پ.ک.ک دست پنهان اسرائیل در ترکیه

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۳ کد : ۹۱۸۸ اقتصاد و انرژی
گرچه برخی رسانه ها این حمله تروریستی در ترکیه را ادامه تهدیدهای اخیر تروریستی اروپا و امریکا ارزیابی می کنند، اما با توجه به پایان یافتن آتش بس گروه موسوم به پ.ک.ک و هم زمانی این حادثه با روز ملی ترکیه، انگشت اتهام به سوی این جنبش جدایی طلب نشانه رفته است.
پ.ک.ک دست پنهان اسرائیل در ترکیه

دیپلماسی ایرانی: روز یک شنبه و هم زمان با فرارسیدن روز ملی ترکیه، یک انفجار انتحاری در یکی از میادین اصلی شهر استانبول، باعث تلخ شدن شیرینی این روز در کام مردم ترکیه شد.

این انفجار انتحاری که باعث زخمی شدن بیش از 22 نفر از شهروندان ترکیه شده در یکی از شلوغ‌ترین نقاط استانبول رخ داده است و هدف آن نیروهای پلیس ضد شورش مستقر در آن منطقه بوده است.

در پی این حمله انتحاری پلیس ترکیه به حالت آماده باش در آمده و مقامات دولتی نیز با محکوم کردن این حادثه، مردم را به وحدت دعوت کرده اند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در واکنش به این حمله تروریستی گفت: «ترکيه به هيچ عنوان در مقابل آنانى که قصد بر هم زدن آرامش و امنيت را دارند کوتاه نخواهد آمد و اين حمله به هيچ عنوان نمى تواند امنيت، استقرار، برادرى و وحدت ترکيه را خطر اندازد.»

گرچه برخی رسانه ها این حمله تروریستی در ترکیه را ادامه تهدیدهای اخیر تروریستی اروپا و امریکا ارزیابی می کنند، اما با توجه به پایان یافتن آتش بس گروه موسوم به پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و هم زمانی این حادثه با روز ملی ترکیه، انگشت اتهام به سوی این جنبش جدایی طلب نشانه رفته است. پ.ک.ک از ماه اوت به مناسبت آغاز ماه رمضان اعلام کرده بود که عملیات خود را علیه نیروهای مسلح ترکیه متوقف خواهد کرد.

نکته دیگری که باعث می شود این گروه جدایی طلب عامل این انفجار انتحاری قلمداد شود، رابطه حسنه این گروه با اسرائیل و حمایت های مالی و نظامی اسرائیل از آن ها است. با توجه به تنش‌های ایجاد شده میان آنکارا و تل آویو بعد از حمله اسرائیل به کاروان آزادی غزه که در آن هشت نفر از شهروندان ترکیه کشته شدند و انتشار سند راهبردی ترکیه در روزهای اخیر که مواضع سختی علیه اسرائیل در آن به چشم می خورد، احتمال حمایت و پشتیبانی اسرائیل از این اقدام چندان بعید به نظر نمی رسد.

حزب کارگران کردستان، گروهی شبه نظامی، جدایی طلب و قومی است که خواهان خودمختاری و تشکیل کشوری مستقل در کردستان ترکیه است. این گروه که از دهه 1970 و با استناد به قرارداد سور شروع به فعالیت کرد، توسط سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ترکیه و ایران، به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده است. فعالیت مسلحانه حزب کارگران کردستان علیه دولت ترکیه از سال 1984 آغاز و منجر به کشته شدن بیش از 40 هزار نفر از شهروندان ترکیه شده است.


نظر شما :