عبدالمهدى و اياد علاوى ميهمان مسعود بارزانى

۰۲ آبان ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۲ کد : ۹۰۸۳ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه الزمان مدعى شده است که آيت الله سيستانى موافقت خود را با طرح آد ميلکرت، نماينده سازمان ملل در عراق اعلام کرده و گفته است که با هر گونه مذاکره‌اى که در اين راستا صورت بگيرد، موافق است.
عبدالمهدى و اياد علاوى ميهمان مسعود بارزانى

ديپلماسى ايرانى: امروز عادل عبدالمهدى و اياد علاوى به اتفاق هم عازم اربيل شدند تا مسعود بارزانى را راضى کنند که به پيمان آنها بپيوندد و کردهاى ديگر را راضى کند که از رياست جمهورى منصرف شوند و اين پست را به العراقيه بدهند. در حال حاضر العراقيه و مجلس اعلا توافق کرده‌اند که اياد علاوى رئيس جمهور شود و نخست‌وزيرى نيز به عادل عبدالمهدى برسد.

اين در حالى است که نورى مالکى اعلام کرده است که توافق براى نامزدى او نهايى شده و همه بر سر نخست‌وزيرى‌اش به توافق رسيده‌اند. نورى مالکى، نامزد نخست وزيرى عراق از ائتلاف دولت قانون، در گفت‌وگو با خبرنگار سومريه نيوز گفت که مسئله‌ پيمان ملى درباره‌ نهايى کردن موضوع نامزد نخست‌وزيرى حل شده و پيمان ملى بر نامزد خود اجماع دارد.

مالکى همچنين گفت که پيمان ملى قصد دارد که حکومت را هرچه سريع‌تر تشکيل دهد و کشور را در اين آشوب نگه ندارد.

وى درباره شرکت کردن يا نکردن العراقيه در دولتش نيز گفت: «ما مى‌خواهيم که العراقيه در اين حکومت شرکت کند اما اگر العراقيه به صورت يکپارچه حاضر به شرکت نشد مشارکت برخى از عناصر تشکيل‌دهنده‌اش هم کافى است.»

او ادامه داد که در چند روز آينده شاهد مذاکرات و دعوت‌هاى شفافى براى تشکيل حکومت در مدت‌زمان قانونى خواهيم بود و تحريم دولت و خوددارى از شرکت در آن نه به سود گروه سياسى‌ و نه به سود عراق خواهد بود.

مالکى خاطرنشان کرد که عراق در آستانه‌ نهضت بازسازى عظيمى است که لازمه‌ آن روابط مستحکم با کشورهاى جهان به خصوص کشورهاى منطقه است و سفرهاى اخيرش را در همين راستا توصيف کرد.

نورى مالکى روز پنج‌شنبه سفر خود به برخى کشورهاى منطقه را که شامل سوريه و اردن و ايران و ترکيه و مصر مى‌شد پايان داد.

با اين حال اسامه النجيفى، يکى از پنج رهبر اصلى فهرست العراقيه برخى از توافق‌هاى صورت گرفته ميان مجلس اعلا و فهرست العراقيه را اعلام کرد.

النجيفى در اين باره به روزنامه الزمان چاپ لندن که يکى از روزنامه‌هاى هوادار اين جناح محسوب مى‌شود، گفت: «مهمترين بند توافق‌شده ميان ما و مجلس اعلا تاسيس مجلس اتحاديه اجرايى سياست‌هاى استراتژيک است که روند اقتصادى و امنيتى دولت آينده را زير نظر خواهد داشت که با قانونى جديد به آن مشروعيت خواهيم داد. توافق ديگر ما آزادى تمامى زندانيان در بند و تجديد نظر در قانون عدالت و بازپرسى به طور کلى است که مى‌تواند از آشتى ملى کشور حمايت کند و باعث بازگشت مهاجران به کشور شود. همچنين بر تشکيل حکومتى که با شمار ساکنين استان‌ها و ثقل اقتصادى آنها مرتبط باشد نيز به توافق رسيديم.»

وى همچنين تاکيد کرد، توافق‌نامه ما بر تشکيل پيمان جديدى که باعث انضمام ديگر گروه‌هاى سياسى شود و همچنين بندهاى مرتبط با اصلاحات را که جزء برنامه‌هاى العراقيه بوده و بر اساس استحقاق انتخاباتى براى اداره کشور است، تاکيد دارد.

النجيفى تصريح کرد، ديگر به فکر پست نخست‌وزيرى نيستيم و توافق کرده‌ايم که آن را به مجلس اعلا بدهيم و آن چه اکنون براى ما مهم است اين است که برنامه سياسى آينده کشور را تنظيم کنيم و اصلاحات را به پيش ببريم.

وى درباره مذاکره با کردها نيز گفت: «ما به کردها ابلاغ کرديم که با تمام پيشنهادهاى قانونى آنها موافقيم و طرف کرد نيز کاملا به مواضع ما واقف است.

از سوى ديگر روزنامه الزمان مدعى شده است که آيت الله سيستانى موافقت خود را با طرح آد ميلکرت، نماينده سازمان ملل در عراق اعلام کرده و گفته است که با هر گونه مذاکره‌اى که در اين راستا صورت بگيرد، موافق است. آد ميلکرت همانند مسعود بارزانى رئيس اقليم کردستان عراق پيشنهاد داده است که همه گروه‌هاى سياسى پشت ميز مذاکره بنشينند و براى تشکيل دولت و پايان بحران جارى در کشور تصميم بگيرند. اين در حالى است که ائتلاف دولت قانون مخالفت خود را با انجام اين مذاکرات ابراز داشته و اعلام کرده است که از آن جا که مالکى را نامزد نهايى خود مى‌داند دليلى نمى‌بيند که پشت ميز مذاکره با ديگران بنشيند.

با اين حال گفته مى‌شود به محض اين که ميان کردها و العراقيه توافق حاصل شود، پيمان مجلس اعلا با العراقيه و کردها اعلام خواهد شد.

در همين حال مقتدى صدر، رهبر جريان صدر اعلام کرده است که طرح آد ميلکرت را مناسب مى‌داند و حاضر به مذاکره بر سر بندهاى پيشنهادى آن است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :