جمهوری خواهان مجلس را گرفتند، سنا در دست دموکرات‌ها

۱۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۰ کد : ۹۲۲۰ اقتصاد و انرژی
ماه عسل دموکرات‌ها به پایان رسید و با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات کنگره، دموکرات‌ها که در دوسال گذشته قدرت را در ایالات متحده به طور کامل در دست داشتند، از این پس باید قدرت خود را با رقیب جمهوری خواه خود تقسیم کنند.
جمهوری خواهان مجلس را گرفتند، سنا در دست دموکرات‌ها

ديپلماسى ايرانى: ماه عسل دموکرات‌ها به پایان رسید و با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات کنگره، دموکرات‌ها که در دوسال گذشته قدرت را در ایالات متحده به طور کامل در دست داشتند، از این پس باید قدرت خود را با رقیب جمهوری خواه خود تقسیم کنند. هرچند دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را از دست دادند، با این حال توانستند همچنان با اختلاف کمی کنترل خود را بر سنا حفظ کنند. باراک اوباما، پیروزی حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان را تبریک گفت.

مجلس نمایندگان

براساس گزارش‌های اولیه از نتایج انتخابات امریکا، حزب جمهوريخواه توانسته است با پيروزی در انتخابات مياندوره‌ای اکثريت کرسی‌های مجلس نمايندگان امريکا را به خود اختصاص داده و کنترل آن را در دست بگیرد.

ارزیابی‌های اولیه از سوی همه شبکه‌های خبری امریکا تایید می‌کنند که حزب جمهوری‌خواه بیش از ۲۱۸ کرسی، به عنوان حدنصاب لازم برای اکثریت را در مجلس نمایندگان کسب کرده ‌است. در انتخابات روز سه شنبه برای تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمايندگان رای گيری شد. در ۱۰۰ کرسی اين انتخابات برای مجلس نمايندگان، دمکرات‌ها و جمهورى‌خواهان رقابتی نزديک داشتند. طبق گزارش «سی ان ان» جمهورى‌خواهان بیش از پنجاه کرسی تازه را به دست آورده‌اند.

بنا به آمار شبکه خبری MSNBC جمهوری‌خواهان ۲۳۶ کرسی و دموکرات‌ها حدود ۱۹۹ کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود خواهند کرد. در انتخابات گذشته حزب دموکرات ۲۵۶ کرسی در اختیار داشت. مقایسه نتایج انتخابات سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ نشان می‌دهند، که دموکرات‌ها شکست سنگینی را متحمل شده‌اند.

پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان بدین معناست که باراک اوباما ازاین پس بدون موافقت و هماهنگی با رقبای سیاسی خود نمی‌تواند قانونی را به تصویب رساند. پیشتر نظرسنجی‌ها نیز حاکی از آن بود که حزب دموکرات اکثريت در مجلس نمايندگان را از دست خواهد داد. اين در حالی است که دو سال پيش، دموکرات‌ها با در اختيار داشتن اکثريت سنا و مجلس نمايندگان در انتخابات رياست جمهوری نيز به پيروزی رسيدند.

انتخابات سنا

گرچه هنوز نتایج قطعی در مجلس سنا اعلام نشده‌اند، اما به نظر می‌رسد که رقابت نزدیک دو حزب در مجلس سنا پایانی به تلخی نتایج مجلس نمایندگان برای دموکرات‌ها و اوباما نداشته باشد. بنا به شمارش‌های اولیه دموکرات‌ها موفق شدند که اکثریت شکننده‌ای را در مجلس سنا بدست آورند. در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر مردم امریکا تنها برای تعیین سرنوشت یک سوم کرسی‌های مجلس سنا یعنی  ۳۷ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا به پای صندوق‌های رای رفتند.

در این انتخابات جمهورى‌خواهان برای به دست آوردن اکثريت، نيازمند کسب ۱۰ کرسی تازه از اين ۳۷ کرسی بودند. به‌رغم ادامه‌‌ شمارش آرا به نظر می‌رسد، به نظر می‌رسد موفق به این امر نشده‌اند. بدین ترتیب اکثریت مجلس سنا در اختیار دمکرات‌ها باقی خواهند ماند. بنا به آمار اعلام شده از سوی برخی شبکه‌های خبری، حزب ‌دموکرات دست‌کم ۵۱ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را بدست آورده است.

به گزارش سی ان ان، تا این لحظه با توجه به پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سنا در ایالت ویرجینیای غربی و کالیفرنیا جمهوری‌خواهان قادر به کسب کرسی‌های لازم نشدند و دموکرات‌ها توانستند کنترل سنا را حفظ کنند.

بر اساس نتایج اولیه، مارک کرک نماینده جمهوریخواهان در ایالت ایلینوی با شکست رقیب دموکرات خود، کرسی این ایالت در سنا که پیشتر در اختیار باراک اوباما بود را از آن خود کرده است. مارک کرک که از اعضای مجلس نمایندگان است، ریاست «گروه ایران» را در این رکن کنگره برعهده دارد و همواره برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تلاش کرده است.

بر اساس نتایج اولیه، ران جانسون کاندیدای جمهوری‌خواهان در ایالت ویسکانسین موفق شده که با شکست سناتور راس فاینگولد، یکی از لیبرال ترین سناتورهای دموکرات، کرسی او را کسب کند. این سناتور دموکرات از مخالفان سرسخت جنگ عراق بود و با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان مخالفت کرده بود.

نظرسنجی‌ها از مردمی که مراکز رای‌گیری را ترک کرده‌اند نشان می‌دهد که حداقل دو کاندیدای جمهوری‌خواه که مورد حمایت محافظه کاران «تی پارتی» هستند، در ایالت‌های فلوریدا و کنتاکی پیروز شده‌اند. بر اساس نتایج اولیه، رند پال، کاندیدای محافظه‌کاران در ایالت جنوبی کنتاکی و مارکو روبیو کاندیدای محافظه‌کار در فلوریدا با شکست رقبای دموکرات خود به سنا راه پیدا می‌کنند.

مارکو روبیو که کوبایی الاصل است و خانواده‌اش پس از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا به امریکا مهاجرت کردند، هم در فلوریدا از طرفدارانش قدردانی کرد و گفت که «همیشه فرزند تبیعدی‌ها باقی خواهد ماند.»

بر اساس برآوردهای اولیه، دان کوتس، کاندیدای جمهوریخواهان در ایالت ایندیانا در مرکز امریکا نیز براد السورت، کاندیدای دموکرات‌ها را شکست داده است.

در ایالت نیوهمشایر هم کلی آیوت، کاندیدای جمهوریخواهان با شکست رقیب دموکرات، کرسی سناتور جمهوریخواه گراگ که بازنشسته می شود را از آن خود کرد.

فرمانداری‌ها

در کنار انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، انتخاب ۳۷ فرماندار از ۵۰ ایالت آمریکا نیز برگزارشد. تاکنون فرمانداران دموکرات در ۲۶ ایالت امریکا حاکم بوده‌اند. نتایج اولیه نشان می‌دهد که دست‌کم در سه ایالت حزب‌جمهوری‌خواه موفق شده است که به کار فرمانداران دمکرات پایان دهد. از این پس جمهوری‌خواهان در ایالت‌های کانزاس، اوکلاهوما و تنسی حکومت خواهند کرد.

در ایالت‌های نیویورک، نیوهمشایر، آرکانزاس فرمانداران دمکرات‌ توانستند در پست‌های خود ابقا شوند. در ایالت کالیفرنیا نیز فرماندار جدیدی به جای «آرنولد شواتسنگر» برگزیده خواهد شد. نظرسنجی نشان می‌دهند که نامزد حزب دموکرات «جری براون» از رقیب جمهوری‌خواه خود، «مگ وایتمن» پیشی دارد. مبارزه انتخاباتی خانم وایتمن بیش از ۱۴۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

واکنش اوباما و کلینتون

باراک اوباما، رئیس‌جمهورى امریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات کنگره، پیروزی حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان را تبریک گفت و خواهان همکاری با جمهوری‌خواهان در آینده شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه امریکا که برای دیداری در مالزی به سر می‌برد، اعلام کرد به‌رغم شکست در مجلس نمایندگان، باراک اوباما به سیاست خارجی و داخلی خود ادامه خواهد داد. کلینتون افزود: «باد شدید از روبرو می‌وزد، اما باراک اوباما به عنوان ناخدا، کشتی را در جهتی درست هدایت خواهد کرد.»

واکنش جمهوری‌خواهان

مايکل استيل، رئيس کميته ملی جمهورى‌خواهان، درباره انتخابات روز سه شنبه گفته است: «ما اميدوار به آغاز تازه‌ای با مردم امريکا هستيم.»

جان بینر، رهبر جمهورى‌خواهان در مجلس نمايندگان، نيز درباره انتخابات روز سه شنبه گفت: «انتخابات فرصتی براى شنيدن صدای امريکايی‌هايی است که معتقدند دولت بسيار هزينه می کند.»

پیش بینی می‌شود جان بینر جايگزين نانسی پلوسی، رهبر اکثريت دموکرات در مجلس نمايندگان، شود. خانم پلوسی ۷۰ ساله در پیشبرد و تصویب قانون بیمه‌های اجتماعی امریکا که مورد علاقه خاص اوباما بود نقش بسیار مؤثری ایفا کرده‌است.

تی پارتی

به رغم تلاش فراگير دموکرات‌ها در هفته‌های اخير برای تاثير گذاشتن برای روند انتخابات کنگره، جمهورى‌خواهان توانسته‌اند با همراهی جريان بسيار محافظه کار «تی پارتی» با استفاده از نارضايتی‌ها به ويژه از بالا بودن نرخ بيکاری و ادامه بحران اقتصادی، نتيجه انتخابات روز سه شنبه را به نفع خود رقم بزنند.

جنبش تی پارتی یا «حزب چای» که آشکارا از حزب جمهوری‌خواه و محافظه‌کاران در انتخابات حمایت می‌کرد، موفق به جلب آرای شهروندان در برخی ایالت‌ها شده است. به‌رغم اختلافات نظری و تنوع مطالبات، طرفداران جنبش «تی پارتی» در یک مورد وحدت داشتند: مخالفت با باراک اوباما. یکی از نتایج جنبش محافظه‌کار تی پارتی کشاندن امریکاییان به پای صندوق‌های رای و ایجاد شور و امید در میان مخالفان باراک اوباما بود.

سارا پیلین، کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده و فرماندار سابق ایالت آلاسکا، که به سیاستمدار محبوب «حزب چای» تبدیل شده‌است در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت که انتخابات روز سه‌شنبه یک «زلزله سیاسی» خواهد بود. خانم پیلین در این برنامه گفت که رأی‌دهندگان به رئیس جمهور و دمکرات‌ها خواهند گفت: «آقای اوباما، شما کارها را خراب کردید. ما به شما دو سال وقت دادیم تا به تعهد خود برای احیای دوباره اقتصاد عمل کنید.»

 نتیجه

به هر حال آن چه روز سه شنبه رخ داد چیزی نبود جز تضعیف قدرت بلامنازع اوباما در ایالات متحده. به گفته کارشناسان باراک اوباما مجبور است در مسایلی همچون خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان، چگونگی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، آینده سیستم دفاع موشکی در اروپا، سیستم درمانی و تدابیر اقتصادی در امریکا با جمهوری‌خواهان بیش از پیش همکاری کند.
 


نظر شما :