اهداف اوباما در سفر آسیا

۱۴ آبان ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۲ کد : ۹۲۳۷ اقتصاد و انرژی
امروز(جمعه) سفر 10 روزه باراک اوباما، رئيس جمهوری ایالات متحده به آسیا آغاز می شود. او قرار است در این سفر از هند، اندونزی، کره جنوبی و ژاپن سفر دیدن کند.
اهداف اوباما در سفر آسیا

امروز(جمعه) سفر 10 روزه باراک اوباما، رئيس جمهوری ایالات متحده به آسیا آغاز می شود. او قرار است در این سفر از هند، اندونزی، کره جنوبی و ژاپن سفر دیدن کند.

هند و مسئله امنیت

اولین مقصد اوباما در این سفرنسبتا طولانی هند است. او در ابتدای این سفر به شهر بمبئی خواهد رفت و قرار است در هتل تاج محل که پيشتر تروريست‌ها به آنجا حمله کرده بودند، اقامت کند.  انتظار می‌رود اوباما در اين شهر به مسائل امنيتی اشاره کند.  این شهر در سال ۲۰۰۸ هدف يکسری حملات شبه نظاميان قرار گرفت که بيش از ۱۶۰ کشته برجای گذاشت . اوباما قرار است در این شهر در محل کشته شدن اين افراد اداى احترام کند.

در همین حال در آستانه این سفر وزارت خزانه دارى امريکا نام افراد و جبهه‌هاى خاصى از جمله اعظم چما، فرمانده مهم سازمان دهنده حملات سال 2008 در بمبئى را در ليست سياه قرار داد. علاوه بر این ایالات متحده تحريم‌هاى جديدى را عليه شبه نظاميان افراطی پاکستان که هند را هدف قرار داده‌اند، اعمال کرد.  وزارت خزانه داری امریکا دارايى‌هاى افراطيون گروه‌هاى لشکر طيبه و جيش محمد در امريکا را مسدود و همچنين در تبادلات اعضاى اين افراد با شهروندان امريکايى، ممنوعيت اعمال کرد.

مايک همر، سخنگوى اوباما در امور امنيت ملى، با اشاره به این سفر  تصريح کرد که وى انتظار دارد موضوع امور ضد تروريستى يکى از موارد اصلى مورد بحث ميان اوباما و مقامات هند باشد.  همر در کنفرانس خبرى تصريح کرد: ما از همکارى‌هاى گسترده و عالى ضد تروريستى با هند رضايت داريم. امريکا و هند در ماه ژوئيه توافقنامه‌اى را در راستاى افزايش همکارى‌هاى دو جانبه در امور ضد تروريستى امضا کردند.

همر در ادامه تصريح کرد که امريکا به همکارى با دو کشور پاکستان و هند بسيار تمايل دارد.  وى افزود: واشنگتن روابط بسيار سازنده و مثبتى با پاکستان و هند دارد و اين دو کشور نيز از حضور امريکا در منطقه سود مى‌برند.

علاوه بر مسئله امنیت و تحولات افغانستان و پاکستان، گفته می شود موضوع برنامه هسته‌اى ايران و تحریم های یک جانبه اعمال شده از سوی ایالات متحده و دیگر متحدانش علیه ایران ازجمله موضوعات مورد بحث در طول گفت و گوهاى رئيس جمهورى امريکا با رهبران هند خواهد بود. تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده سرمایه گذاری در حوزه انرژی ایران را نیز در بر می گیرد. هند یکی از سرمایه گذاران پروژه های انرژی است و اوباما در این سفر تلاش خواهد کرد که هند را به تبعیت از تحریم های امریکا در این زمینه متقاعد کند.

سفر به سرزمین کودکی

دیدار اوباما از اندونزی از دو لحاظ حائز اهمیت است در وهله اول  این کشور محل زندگی اوباما در دوران کودکی اش است و از سوی دیگر اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان است و این سفر می تواند در روابط اوباما و ایالات متحده با مسلمانان گام مثبتی باشد.

اوباما چند سال از دوران کودکی خود را در محله‌ای به نام منتنگ در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی زندگی کرده و در آنجا دوران مدرسه خود را نیز طی کرده است. همین موجب شده که اوباما در اندونزی چهره ای محبوب باشد. اوباما قرار است برای مردم اندونزی سخنرانی کند و انتظار می رود در زمینۀ کمک اندونزی به ایالات متحده برای تماس ایالات متحده با کشورهای مسلمان سراسر جهان، و کثرت گرایی و مدارای اندونزی صحبت کند. اندونزی بزرگترین ترین کشور دموکراتیک دارای اکثریت مسلمان در جهان است و همین موجب می شود ایالات متحده به این کشور بهای بیشتری بدهد. اندونزی در حال حاضر عضو گروه 20  از مهم ترین کشورهای عضو اتحادیۀ کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) محسوب می شود. گفته می شود اوباما قصد دارد در این سفر اعلام کند که ایالات متحده کمک آموزشی بیشتری در اختیار اندونزی قرار خواهد داد.

کره جنوبی و ژاپن: تاکید اوباما بر چندجانبه گرایی

اوباما در این سفربه کره جنوبی و ژاپن نیز خواهد رفت و در نشستهای اقتصادهای بزرگ گروه 20 در سئول و مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (APEC) در یوکوهاما حضور و سخنرانی خواهد کرد. جف بیدر، مدیر ارشد کاخ سفید در امور آسیا، گفت که نشست رئیس جمهوری با گروه 20 و APEC بازتابی از تاکید وی بر ارزش نهادهای چندجانبه در منطقه است که یکی از اجزای مرکزی سیاست گذاری خارجی ایالات متحده را تشکیل می دهد.

 پیام اوباما برای آسیا

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی در امور ارتباطات راهبردی، گفت که سفر اوباما به این چهار کشور «پیامی قوی است که دموکراسی توانایی رشد را در آسیا دارد و در دموکراسی های رو به ظهور نیز مانند کشورهای کاملا دموکراتیک توسعۀ اقتصادی قوی می تواند رخ دهد.» او گفت که اوج گیری رشد اقتصادی در آسیا «یکی از داستانهای تعیین کنندۀ زمان ما می به شمار می رود» و این منطقه در آینده از محورهای اصلی تمرکز صادرات و تلاش های ایجاد اشتغال ایالات متحده خواهد بود.

رودز گفت که آسیا در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده قرار دارد زیرا این قاره از جهت توازن رشد جهانی از طریق صادرات ایالات متحده برای رونق اقتصادی مردم امریکا اهمیتی بنیادین دارد. این قاره همچنین در زمینۀ توقف خطر گسترش سلاح های هسته ای و تروریسم برای امنیت ایالات متحده دارای اهمیتی اساسی است.

دیدارهای دیگر این سفر

اوباما طی سفرش نشست هایی انفرادی با دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، جولیا جیلارد، نخست وزیر استرالیا، و هو جینتائو، رئیس جمهوری چین خواهد داشت.

دیدار اوباما با هو جین تائو از مسائل مهم این سفر است و پیش بینی می شود در این دیدار در مورد مسائل مالی و سیاسی صحبت شود. بحران مالی جهانی، برنامه هسته ای ایران، موضوع کرۀ شمالی و مسئله حقوق بشر در چین احتمالا از موضوعاتی خواهند بود که در این دیدار مطرح خواهند شد.


نظر شما :