مجادله عبدالله گل و سارکوزی بر سر ایران

۰۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۲ کد : ۹۴۱۰ سرخط اخبار
مجادله عبدالله گل و سارکوزی بر سر ایران
روسای جمهوری فرانسه و ترکیه در نشست اخیر سران ناتو در لیسبون پرتغال بر سر نام بردن از ایران به عنوان تهدید موشکی علیه اعضای ناتو به مجادله پرداختند.

به گزارش عصر ایران و به نقل از روزنامه ملیت ترکیه در نشست سران ناتو درلیسبون هنگامی که سارکوزی در سخنان خود از ایران به عنوان بزرگ ترین تهدید علیه ناتو نام برد و خواستار ذکر کردن ایران به عنوان تهدید اصلی در طرح سپر دفاع ضد موشکی ناتو شد ، عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به این سخنان وی واکنش نشان داد.

گل در سخنان خود خطاب به سارکوزی گفت : " نام بردن از کشوری خاص ( به عنوان تهدید در سپر موشکی ناتو) را فراموش کنید . طرح سپر دفاع موشکی نباید هیچ کشور خاصی را هدف قرار دهد ".

گفتنی است یکی از شروط ترکیه برای موافقت با استقرار بخشی از سیستم راداری طرح سپر دفاع موشکی ناتو ، نام نبردن از هیچ کشوری به عنوان هدف اصلی از استقرار سامانه دفاع ضد موشکی است.

بر اساس گزارش روزنامه ملیت در اجلاس سران ناتو در نهایت نظر دولتمردان ترکیه تامین شد وبیشتر کشورهای عضو از جمله ایالات متحده ، بریتانیا و فرانسه در نهایت رضایت دادند که در اسناد مربوط به طرح سپر دفاع ضد موشکی از هیچ کشوری به عنوان تهدید اصلی نام برده نشود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در این اجلاس انتقادات تندی را درباره مسایل مرتبط با روابط ترکیه و اتحادیه اروپا مطرح کرد.

وی از عدم اعتماد ترکیه به اتحادیه اروپا بر سر موضوع قبرس و عدم تحقق وعده های اتحادیه اروپا برای عضویت بخش ترک نشین جزیره قبرس به این اتحادیه ابراز نارضایتی کرد و همچنین با اشاره به اینکه آنکارا بیش از نیم قرن است که در صف مقدم دفاع از اروپا و غرب قرار دارد ،عدم عضویت ترکیه در سیستم دفاعی و امنیتی اروپایی را خنده دار دانست.

این سخنان گل که در مراسم شام سران مطرح شد با حمایت آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روبرو شد و دبیر کل ناتو عدم عضویت ترکیه در ساختار دفاعی و امنیتی مشترک اروپایی را ناعادلانه خواند.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در نشست  خبری در لیسبون با اشاره به مخالفت صریح کشورش با حمله نظامی به ایران گفت که آنکارا نمی خواهد شاهد عراقی دوم در مجاورت مرزهای خود باشد.

گل با اشاره به تاثیرات منفی جنگی دوباره در منطقه بر منافع کشورش گفت که آنکارا تمامی مساعی خود را به کار می گیرد تا از بروز مجدد فاجعه ای نظامی در منطقه جلوگیری کند.

رییس جمهوری ترکیه به صراحت از گسترش کمی و کیفی روابط تجاری کشورش با ایران دفاع کرد و گفت که اگر تجارت با ایران بد است چرا شرکت های غربی  بیشترین مراودات تجاری را با ایران دارند ؟

عبدالله گل با اشاره به اینکه باید موضوع اتمی ایران را از مساله قابلیت های موشکی تهران جدا کرد ، افزود : " موضوع اتمی از توسعه قابلیت های موشکی ایران جداست . موشک های ایران تهدیدی علیه منافع و امنیت ترکیه ایجاد نمی کنند . ما همسایه ایران هستیم ".

تشدید محدودیت صادرات انگلیس به ایران


دولت ائتلافی دیوید کامرون پس از آنکه پذيرفت قوانين موجود برای صادرات قطعات تخصصی به خاورميانه ممکن است به توسعه برنامه هسته‌ای ايران کمک کند، اکنون تصميم به تشديد محدوديت صادرات به تهران گرفته است.

به گزارش فرارو به نقال از گاردین، دولت بريتانيا تا ماه جاری اجازه صادرات کالاهايی نظير لوله های نيکل- آلومينوم، پمپ های مکنده، ردياب اشعه هسته ای، اسپکتومتر، مخازن گرم کننده و اتصالات تخصصی را به شرکت های خود می داد.

گاردین نوشته است، اين تجهيزات در فهرست کالاهايی باکاربرد دوگانه، که از سوی سازمان ملل تنظيم شده، قرار داشت و می توانستند برنامه هسته ای ايران را ارتقا بخشند.

مارک پريسک وزير تجارت انگلستان در اطلاعيه ای خطاب به مجلس اين کشور ادعا کرده است که خطر استفاده ايران از اين تجهيزات برای توسعه برنامه هسته ای خود به حدی زياد بود که امکان ادامه اين شيوه وجود نداشت.

اداره ابداعات و مهارت های انگلستان به صادرکننده های اين کشور خبر داده است که تمامی مجوزها رد می شوند؛ مگر در مواردی که مسجل شود مطلقاً خطری وجود ندارد.

این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا در چهارچوب قوانین بین‌المللی است و ایران این اطمینان را داده است که برنامه هسته‌اش برای مقاصد صلح آمیز است.

نظر شما :