به ايران بنزين صادره کرده که البته اين مورد مربوط به پيش از اعمال تحريم‌هاى يک‌جانبه آمريکا عليه ايران است که در تاريخ 10 جولاى به امضاى باراک اوباما رسيد. بر اساس اعلام شرکت بريتيش پترليوم، اين شرکت از ماه اکتبر سال جارى ميلادى صادرات بنزين به ايران را متوقف کرده اما با اين وجود آمريکا احتمال مى‌دهد که اين شرکت پس از تاريخ ياد شده نيز اقدام به ارسال بنزين به ايران کرده باشد.

اما شرکت‌هاى نفتى ياد شده اعلام کرده اند که تنها پس از پايان قراردادهاى جاريشان با ايران به فعاليت خود در اين کشور خاتمه خواهند داد. توتال، استات اويل و انى گفته اند که در مقابل فشارهاى امريکا براى خاتمه فعاليت‌هايشان در ايران مقاومت خواهند کرد. توتال با استناد به قطعنامه شوراى امنيت معتقد است که خريد نفت از ايران مغايرتى با اين تصميم شوراى امنيت سازمان ملل متحده ندارد و اين شرکت هر چند وعده داده است که بعد از اين سرمايه گذارى بيشترى در ايران نمى‌کند اما خود را ملزم به فسخ قراردادهاى جارى بر مبناى تحريم‌هاى يک‌جانبه ايالات متحده عليه ايران نمى‌داند.

فارغ از اين که اساسا تحريم‌هاى يک جانبه‌اى که توسط امريکا و اتحاديه اروپا بر جمهورى اسلامى‌ ايران تحميل شده است از سوى بسيارى از کشورها غيرقابل قبول است تا جايى که هند،‌ چين،‌ روسيه و برزيل قصد داشتند پيش‌نويس قطعنامه‌اى را به سازمان ملل ارائه کنند که بر اساس آن چنين اقدامات يک‌جانبه‌اى غيرقانونى و ممنوع اعلام شود، فشار دولتمردان امريکايى بر شرکت‌هاى نفتى بزرگ براى توقف فروش بنزين به ايران و خريد نفت از اين کشور در حالى بى‌نتيجه مانده است که ايران برنامه‌هايى را براى خودکفايى از واردات بنزين اجرا کرده و نه تنها در ماه سپتامبر توانسته است به خودکفايى در توليد بنزين دست يابد بلکه در اوايل ماه اکتبر اولين محموله بنزين توليدى خود را صادر کرده است.


نظر شما :