تلاش اروپا برای تبرئه مجاهدین خلق

۰۶ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۱ کد : ۹۴۵۵ اروپا
بیانیه روز پنج شنبه اتحادیه اروپا، گامی ‌دیگر در حمایت‌های چند سال اخیر اروپا از سازمان مجاهدین خلق محسوب می‌شود.
تلاش اروپا برای تبرئه مجاهدین خلق

ديپلماسى ايرانى: بیانیه روز پنج شنبه اتحادیه اروپا گامی‌ دیگر در حمایت‌های چند سال اخیر اروپا از این سازمان محسوب می‌شود. پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در قطعنامه‌ای از ایالات متحده خواست تا سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست «سازمان‌های خارجی تروریستی» خود خارج کند.

پارلمان اروپا در درخواستی کتبی از کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست تا برای خروج نام این سازمان از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، با دولت باراک اوباما، لابی کند. با این حال کاترین اشتون هنوز به این خواسته پارلمان پاسخی نداده ‌است.

قطعنامه اتحادیه اروپا می‌گوید باقی ماندن نام این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، ساکنان کمپ اشرف را در معرض «فشارهای خارجی» قرار داده است. این قطعنامه همچنین در این بیانیه از سازمان ملل متحد خواست امنیت اعضای سازمان مجاهدین خلق و خانواده‌هایشان را که در کمپ اشرف در عراق به سر می‌برند، تامین کند.

به نوشته روزنامه «وال استریت جورنال»، این بیانیه هم‌چنین از دولت عراق خواسته تا به محاصره اردوگاه اشرف که بیش از ۳۰۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن به‌سر می‌برند پایان دهد. بنا بر گزارش وال استریت جورنال، ۳۷۸ نماینده از مجموع ۷۳۶ عضو پارلمان اروپا این قطعنامه را امضا کرده‌اند، ولی تصویب آن با حمایت دیگر کشورهای عضو این اتحادیه نیز روبه‌رو شده ‌است.

نام سازمان مجاهدین خلق، از سال ۱۹۹۷ و توسط دولت بیل کلینتون در فهرست «سازمان‌های خارجی تروریستی» آمریکا قرار گرفت. اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۰۲ میلادی گروه مجاهدین خلق را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داد.

با این حال اتحادیه اروپا نام مجاهدین خلق ایران را در سال ۲۰۰۹ از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد. نخست دادگاهی در بریتانیا و سپس دادگاه اروپا به عنوان بالاترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا، انسداد اموال و دارایی‌های مجاهدین را غیرقانونی خواند و راه را برای خروج این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی هموار کرد. پس از آن اعضای این اتحادیه در نامه ای سرگشاده به باراک اوباما گفتند دریافته‌اند که سازمان مجاهدین خلق «دوست غرب و دشمن افراط گرایی مذهبی» است.

در ماه ژوئیه نیز یکی از دادگاه‌های فدرال آمریکا از وزارت خارجه این کشور خواست تا در تصمیم خود برای نگاه داشتن نام این سازمان در فهرست تروریستی خود بازنگری کند. برخی نمایندگان کنگره‌ی آمریکا نیز از این توصیه پشتیبانی می‌کنند. با این حال وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که مجاهدین خلق را همچنان یک سازمان تروریستی می‌داند.

پس از وقایع ابتدای دهه 60 در ایران و ترورهای سازمان مجاهدین خلق در ایران و در نهایت فرار سرکرده مجاهدین و اعضای آن این سازمان از ایران، عراق به این سازمان پناه داد و آنها از اواسط دهه ۱۳۶۰ در عراق به سر می‌برند و از سوی صدام حسین، رئیس جمهور سابق عراق، به انواع سلاح‌ها مجهز و در اردوگاه اشرف مستقر شده بودند. برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق به کمک به صدام حسین در سرکوب جنبش شیعیان عراق در ۲۰ سال پیش، متهم هستند.

بیش از ۳ هزار نفر در اردوگاه اشرف در شمال بغداد زندگی می‌کنند. این اردوگاه از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ ابتدا در کنترل نیروهای آمریکایی بود و از اول ژانویه سال ۲۰۰۹، اداره آن به دولت عراق سپرده شد. در سال ۲۰۰۳ میلادی پس از شکست صدام حسین این اردوگاه تحت نظارت آمریکا قرار گرفت و اعضای این سازمان مجبور شدند که سلاح‌های خود را به نیروهای نظامی‌ آمریکا تحویل دهند. اما در فوریه ۲۰۰۹ آمریکا حفاظت این اردوگاه را به دولت عراق واگذار کرد.


نظر شما :