در آستانه سفر اوباما به هند:

اولتیماتوم ایران به 5 شرکت نفتی هند

۱۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۲ کد : ۹۲۳۱ اقتصاد و انرژی
وزیر نفت به 5 شرکت هندی تا دوماه آینده (ژانویه 2011) به منظور تعیین تکلیف مشارکت در بزرگترین فاز پارس جنوبی و توسعه میدان فرزادبی اولتیماتوم داده است.
 اولتیماتوم ایران به 5 شرکت نفتی هند

دیپلماسی ایرانی: وزیر نفت به 5 شرکت هندی تا دوماه آینده (ژانویه 2011) به منظور تعیین تکلیف مشارکت در بزرگترین فاز پارس جنوبی و توسعه میدان فرزادبی اولتیماتوم داده است.

این اولتیماتوم در حالی صورت می‌گیرد که در آستانه سفر اوباما به هند روابط ایران و هند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در روزهای اخیر اخباری منتشر شد که یک فروشنده بنزین به ایران که هندی است، تحت فشارهای آمریکا اعلام کرده که قرار خود را تمدید نخواهد کرد. پیش از آن نیز اخباری منتشر شده بود که بانک دولتی هندوستان به شعب خارجی خود دستور داده است تا کلیه ی معاملات با اشخاص  ایرانی را متوقف کنند.

در همین حال ایران مهلتی دو ماهه را برای شرکت های هندی جهت حضور و سرمایه گذاری پروژه های انرژی ایران در نظر گرفته است. سید مسعود میرکاظمی ‌وزیر نفت اخیرا با تدوین برنامه ای خواستار آغاز طرح توسعه نزدیک به 15 میدان مشترک نفت و گاز ایران تا پایان سالجاری شده است.

با گذشت بیش از سه سال مذاکره با شرکتهای ONGC و هندوجای هند برای واگذاری 40 درصد از سهام طرح توسعه بزرگترین فاز پارس جنوبی، مهلتی دو ماه برای این دو شرکت برای حضور و سرمایه گذاری در این پروژه در نظر گرفته شده است.

مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می‌کنند تا ژانویه سال 2011 میلادی وضعیت مشارکت این دو شرکت هندی در فاز 12 پارس جنوبی مشخص شود که در غیر این صورت، پرونده مشارکت گازی هند در این میدان مشترک بسته خواهد شد.

این اولتیماتوم در حالی برای مشارکت هند در بزرگترین میدان مشترک گازی جهان تعیین شده است که آذرماه سال گذشته مذاکراتی بین مسئولان شرکت ملی نفت ایران و این کنسرسیوم هندی در دهلی انجام شده بود.

در نشست سال گذشته دهلی دو طرف توافق کرده بودند که تا فروردین ماه سالجاری وضعیت حضور هند برای مشارکت در فاز 12 پارس جنوبی مشخص شود، ضمن آنکه مذاکراتی برای فروش 6 میلیون تن LNG هم با این شرکتها انجام شده بود.

این فرصت فروردین ماه سال جاری مجددا تمدید شد که با دستور اخیر وزیر نفت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت میادین مشترک هیدروکربوری به نظر می‌رسد ژانویه 2011 آخرین فرصت برای حضور هند در این پروژه 7.8 میلیارد دلاری باشد.

آخرین وضعیت مشارکت 3 شرکت هندی در میدان فرزادبی

بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی‌متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.

 با وجود گذشت نزدیک به هشت سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان گازی با شرکتهای هندی امضا نشده است.

 محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در آخرین اظهار نظر رسمی‌با تاکید بر علاقه مندی شرکتهای هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، گفته است: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد.

 وی همچنین از امضای موافقت نامه اولیه توسعه این میدان گازی با طرف خارجی خبر داده و اظهار داشته است: تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد بی در ایران صادر شده است.

 در همین حال، موسسه اکونومیک تایمز شهریور ماه امسال با انتشار گزارشی به نقل از مقامات دولت دهلی، اعلام کرده بود: کنسرسیوم سه شرکت هندی برای حضور در پروژه گازی ایران کاملا آزادی عمل دارد و به آنها پیشنهاد کردیم که مطابق موازین قانونی این پروژه را پیش برده و به منافع اقتصادی خود توجه کنند.

این در حالی است که با وجود انجام مذاکرات چندین ساله با شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم هندی، هنوز قرارداد طرح توسعه این میدان گازی امضا نشده است.

در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

سفر اوباما به هند

باراک اوباما قرار است طی روزهای آینده از هند دیدارکند. به نظر می‌رسد یکی از موضوعات این سفر همکاری های هند با ایران به خصوص سرمایه گذاری های شرکت های هندی در حوزه انرژی ایران است. آمریکا تحریم های یکجانبه ای را فراتر از تحریم های سازمان ملل علیه ایران اعمال کرده که این تحریم ها سرمایه گذاری در حوزه انرژی ایران را نیز در بر می‌گیرد. ایالات متحده تلاش کرده که دیگر کشورها را به تبعیت از این تحریم ها وادار کند. هند هرچند تا کنون از این کار خودداری کرده با این حال ممکن است که یکی از دستاوردهای سفر اوباما به هند همراهی بیشتر هند با آمریکا در این زمینه باشد. به نظر می‌رسد اولتیماتوم ایران به شرکت های هندی برای تعیین تکلیف وضعیت خود در پروژه های انرژی ایران نیز به این موضوع مربوط باشد.
 


نظر شما :