اشتون پاسخ داد،‌ اما نه پاسخ جليلى را!

۰۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۱ کد : ۹۰۷۵ اقتصاد و انرژی
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌اى با ايران،‌ روز گذشته طى نامه‌اى به سعيد جليلى، ‌دبير شوراى عالى امنيت ملى، ابراز اميدوارى کرده است که تهران با تاريخ پيشنهادى وى براى ازسرگيرى گفت‌وگوهاى هسته‌اى موافقت کند.
اشتون پاسخ داد،‌ اما نه پاسخ جليلى را!

ديپلماسى ايرانى: کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌اى با ايران،‌ روز گذشته طى نامه‌اى به سعيد جليلى، ‌دبير شوراى عالى امنيت ملى، ابراز اميدوارى کرده است که تهران با تاريخ پيشنهادى وى براى ازسرگيرى گفت‌وگوهاى هسته‌اى موافقت کند. او در اين نامه گفته است که ‌گفت‌وگوهاى هسته‌اى می‌تواند با مراسم شام در تاريخ ۱۵ ماه نوامبر آغاز شده و گفت‌وگوها در روزهای بعدی درباره مسائل اساسی ادامه یابد.

به نظر مى‌رسد اين نامه خانم اشتون به آقاى جليلى در واکنش به سخنان هفته گذشته رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امورخارجه کشورمان مبنى بر اين که ايران هنوز پاسخى از سوى خانم اشتون به نامه آقاى جليلى دريافت نکرده است، به ايران فرستاده شده باشد. او در اين نامه آورده است گرچه ايران از طريق رسانه‌ها اعلام کرده است که از پيشنهاد ازسرگيرى مذاکرات استقبال مى‌کند اما اتحاديه اروپا هنوز منتظر دريافت پاسخ رسمى‌ از جانب ايران است.

اما منظور مهمانپرست از پاسخ نامه آقاى جليلى را مى‌توان در سخنان ابوالفضل زهره‌وند، ‌معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى يافت. او يکشنبه گذشته در مصاحبه با العالم گفته است که تاکنون هيچ‌گونه تضمينى براى روشن شدن محتواى مذاکرات ايران و گروه 1+5 و اهداف آن ارائه نشده است. صرف مذاکره براى مذاکره ارزشى ندارد،‌ به همين سبب بايد محتواى مذاکرات و اهداف آن به روشنى مشخص شود اما تاکنون کاترين اشتون هيچ‌گونه تضمينى براى محقق شدن چنين مسئله‌اى ارائه نکرده است. او با تاکيد بر سوالات سه گانه احمدى نژاد مبنى بر اعلام موضع کشورهاى مذاکره کننده نسبت به سلاح هسته‌اى رژيم صهيونيستى، حقوق هسته‌اى ايران و نقش و جايگاه منطقه‌اى ايران و همچنين هدف از مذاکرات،‌ گفته است که در صورت تحقق چنين امرى گفت‌وگو‌ها موفق خواهد بود.

گرچه اخبار دقيقى از محتواى نامه خانم اشتون به آقاى جليلى در دست نيست اما بعيد به نظر مى‌رسد که نامه وى،‌ پاسخ سوالات آقاى جليلى را در بر داشته باشد. آن چه روشن است اين است که ايران با طرح اين سوالات در پى وارد شدن به مذاکراتى است که چارچوبى مشخص داشته باشد و در اين چاچوب مشخص بتوان به نتيجه‌اى قابل قبول دست يافت. اما طرف غربى اين نگاه را به مذاکره ندارد. کشورهاى غربى که با تحريم‌هاى بين المللى و يک‌جانبه تمام سعى خود را براى به زانو در آوردن ايران به کار بسته‌اند،‌ به چيزى جر توقف غنى سازى رضايت نخواهند داد.

با توجه به همين نکته است که مقامات ايرانى عجله‌اى براى شروع مذاکرات از خود نشان نمى‌دهند. در نگاه مسئولين ايرانى شروع مذاکرات هسته‌اى بدون عقب نشينى غرب از اعمال فشار به ايران نتيجه‌اى در بر نخواهد داشت. مقامات ايرانى بارها گفته‌اند که اعمال سياست‌هاى دوگانه فشار و مذاکره براى توقف برنامه هسته‌اى ايران نمى‌تواند در اين رابطه مشکلى را حل کند.

اما بايد در نظر داشت که مذاکره،‌ فرآيندى دو طرفه است که در آن طرفين سعى مى‌کنند با نزديک کردن ديدگاه‌هاى خود، به راه حلى مشترک براى حل مشکل برسند. فرآيندى که در آن پافشارى و اصرار هر کدام از طرفين بر راه حل مورد نظر خود مى‌تواند آن را با بن بست مواجه کند.

حال بايد ديد در حالى که کمتر از يک ماه به زمان پيشنهادى خانم اشتون براى از سرگيرى مذاکرات هسته‌اى با ايران مانده است،‌ طرفين چه تاکتيک‌هايى را در زمان باقى مانده، براى آماده کردن بستر مذاکرات به کار خواهند برد.


نظر شما :