اشتون: 5 دسامبر در ژنو با ایران مذاکره می‌کنیم

۰۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۳ کد : ۹۴۲۲ سرخط اخبار
اشتون: 5 دسامبر در ژنو با ایران مذاکره می‌کنیم

بى بى سى- «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که دور جديد مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران، احتمالا روز پنجم دسامبر امسال در شهر «ژنو» سوئیس انجام خواهد شد

به گزارش رويترز، «کاترين اشتون» دوشنبه در «بروکسل»، پایتخت بلژیک به خبرنگاران گفت که تاییدیه غیررسمی موضع ایران درباره زمان و مکان مذاکرات را دریافت کرده، اما منتظر پاسخ رسمی این کشور است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز به این خبر که قرار است حدود دو هفته دیگر در ژنو با نمایندگان قدرت‌های بزرگ دیدار کنند، واکنشی نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، «سعید جلیلی»، سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی در نامه‌ای که روز نهم نوامبر برای اشتون فرستاده بود، روزهای 23 نوامبر و پنج دسامبر را به عنوان دو زمان مناسب برای برگزاری گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در شهر استانبول ترکیه پیشنهاد کرد

تبادل آتش بین دو کره متوقف شد

جدیدترین خبرها از وضعیت بحرانی میان دو کره به گفته شاهدان عینی حکایت از توقف پرتاب شلیک گلوله توپ از سوی کره شمالی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، در پی برگزاری نشست فوق العاده دولت کره جنوبی رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که سئول در راستای پرهیز از درگیری نظامی با کره شمالی حرکت می کند. در همین رابطه گفته می شود که دستکم 14 نفر در جریان تبادل آتش میان دو کره زخمی شده و در این میان یک نظامی کره جنوبی نیز کشته شده است. بر همین اساس پس از آنکه کره جنوبی خواستار توقف شلیک گلوله از سوی کره شمالی شد، شاهدان عینی از متوقف شدن اصابت گلوله به سواحل کره خبر دادند. از سوی دیگر بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد که برای بررسی تبعات این درگیری بر اقتصاد کره نشست فوق العاده برگزار می کند. بر همین اساس روسیه نسبت به تبعات ادامه این درگیری هشدار داد و چین نیز اعلام کرده که درگیری میان دو کره را از نزدیک دنبال می کند. در همین حال شبکه بی.بی.سی از پرواز جنگنده های اف16 کره جنوبی بر فراز این کشور و آماده باش کامل ارتش کره خبر داد.

اخراج تمامی پرسنل سفارت ایران از گامبیا

دولت گامبیا با اعلام اینکه تمامی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع می کند ، به پرسنل سفارت ایران  48 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.
به گزارش عصر ایران و به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه گامبیا روز دوشنبه  بدون اشاره به دلیل این اقدام خود به کادر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و تمامی شهروندان ایرانی که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی در گامبیا فعالیت می کنند ، 48 ساعت مهلت داد تا خاک گامبیا را ترک کنند.
وزارت امور خارجه گامبیا با انتشار بیانیه ای با اعلام این موضوع افزود : " تمامی پروژه ها و برنامه های دولت گامبیا که قرار بوده است با همکاری و معاونت دولت جمهوری اسلامی ایران به انجام برسد ، لغو شده است ".
هنوز دلیل و انگیزه اصلی دولت گامبیا از این اقدام به طور رسمی اعلام نشده است اما برخی رسانه های غربی گمانه هایی درباره ارتباط این موضوع با کشف اخیر مقادیری سلاح قاچاق در نیجریه مطرح  کرده اند.
بر این اساس مقامات نیجریه اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده اند که تحقیقات آنها نشان می دهد که اسلحه های بارگیری شده از ایران که در بندر لاگوس نیجریه کشف شده ، قرار بوده از این بندر نیجریه به مقصد گامبیا حمل شود.
گامبیا کشوری کوچک و فقیر در سواحل غرب آفریقا است که مساحت کلی آن اندکی بیش از 11 هزار کیلومتر مربع می باشد. متوسط درآمد سرانه مردم این کشور در حدود 350 دلار است.
 
این اقدام دولت گامبیا در اولین سالگرد سفر سال گذشته محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به بانجول ( مرکز گامبیا ) صورت گرفت . رییس جمهوری اسلامی ایران در 2 آذر 1388 در نخستین سفر خود به این کشور کوچک آفریقایی روابط دو جانبه ایران و گامبیا را خوب و در حال توسعه خوانده بود.
احمدی نژاد همچنین قبل از این دو مرتبه در مسیر پرواز به سمت نیویورک برای حضور در سازمان ملل متحد، در پایتخت گامبیا توقف کوتاه مدت داشت و در فرودگاه بانجول با رئیس جمهور گامبیا دیدار کوتاه کرده بود.

درگیری نظامی 2 کره در مرز مشترک


نیروهای نظامی دو کره مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، شبکه العربیه ، از درگیری متقابل نیروهای نظامی کره جنوبی و کره شمالی خبر داد و اعلام کرد نیروهای دو کشور مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند .

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد : توپخانه کره شمالی نزدیک مرز دریایی با کره جنوبی را هدف قرار داد .

تلویزیون کره جنوبی نیز از اصابت یک خمپاره به یکی از جزیره های این کشور خبر داد و اعلام کرد بر اثر آن شماری زخمی شدند.

ناتو يک مافياى نظامى است

فيدل کاسترو ناتو را يک "مافياى نظامى" و جنگ در افغانستان را "قتل عام" خواند و رئيس جمهور آمريکا را لايق جايزه "بهترين مار خوش خط و خالى" دانست که تا به حال زندگى کرده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى فرانسه‌، فيدل کاسترو، رهبر سابق کوبا طى مقاله‌اى که در واکنش به نشست سران ناتو در ليسبون منتشر شد‌، سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو)، را "نهادى متجاوز" خواند که "ميلياردها انسان را که از فقر‌، عدم توسعه‌، کمبود غذا‌، مسکن‌، سلامت‌، آموزش و شغل رنج مى‌برند"، ناديده مى‌گيرد.

کاسترو 84 ساله ناتو را "پرنده قربانى نشسته بر بام امپراطورى يانکى" خواند که آمريکا از آن استفاده مى‌کند تا جنگ و قتل عام در افغانستان را ادامه دهد.

وى طرح‌هاى جاه‌طلبانه را که در نشست سران ناتو در ليسبون مطرح شد،‌ رد کرد چرا که "رهبران غربى براى واگذارى امنيت به افغان ها در سال 2014 کابل را تحت فشار مى‌گذارند."

وى گفت:‌ آمريکا به خاطر نتايج به دست آمده از جنگ در حال گذر از مرحله دشوارى است و از منابع رسانه اى استفاده مى‌کند تا حمايت عموم مردم جهان را حفظ کند.

کاسترو در ادامه افزود:‌ باراک اوباما،‌ رئيس جمهور آمريکا هم اکنون اعتراف کرده است که احتمالا قول وى براى خروج سربازان آمريکايى از افغانستان به تعويق مى افتد. بعد از اعطاى جايزه نوبل به وى‌، حال نوبت آن است که "جايزه بهترين مار خوش خط و خال" را به وى اعطا کرد.

نظر شما :