اسرائيل بداند نمى‌توانيم تا ابد منتظرش بنشينيم

۲۵ آبان ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۷ کد : ۹۳۵۶ اقتصاد و انرژی
فلسطينى‌ها در طول زمانى که اسرائيل سرزمين‌هايشان را اشغال کرد، هيچ گاه احساس ياس و رخوت نکردند و دائما براى آزادى خاک کشورشان تلاش کردند... يادداشتى از صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطيني.
اسرائيل بداند نمى‌توانيم تا ابد منتظرش بنشينيم

ديپلماسى ايرانى: فلسطينى‌ها در طول زمانى که اسرائيل سرزمين‌هايشان را اشغال کرد، هيچ گاه احساس ياس و رخوت نکردند و دائما براى آزادى خاک کشورشان تلاش کردند. به رغم تلاش تاريخى‌اى که سازمان آزادى‌بخش فلسطين از 22 سال پيش تا کنون براى اعلام استقلال خود کرده، تا به حال هيچ چيز به دست نيامده است. ولى با تمام اين احوال هنوز فلسطينى‌ها تلاش مى‌کنند استقلال خود را باز يابند و به حق خود براى اعلام کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1967 به پايتختى بيت المقدس و بازگشت آورگان فلسطينى برسند. حقى که به هيچ وجه قابل چشم‌پوشى نيست. روز 25 نوامبر سال‌روز اعلام استقلال است، به رغم وجود محدوديت‌هاى سنگين و طاقت‌فرسا، فلسطينى‌ها روز به روز بيشتر پافشارى مى‌کنند تا به آزادى برسند و آرزوى ديرينه خود يعنى تشکيل کشور مستقل فلسطينى را تحقق بخشند.

و على‌رغم اين که سازمان آزادى‌بخش فلسطين تمام تلاش خود را مى‌کند تا به اين هدف تاريخى برسد و به آرزويى که در 25 نوامبر سال 1988 در الجزاير براى استقلال فلسطين به پايتختى بيت المقدس اعلام شد، جامه عمل بپوشاند و حتى راضى شده تا بر سر همان زمين‌هاى باقى مانده که تنها 22 درصد از کل مساحت تاريخى فلسطين را شامل مى‌شود، قانع باشد و از ابتدا نيز بر اساس قطعنامه‌هاى 242 و 338 سازمان ملل به اسرائيل اعتراف کند و از سال 1991 نيز خود را موظف کرده که به ادامه مسير گفت‌و‌گوها پايبند باشد تا به صلح دائمى برسد، در مقابل همه اين کارها شاهديم که اسرائيل همچنان در اعتراف به حق فلسطينيان براى اعلام کشور مستقلشان در اراضى سال 1967 به پايتخت قدس شريف تعلل مى‌کند.

و امروز، در چارچوب سياست‌هاى اسرائيل که حق فلسطينيان را براى تاسيس کشور مستقل فلسطينى به پايتختى قدس شرقى هدف قرار داده، اسرائيل به هر راهى مى‌زند و از هر ابزارى استفاده مى‌کند تا امکان تشکيل دو کشور را بر باد دهد و اين پروسه را به اندازه‌اى پيچيده کند که در عالم واقع امکان تحقق نيابد. اسرائيل فقط به تعلل و بازى دادن ما در مذاکرات صلح بسنده نکرده است، بلکه نزديک به 17 سال است که نفس مذاکرات را دائما زير سئوال مى‌برد و هر دفعه مى‌خواهد که همه چيز را از ابتدا آغاز کند، در حالى که در طول اين مدت بر اساس استراتژى ثابت و برنامه‌ريزى شده‌اش بر خلاف وعده‌ها دائما پروژه‌هاى عملى جديد در سرزمين‌هاى اشغال شده فلسطينى از سال 1976 اجرا مى‌کند.

در اين ميان اسرائيل با تعقيب سياست مصادره سرزمين‌هاى فلسطينى و دشمنى عليه شهروندان فلسطينى و سرقت زمين‌هايشان و نابودى مايملکشان و ويران ساختن خانه‌هايشان و مصادره هويت شهروندان بيت المقدس با شيوه محاصره، ترور، بازداشت‌هاى گسترده بدون هيچ قيد و بند قانونى تلاش مى‌کند تا واقعيت‌ها را تغيير دهد و براى اين کار نيز از عامل زور نهايت استفاده را مى‌کند. اسرائيل از عجز و ناتوانى جامعه جهانى که نمى‌تواند جلوى اين سياست‌هاى اسرائيل که همگى با قوانين جامعه جهانى و قطعنامه‌هاى قانونى و توافق‌نامه‌هاى امضا شده با فلسطينيان مغايرت دارد، نهايت سوء استفاده را مى‌برد. براى سازمان آزادى‌بخش فلسطين امکان‌پذير نيست که تا ابد خود را ملزم به مذاکره بى‌نهايتى کند، به خصوص در سايه تلاش‌هاى اسرائيل که مى‌خواهد از اين موقعيت سازمان آزاديبخش براى سرپوش گذاشتن بر سياست لغو تشکيل دو کشور و تبديل آن به امرى غير ممکن سوء استفاده کند. اسرائيل لازم است همين امروز تصميم بگيرد که از سياست‌هايش در قبال فلسطينيان کوتاه بيايد و با عبور از سياست‌هاى گذشته فرسايشى‌اش قدمى به پيش بگذارد تا امکانى براى تاسيس کشور مستقل فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس فراهم شود. و بداند فلسطينى‌ها از حقشان حتى اگر زمان بيش از اين هم طول بکشد کوتاه نخواهند آمد، آنها دست به دامن آزادى و استقلال خواهند شد و تلاش خواهند کرد تا کشور مستقل فلسطينى به پايتختى بيت المقدس شرقى تحقق يابد و بر اساس قطعنامه 194 پناهندگان فلسطينى به کشورهايشان باز گردند و تمامى اسراى اسير در زندان‌هاى اشغالگر اسرائيلى نيز آزاد شوند.

و به رغم اين که فلسطينى‌ها انتخاب و جايگزين‌هاى بسيارى براى رسيدن به استقلالشان دارند، ولى تلاش مى‌کنند تا امکان اعتراف به کشور مستقل فلسطينى در مرزهاى 1967 به پايتختى بيت المقدس شرقى فراهم شود و به تحميل تبعات اشغال سرزمين‌هاى فلسطينى نيز پايان داده شود. اين تنها انتخاب اسرائيل است اگر چه امروز اسرائيل اين راه را انتخاب نکرده  و در مقابل در سرزمين‌هاى اشغالى باقى مانده تا تهديدى براى حکومت خودگردان فلسطينى باشد و براى تفرقه و جدايى ميان فلسطينيان تلاش کند و آنها را از هدفى که وادرشان کرد تا به صورت يک‌طرفه کشور مستقل فلسطينى را تشکيل دهند، دور سازد. اسرائيل بداند ملت فلسطين همواره تلاش خواهد کرد که از اشغال به استقلال برسد و تا زمانى که سرزمين‌هايش در اشغال است به هيچ کدام از مسئوليت‌هايش عمل نخواهد کرد. بر اسرائيل واجب است که به آن چه محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينى در ششمين سال‌روز در گذشت ياسر عرفات بر زبان راند، توجه کند که گفت: اگر براى سازمان آزادى‌بخش فلسطين و کميته مرکزى جنبش فتح قبول وضعيت کنونى ممکن نباشد از امروز محمود عباس اعلام مى‌کند استراتژى از پيش تعيين شده فلسطينى که پذيرش عمل انجام شده را رد مى‌کند و بر تغيير اوضاع جارى تاکيد دارد را عملى خواهد کرد.   

منبع: الحيات


نظر شما :