توقف غنی سازی؛ از ایران انکار، از آژانس اصرار

۰۵ آذر ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۲ کد : ۹۴۴۲ پرونده هسته ای
گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، هفته گذشته به اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شد و اعضای شورای حکام آژانس، روز پنج شنبه، طی جلسه درباره این گزارش بحث و گفت‌وگو کردند.
توقف غنی سازی؛ از ایران انکار، از آژانس اصرار

دیپلماسی ایرانی: گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، هفته گذشته به اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شد و اعضای شورای حکام آژانس، روز پنج شنبه، طی جلسه درباره این گزارش بحث و گفت‌وگو کردند.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی از توقف فعالیت سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای نطنز در روز 16 نوامبر به علت نفوذ ویروس کامپیوتری استاکس نت خبر داده‌اند که مقامات ایرانی هرگونه آلودگی تاسیسات هسته‌ای ایران را به این ویروس رد کرده‌اند.

هاینونن، بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی که تا آگوست سال جاری ماموریت نظارت بر فعالیت‌های ایران را به عهده داشت، درباره این مسئله گفته است: به وضوح مشخص است که ایرانی‌ها با مشکلات تکنیکی درباره دستگاه‌های خود مواجه شده‌اند.

گزارش آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز ادعا می‌کند که روند غنی سازی در ایران به طور موقت متوقف شده است. آمانو در این گزارش گفته است که ضروری است ایران به آژانس اجازه دسترسی به افراد، اسناد و تاسیسات کلیدی را بدهد، گذشت زمان و از بین رفتن احتمالی دسترسی به بعضی از اطلاعات مرتبط، فوریت این مسئله را بالا می‌برد.

گزارش جدید آژانس با تکرار این ادعا که ایران از آگوست 2008، همکاری کاملی با بازرسان آژانس درباره این که آیا فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت فعالیت‌های نظامی می‌رود نداشته است، بار دیگر احتمال انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت استفاده‌های نظامی را مطرح کرده است. آمانو در حالی بار دیگر در گزارش خود عدم همکاری ایران با آژانس را مطرح کرده است که ایران معتقد است در چارچوب مقررات بین المللی همکاری کاملی با آژانس داشته است و برنامه هسته‌ای ایران صرفا به دنبال اهداف صلح آمیز است.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش جدید آمانو درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به پرس تی وی گفته است: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر ثابت کرد که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است. بنابراین گزارش تمام فعالیت‌های ایران از جمله غنی سازی، تحت نظارت بازرسان آژانس بوده و انحرافی به سمت تولید سلاح هسته‌ای نداشته است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هم‌چنین اعلام کرده است که ایران بیش از 3100 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین در اختیار دارد که در صورتی که فعالیت‌های ایران به سمت استفاده نظامی منحرف شود، تقریبا برای تولید دو بمب اتمی کافی است.

گزارش آمانو، به عنوان بالاترین مقام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، سندی است که می‌تواند در ارتباطات و مذاکرات بعدی ایران با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. همان طور که گزارش او در سپتامبر، سند قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران قرار گرفت.

با توجه به نزدیک بودن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، به نظر می‌رسد این گزارش سند مهمی است که هرکدام از طرفین مذاکره می‌توانند از آن درباره برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند. اشاره به توقف غنی سازی در این گزارش، هرچند به تایید مقامات ایرانی نرسیده است، اما مسئله‌ای است که می‌تواند در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد.


نظر شما :