میزبان جدید سپر دفاع موشکی ؛ مشکلی تازه برای آمریکا

۱۶ آبان ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۹ کد : ۹۱۸ اروپا
از آنجا که در برنامه اصلاحاتی رونالد تاسک خروج 900 نظامی لهستانی از عراق گنجانده شده است، مخدوش شدن رابطه ورشو و واشنگتن دور از انتظار نخواهد بود.
میزبان جدید سپر دفاع موشکی ؛ مشکلی تازه برای  آمریکا
حزب برنامه مدنی ،حزب مخالف دولت لهستان پیروزی بیش از انتظار خود را در انتخابات عمومی روز گذشته این کشور که از زمان سقوط کمونیست در سال 1989، از مهمترین رخدادهای سیاسی لهستان به شمار می رود، جشن می گیرد.
 
نتایج اکثر نظر سنجی ها تا یک هفته قبل حاکی از این بود که برادران کاچینسکی در انتخابات پیروز خواهند شد اما مناظره تلوزیونی 12 اکتبر نشان داد که دونالد تاسک، رهبر حزب برنامه مدنی در حال رقابت پایاپای با رقیب خود از حزب محافظه کار حاکم است.
 
نتایج انتخابات روز گذشته لهستان نشان می دهد که این حزب توانسته است 41.2 درصد آرا یعنی 205 کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کند.
یاروسلاو کاچینسکی، نخست وزیر لهستان و رهبر حزب قانون و عدالت با به دست آوردن 32.2 درصد آرا توانست 166 کرسی پارلمان را از آن خود کند و شکست را بپذیرد.
 
نتایج این انتخابات به ناسیونالیسم خشنی که توسط برادران کاچینسکی ترویج می شد و غالبا به بروز اختلاف با سایر کشورها می انجامید پایان داد.
این انتخابات زودهنگام در ماه اوت و در بحبوحه از هم پاشیدگی ائتلاف های سیاسی درخواست شده بود.
 
برادران کاچینسکی برای کنار زدن مقامات بلند پایه و حتی اشاره به این نکته که مخالفان سابق نظیر لخ والسا، برونیسلا ژرمک و تادئوژ مازوییکی (رهبران حزب همبستگی) و حتی ولادیسلاو بارتوژوسکی، قهرمان جنگی لهستان و وزیر سابق امور خارجه به اندازه کافی وطن پرست نیستند، موجب ایجاد یک جو مغشوش در کشور شده بودند.
 
برادران کاچینسکی دو سال پیش در پی فروپاشی آخرین دولت ائتلافی لهستان به دلیل اتهام های مالی بر سر کار آمدند و در این دوسال این دو برادر دوقلو توانستند با ایجاد رفاه روز افزون بر 38 میلیون لهستانی حکومت کنند اما حکومت آنها با مشکلات فراوان و پی در پی سیاسی همراه بود.
 
برادران کاچینسکی روابط خوبی با آمریکا داشتند و نیروهای خود را در افغانستان و عراق مستقر کرده بودند. آنها همچنین از استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان حمایت می کردند.
این در حالی است که دونالد تاسک ضد آمریکایی قول داده است که نیروهای لهستانی را هر چه زودتر از عراق به خانه هایشان بازگرداند. برنامه اصلاحاتی وی که  بر روی خصوصی سازی، کاهش مالیات ها و مدرنیزه شدن اقتصاد تمرکز دارد یکی دیگر از دلایلی است که موجب پیروزی حزب وی در این انتخابات شده است.
 
درحالی که روابط لهستان با اتحادیه اروپا در زمان حکومت برادران ملی گرای کاچینسکی آسیب دیده بود، حزب دونالد تاسک برنامه هایی برای ترمیم روابط خود با اتحادیه اروپا دارد. از همین رو انتخاب حزب برنامه مدنی با استقبال اعضای اتحادیه اروپا رو به رو خواهد شد.
 
زبیگنی لویکچی یکی از متخصصان سیاست خارجی لهستان در دانشگاه ورشو اعلام کرده است که با انتخاب حزب برنامه مدنی لهستان می تواند اعتبار دوباره ای به دست آورد و این فرصت را داشته باشد که به یک کشور نرمال اروپایی تبدیل شود.
 
دونالد تاسک که پس از اعلام نتایج با چشمانی اشک بار در جمع هوادارانش سخن می گفت اعلام کرد که من امروز خوشحال ترین فرد روی کره زمینم. مردم لهستان امروز به سرنوشت خود رای داده اند و با این رای مسوولیت سنگینی را برروی شانه های ما گذاشته اند که ما نیز این مسوولیت را قبول می کنیم.
 
نتایج قطعی انتخابات تا روز سه شنبه مشخص نخواهد شد اما آنچه که تا کنون از صندوقهای رای بیرون آمده است نشان می دهد که حزب برنامه مدنی به رهبری دونالد تاسک می تواند به تنهایی دولت را تشکیل دهد که این از سال 1989 و بعد از متلاشی شدن کمونیست در این کشور بی سابقه بوده است. هر چند به نظر می رسد که حزب برنامه مدنی به دلیل آنکه لچ کاچینسکی، رییس جمهور این کشور تا سال 2010 بر سر قدرت باقی خواهد بود مشکلات خاص خود را خواهد داشت.
 
حزب حاکل که نزد مردم عوام مناطق روستایی، لهستانی های پا به سن گذاشته و کاتولیک های متعصب که پس از دوره کمونیست از نتایج موفقیت های اقتصادی بی بهره بوده اند محبوبیت دارد و این در حالی است که حزب آقای تاسک در بین جوانها و کسانی که خود را به روز و جهانی می دانند طرفدار دارد.
 
تا پیش از انتخابات روز گذشته یکی از مهمترین سوالاتی که در میان سیاستمداران لهستانی مطرح بود میزان مشارکت مردم در این انتخابات بود. در حالی که میران حضور مردم در انتخابات کشورهای اروپایی حدود 70 تا 80 درصد است در آخرین انتخابات کشور لهستان حضور مردم حدود 40 درصد گزارش شده بود.
 
اما روز گذشته در لهستان 55.3 درصد واجدین شرایط به پای صندوقهای رای رفتند که این میزان در میان شهروندان شهرهای بزرگ بیشتر بود. افزایش تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات به گونه ای بود که در برخی از شعبه های رای گیری برگه های رای به اتمام رسید و مقامات و مسوولان انتخابات مجبور شدند تا انتخابات را سه ساعت تمدید کنند.
 
حضور قشر جوان در این انتخابات نیز خارج از انتظار بود، به گزارش مقامات انتخاباتی لهستان حضور افراد 18 تا 24 ساله در این انتخابات 48 درصد بود که همین امر یکی از دلایل ناکامی برادران کاچینسکی به حساب می آید.
 
هزاران لهستانی جوان برای پیدا کردن شغلی پردرآمدتر به بریتانیا و ایرلند سفر کرده اند روز گذشته در مقابل سفارت لهستان برای انداختن رای خود به صندوق ها بیش از 5 ساعت منتظر ماندند. وجود بیش از 2 میلیون لهستانی در بریتانیا و ایرلند از جمله مسائلی بود که در دوره رقابت های انتخاباتی به برگ برنده ای برای رونالد تاسک تبدیل شده بود چرا که وی یاروسلاو کاچینسکی را متهم کرده بود که سیاست های غلط وی موجب شده است تا این لهستانی ها مجبور شوند خانه های خود را ترک کنند.
 
از آنجا که در برنامه اصلاحاتی رونالد تاسک خروج 900 نظامی لهستانی از عراق گنجانده شده است، مخدوش شدن رابطه ورشو – واشنگتن دور از انتظار نخواهد بود. این در حالی است که انتظار می رود که دولت وی همچنین با استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان مخالفت کند. استقرار سیستم دفاع موشکی که توسط آمریکا برای مقابله با حمله احتمالی پیشنهاد شده است پیش از این با مخالفت روسها رو به رو شده بود.
 
بنابراین با توجه به برنامه اصلاحاتی حزب پیروز مهمترین تغییری که در انتظار لهستان است، تغییر سیاست خارجی این کشور خواهد بود. به نظر می رسد که پس از یک دوره روابط سرد با اتحادیه اروپا بخصوص همسایه آلمانی ، رونالد تاسک درصدد است تا با استفاده از موقعیت ها فاصله به وجود آمده را در کوتاه ترین زمان پر کند.

نظر شما :