اس 300 و بازی پر سود روس‌ها

۲۰ مهر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۷ کد : ۸۹۰۰ اخبار اصلی
اگرچه نحوه برخورد روس‌ها در مورد فروش موشک‌های اس 300 به ایران تنها ...
اس 300 و بازی پر سود روس‌ها

دیپلماسی ایرانی: اگرچه نحوه برخورد روس‌ها در مورد فروش موشک‌های اس 300 به ایران تنها نمونه از نوع سیاست ورزی روس‌ها و بازی با ایران نباشد اما یکی از نمونه‌های جالب در این حوزه است. داستان از آنجا شروع شد که ايران و روسيه در سال ۲۰۰۵، یعنی پنج سال پيش قراردادی امضا کردند که بر اساس آن مسکو متعهد شد پنج سامانه پدافندی اس سيصد را در سال ۲۰۰۷، یعنی سه سال پيش به ايران تحويل دهد و با تحويل پنج بخش از اين سامانه ۸۰۰ ميليون دلار دريافت کند. تعهدی که هیچ‌گاه جامه عمل به خود نپوشید.

سيستم‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ به ‌منظور دفاع از مناطق صنعتی بزرگ به‌ کار می‌رود و قادر است اهداف هوايی و زمينی را مورد حمله قرار دهد. تازه‌ترين نوع اين سيستم توانايی حمله به هواپيماهايی را دارد که در فاصله زمينی ۱۵۰ کيلومتری و فاصله هوايی ۲۷ کيلومتری قرار دارند. 

وقتی در 9 ژوئن 2010 قطعنامه 1929 در مورد تحریم توسط شوراى امنيت سازمان ملل صادر شد سوالاتی در مورد این قرارداد در فضای سیاسی دو کشور مطرح شد. با این حال وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف، در 22 ژوئن 2010 رسماً اعلام کرد که قعطنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل تاثیری بر قرارداد سیستم دفاع موشکی اس-300 ندارد زیرا این سیستم یک سیستم دفاعی است که تحت مفاد قعطنامه صادره قرار نمی‌گیرد.

با این حال چند ماه بیشتر طول نکشید که روس‌ها از موضع خود عقب نشستند و در آخر شهريورماه، خبرگزاری نووستی روسيه به نقل از نيکلای ماکاروف، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه اعلام کرد که روسيه سيستم‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ايران عرضه نخواهد کرد.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه گفت: «مسکو سيستم دفاع موشکی اس۳۰۰ را به دليل اين‌که اين سلاح شامل تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل می‌شود، به ايران تحويل نحواهد داد.»

در واکنش به این اظهارنظر مقامات نظامی ایران اعلام کردند که این کشور توانایی طراحی و ساخت سامانه‌ای شبیه اس-300 را دارد و در صدد تولید سامانه بومی دفاع موشکی است. در واقع ایران تصمیم گرفت که دیگر معطل روس‌ها نشود و خود اقدام به ساخت این سامانه کند. احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران اعلام کرد که اين کشور ساخت سامانه اس سيصد را در دستور کار داد.

با این حال روز گذشته احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، گفت: «خودداری روسيه از تحويل موشک‌های اس ۳۰۰ به ايران خلاف مفاد قرارداد دو کشور است و ايران به دنبال رايزنی با روسيه برای تحويل سامانه دفاعی موشک‌های اس سيصد است.»

به نظر می‌رسد ایران برای تکمیل سامانه دفاعی خود به این موشک‌ها نیاز دارد. از سوی دیگر روس‌ها نیز به دلیل نیاز مالی خود چندان تمایلی به لغو این قرارداد نداشته‌اند. بهانه قطعنامه تحریم‌ها نیز مسئله‌ای است که از روس‌ها با توجه به اعلام اولیه لاوروف قابل پذیرش نیست. به نظر می‌رسد موضوع تحویل موشک‌های اس 300 به ایران تحت فشار آمریکا ملغی شده است. از سوی دیگر اعلام جدید وزیر دفاع نشان می‌دهد که امیدهایی برای ترغیب روسیه به تحویل این موشک‌ها وجود دارد. سوالی که ذهن را می‌آزارد این است که آیا روس‌ها هنوز به دنبال این هستند که با بازی با ایران منافع بیشتری برای خود کسب کنند؟


نظر شما :