آنکارا ميزبان جليلى و اشتون

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۲ کد : ۹۲۶۹ اقتصاد و انرژی
بعد از يک ماه رايزنى درباره زمان، مکان و محتواى مذاکرات ايران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌اى ايران،‌ بالاخره دو طرف درباره مکان اين گفت و گو‌ها به توافق رسيدند.
آنکارا ميزبان جليلى و اشتون

ديپلماسى ايرانى:‌ بعد از يک ماه رايزنى درباره زمان، مکان و محتواى مذاکرات ايران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌اى ايران،‌ بالاخره دو طرف درباره مکان اين گفت و گو‌ها به توافق رسيدند.

منوچهر متکى،‌ وزير امور خارجه ايران امروز،‌ يک شنبه از توافق درباره مکان گفت و گو‌ها ميان 1+5 و ايران خبر داد و گفت: در دو سه روز گذشته به دوستان‌مان در ترکيه اعلام کرده‌ايم که ايران با برگزارى نشست مشترک با کشورهاى 1+5 در ترکيه موافق است. او با بيان اين که رايزنى‌ها به خوبى پيش مى‌رود گفت: در مورد مکان گفت‌وگوها با گروه 1+5، به توافق رسيده‌ايم و رايزنى‌ها در مورد زمان مذاکرات نيز در حال انجام است.

ترکيه که پيش از اين هم با مشارکت در بيانيه تهران خواهان نقش بيشتر در مسئله هسته‌اى ايران شده بود،‌ بعد از تيره شدن روابط ايران و کشورهاى غربى با تصويب قطعنامه 1929 و راى مخالف ترکيه در شوراى امنيت به اين قطعنامه،‌ همواره به دنبال کم کردن تنش‌ها ميان ايران و طرف غربى مذاکرات بوده است. در راستاى همين سياست ميانجى گرانه ترکيه،‌ احمد داود اوغلو،‌ وزير امور خارجه ترکيه در سفر خود به چين آمادگى اين کشور را براى ميزبانى اين مذاکرات اعلام کرده بود.

احمد داود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه در سفر اخير خود به چين از نزديک بودن ديدگاه چين به ترکيه نيز سخن گفته است. او گفته است: در ديدارم با همتاى چينى خود در مورد موضوع هسته‌اى ايران مفصلا گفتگو کرديم. البته قبل و بعد از اعلاميه سه جانبه تهران نيز با وى در اين مورد گفتگو داشتيم. ديدگاه چين به اين مسئله بسيار نزديک به ديدگاه ماست. لذا تصميم گرقته شد که اين موضوع از نزديک پيگيرى شود.

گرچه مشخص شدن مکان مذاکرات به خودى خود اقدام مثبتى است که گامى‌به پيش در روند مذاکرات به حساب مى‌آيد،‌ اما مسئله مهم تر، يعنى توافق بر سر محتوا و چارچوب مذاکرات هنوز بحثى چالش بر انگيز است.

در حالى که ايران معتقد است مذاکره درباره مبادله سوخت بايد در چارچوب گروه وين و بر اساس بيانيه تهران انجام شود،‌ غرب به تازگى چارچوب جديدى براى مبادله سوخت صحبت مى‌کند. سخنگويان وزارت امور خارجه فرانسه و امريکا،‌ هر کدام جداگانه از وجود بسته جديدى براى مبادله سوخت با ايران خبر داده اند،‌ بسته اى که بر اساس آن ايران بايد براى دريافت سوخت مورد نياز رآکتور تهران، حدود دو هزار کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنى شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

مقامات ايرانى در واکنش به اين سخنان گفته اند که مذاکرات تبادل سوخت بين جمهورى اسلامى‌ايران و گروه وين صرفا مذاکرات تجارى است و با گفت و گو‌هاى ايران با 1+5 که ماهيت سياسى دارد کاملا تفاوت دارد و در دو روند جداگانه پيگيرى مى‌شود. احمد داود اوغلو،‌ وزير امور خارجه ترکيه هم اين پيشنهاد را مطرح کرده بود که هر دو مذاکره به صورت هم زمان در ترکيه انجام شود.

علاوه بر اين ايران اصرار دارد که به پرسش‌هاى سه گانه ايران براى مذاکره با غرب پاسخ داده شود. اين سوالات که در نامه آقاى جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى به خانم اشتون به آن‌ها اشاره شده است عبارتند از: هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟ آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟
برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو ، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی چیست؟

بنابر اين گرچه ايران و گروه 1+5 در مورد مکان مذاکرات به صورت قطعى و زمان مذاکرات به صورت ضمنى به توافق دست پيدا کرده اند،‌ اما با وجود اين تفاوت ديدگاه درباره محتوا و چارچوب مذاکرات،‌ به نظر مى‌رسد هنوز راه زيادى براى دستيابى به يک توافق در مورد محتوا و چارچوب مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 باقى مانده است.


نظر شما :