اربیل سرنوشت دولت عراق را رقم می‌زند

۱۷ آبان ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۵ کد : ۹۲۷۶ اقتصاد و انرژی
آخرین رایزنی‌ها تا پایان روز یک‌شنبه حاکی از آن بود که طرف‌های سیاسی در تلاشند که بر سر توزیع مناصب به این ترتیب که نوری مالکی نخست‌وزیر، جلال طالبانی رئیس جمهور، ایاد علاوی رئیس کمیسیون سیاست عالی
اربیل سرنوشت دولت عراق را رقم می‌زند

دیپلماسی ایرانی: همه نگاه‌ها به اربیل خیره شده است. همه انتظار دارند که این نشست به سلامت به پایان برسد و نوید تشکیل دولت داده شود.

آخرین رایزنی‌ها تا پایان روز یک‌شنبه حاکی از آن بود که طرف‌های سیاسی در تلاشند که بر سر توزیع مناصب به این ترتیب که نوری مالکی نخست‌وزیر، جلال طالبانی رئیس جمهور، ایاد علاوی رئیس کمیسیون سیاست عالی، اسامه النجیفی از رهبران فهرست العراقیه رئیس مجلس، طارق الهاشمی از سران العراقیه معاون رئیس جمهور و صالح المطلک از سران فهرست العراقیه وزیر امور خارجه بحث شود.

تا لحظه تنظیم این گزارش مذاکرات با گروه‌های عراقی در اربیل همچنان جریان دارد. در همین حال گفته می‌شود تا قبل از آغاز جلسه، جفری جیمز، سفیر ایالات متحده در عراق به شدت به جلال طالبانی فشار می‌آورده که ریاست جمهوری را به العراقیه واگذار کند.

فرياد راوندوزى از رهبران پیمان کردستانی در این باره گفت: «فشارها در اين باره بر پيمان کردستانى با جديت بسيارى وارد مى‌شود و سفير امريکا در اين موضوع از رئيس جمهور ايالات متحده پافشارى بيشترى دارد. رئيس جمهوری ايالات متحده در تماس تلفنى خود با جلال طالبانى اين موضوع را مطرح کرد اما طالبانى علل پافشارى کردها بر اين منصب و نيز نامه‌اى از نيروهاى سياسى کرد مبنى بر تغييرناپذيربودن موضعشان در اين باره دريافت کرد و براى همين اين در خواست را پيگيرى نکرد اما جفرى جيمز هم‌چنان بر اين درخواست پافشارى مى‌کند.»

در آستانه‌ برگزارى نشست نیز مسعود بارزانى در تماسى تلفنى با جو بايدن، معاون رئيس جمهوری ايالات متحده تأکيد کرد که همه‌ تلاش خود را به کار خواهد بست تا حکومتى مشارکتى و ملى تشکيل شود که همه‌ عناصر سياسى کشور در آن نقش جدى داشته باشند. به گفته بارزانى اتفاقات تازه و ثمربخشى تا چند روز آينده رخ خواهد داد.

در همین حال باراک اوباما، رئيس جمهورى امریکا در سخنانى در بمبئى، به شدت از سران سياسى عراق به علت تأخير در روند تشکيل حکومت انتقاد کرد.

به گفته‌ى او نيروهاى سياسى عراق بيش از حد لازم براى تشکيل حکومت در اين کشور وقت گرفته‌اند و اين هم براى ايالات متحده و هم براى ملت عراق نااميدکننده است.

با این حال على العلاق، از سران ائتلاف دولت قانون، به رياست نورى مالکى نيز گفت تلاش‌هاى مضاعفى براى شريک ساختن العراقيه در حکومت جديد صورت مى‌گيرد و بسيارى از امور آشکار شده است و همه منتظر نشست اربيل هستيم تا حجم حضور العراقيه در دولت آينده مشخص شود.

محمود عثمان از سران پيمان کردستانى نيز ضمن ابراز خوش‌بينى به اين نشست تأکيد کرد که اين خوش‌بينى بايد هوشيارانه باشد زيرا همه از هم ضمانت‌هايى مى‌خواهند و اين به خودى خود نشان‌دهنده‌ بى‌اعتمادى است.   

با این حال در جلسه اربیل نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در سخنرانی افتتاحیه جلسه خود تمام قد از جلال طالبانی حمایت کرد و گفت: «او سنبل عراق است و ریاست جمهوری عراق برازنده اوست.»

مالکی همچنین گفت: «باید سه نکته محور مذاکرات باشد یکی وحدت ملی، دیگری آشتی ملی و سوم مشارکت ملی. من از همه گروه‌های سیاسی می‌خواهم صفحه جدیدی بگشایند و با فراموش کردن اختلاف‌های گذشته در تشکیل دولت سرعت بیشتری به خرج دهند و با مشارکت حقیقی در تشکیل حکومت از تمامی زخم‌های گذشته عبور کنند.»

رهبر فهرست دولت قانون همچنین تاکید کرد، از همین ابتدا می‌گویم پیروی کامل از قانون اساسی شرط مشارکت ما در دولت آینده است و ما با همین شرط در نشست اربیل شرکت کردیم و قویا تاکید می‌کنیم که هر مساله‌ای که باعث نقض قانون اساسی شود را به شدت رد می‌کنیم.

ایاد علاوی، نیز در سخنرانی خود گفت: «آن چه اکنون مهم است، این است که دولت را به سرعت تشکیل دهیم و بر اساس استحقاق‌های انتخاباتی حرکت سیاسی کشور را به جلو ببریم. من از همه می‌خواهم که بدون استثنا به حقوق هم احترام بگذارند و همه چیز در فضای تساوی و برابر حرکت کند.»

طارق الهاشمی، یکی از رهبران فهرست العراقیه نیز تاکید کرد، نقاط اختلافی بسیاری وجود داارد که بعید است در این مذاکرات به نتیجه برسد چرا که نیازمند مذاکرات طولانی و مفصل است.

دو روز قبل از نشست اربیل پیمان کردستانی و هم‌پیمانی ملی عراق تشکیل جلسه دادند و بر سر بسیاری از نقاط اختلافی با یکدیگر به توافق رسیدند.

مسعود بارزانی پس از پایان دور اول مذاکرات با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «فضای جلسه بسیار مثبت بود و اگر فضای جلسه به همین ترتیب ادامه یابد انتظار دارم که به زودی حکومت تشکیل شود.»

از سوی دیگر جمال البطيخ، از سران فهرست العراقيه، در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه گفت: :«العراقیه ضمانت‌هايى براى مشارکت سياسى در کشور در ازاى موافقت با نخست‌وزيرى مالکى دريافت کرده است. بر اساس اين ضمانت‌ها العراقيه سهمى پنجاه درصدى در تصميم‌گيرى‌هاى سياسى خواهد داشت.»

وی همچنین تاکید کرد که همه‌ چيز وابسته به توافقاتى است که در نشست سران تشکل‌هاى سياسى در اربيل انجام می‌شود. اياد علاوى در نشست اربيل حاضر خواهد شد و هنوز معلوم نيست که رياست مجلس به العراقيه خواهد رسيد يا رياست جمهورى، هر چند بى‌شک رياست شوراى امنيت ملى سياست‌هاى استراتژيک نيز براى العراقيه خواهد بود.

در نشست اربیل ایاد علاوی، نوری مالکی، جلال طالبانی، مسعود بارزانی، سید عمار حکیم، عادل عبدالمهدی، احمد چلبی، ابراهیم جعفری، طارق الهاشمی و دیگر رهبران سیاسی عراق حضور دارند. قرار است جلسات این جریان‌ها حداقل سه روز به طول انجامد.


نظر شما :