افزايش ميزان بدهى هاى ايران

۰۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۹۴۶۱ سرخط اخبار
افزايش ميزان بدهى هاى ايران

به اعتقاد کارشناسان واحد اطلاعات اکونوميست بدهى‌هاى خارجى ايران در سال جارى اندکى افزايش مى‌يابد.
به گزارش ايسنا، واحد اطلاعات اقتصادى اکونوميست در گزارش ماه نوامبر 2010 خود بدهى‌هاى خارجى ايران در سال گذشته را 12 ميليارد و 600 ميليون دلار(3.4 درصد توليد ناخالص داخلى) برآورد و پيش‌بينى کرد که اين ميزان با 200 ميليون دلار افزايش در سال جارى به 12 ميليارد و 800 ميليون دلار برسد که 3.1 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد بود.
اکونوميست انتظار دارد طى سال‌هاى آينده بدهى‌هاى خارجى ايران نوساناتى داشته باشد به‌طورى که طى سال 1390 بدهى 13 ميليارد دلارى و طى سال 1391 بدهى 12 ميليارد و 700 ميليون دلارى براى کشور به ثبت خواهد رسيد که به ترتيب 2.7 و 2.3 درصد توليد ناخالص داخلى خواهند بود.
در سال 1392 نيز بدهى‌هاى خارجى ايران معادل 12 ميليارد و 400 ميليون دلار خواهد بود که معادل دو درصد توليد ناخالص داخلى است.
سال 1393 سالى است که مجموع بدهى‌هاى خارجى ايران با اندکى کاهش در سطح 12 ميليارد و 300 ميليون دلار ثابت خواهد شد، حال آنکه در اين سال اين بدهى 1.7 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد بود.
در سال 1394 بدهى 12 ميليارد و 600 ميليون دلارى گريبانگير ايران خواهد بود که 1.6 درصد توليد ناخالص داخلى است.

العراقيه خائن به عراق است

يکى از رهبران العراقيه در گفت‌وگو با رسانه‌هاى مختلف به افشاگرى درباره خيانت رهبران فهرست العراقيه پرداخت و آن را فهرست سعودى دانست. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "نهرين نت "، "عبدالسلام الزوبعى " معاون نخست‌وزير سابق عراق، دبير کل جنبش "ابناء الرافدين " و يکى از رهبران فهرست العراقيه، تهديدهاى خود را براى افشاى خيانت برخى رهبران فهرست العراقيه به رهبرى "اياد علاوى " عملى کرد.
وى تصريح کرد: فهرست العراقيه يک فهرست سعودى است که تلاش دارد بعثى‌هايى را که در خونريزى مردم بيگناه عراق دست‌داشته‌اند به قدرت بازگرداند. ضمن اينکه برخى از رهبران آن از خيانتکاران به عراق بشمار مى‌روند.
وى تاکيد کرد که اسامى رهبران خائن العراقيه که با بيگانه‌ها در ارتباطند و از تاجران اسلحه هستند، همچنين اسامى برخى اعضاى اين فهرست که تلاش مى‌کنند خواست اشغالگران را در عراق اجرا و عراق را نابود کنند، فاش خواهد کرد.
زوبعى در گفت‌وگو با شبکه "السلام "، "الانوار 2 " و راديو "صوت العراق " گفت: شخصيت‌ها و رهبرانى در العراقيه (اشاره به صالح المطلک) هستند که با حمايت‌هاى خارجى به انحاء مختلف تلاش مى‌کنند تا جنگى عليه ايران براه اندازند. اين فهرست يک فهرست سعودى است و از طرف سعودى‌ها حمايت مالى و معنوى مى‌شود.
وى تاکيد کرد که تلاش اين فهرست براى حمايت از 4 تن از اعضاى العراقيه که مشمول قانون بعثى‌زدايى شده‌اند، هزار علامت سوال به وجود آورده است. همچنين درخواست و تلاش صالح المطلک براى تصدى پست وزارت خارجه عراق نيز بسيار عجيب است زيرا او يک شخص مخالف قانون اساسى عراق است.
اين رهبر العراقيه در ادامه از وجود گروه فشار در اين فهرست که تمام تصميمات اصلى را اتخاذ مى‌کند خبر داد و گفت: حتى شخص علاوى پيش از انتخابات به او خبر داده بود که کميته انتخابات اين فهرست امين نيست و يکى از اعضاى آن را يک فرد "پست " توصيف کرده بود. ضمن اينکه تعدادى از تاجران اسلحه که با بيگانگان در ارتباط بودند، روند انتخابات اين فهرست را دنبال مى کردند و براى خريد وزارتخانه‌اى مثل وزارت دفاع حاضرند بين 3 تا 4 ميليون دلار هزينه کنند.
معاون نخست‌وزير سابق عراق از فهرست العراقيه خواست تا بدليل همکارى با نيروهاى خارجى و اجراى دستورات ديکته‌شده از خارج از مردم عراق عذرخواهى کند و بيش از اين به بعثى‌ها اجازه ندهد که موجب تخريب و نابودى عراق شوند.
زوبعى تاکيد کرد: اين افراد (اشاره به صالح المطلک) مايل به درگيرى‌هاى قومى بين اعراب و کردها در کرکوک هستند و کردها بايد با اين تلاش‌هاى فتنه افکنانه مقابله کنند و در راستاى حفظ بافت اجتماعى کرکوک بکوشند. کردها بخش جدا نشدنى عراق هستند.
وى ادامه داد: سياست اين افراد جنجال آفرينى درباره کشورى خاص و سکوت از دخالت‌هاى کشورهاى ديگر است و اين گروه وابسته به خارج است و در راستاى خواسته‌هاى آنها تلاش مى کند.
الزوبعى از اختيار داشتن مدارک مربوط به کسانى که عراق را درآستانه پرتگاه قرار داده‌اند بدون ذکر اين مدارک خبر داد.
وى با تمجيد از "نورى المالکى " که از سوى "جلال طالبانى " مامور تشکيل کابينه شده است، گفت: مالکى فردى است که در راستاى وحدت عراق و مقابله با دخالت‌هاى خارجى حرکت مى‌کند.
وى چند روز پيش از فهرست العراقيه خواست تا با برگزارى يک نشست 72 ساعته امور مربوط به مواضع خود را بررسى کند و روند سياسى خود را اصلاح کند.
وى هدف از دعوت العراقيه براى برگزارى اين نشست را تعديل روند سياسى اين فهرست دانست و تهديد کرده بود اگر چنين امرى محقق نشود، وى در مقابل ملت عراق به افشاى خيانت برخى از رهبران اين فهرست خواهد پرداخت.

امارات: بازار ايران را از دست نمى‌دهيم

پرس تی وى- وزير اقتصاد امارات متحده عربى اعلام کرده است، فعاليت‌هاى تجارى و بازرگانى امارات با ايران ادامه خواهد داشت.

به گزارش سايت اخبار اقتصادى بلومبرگ، سلطان بن سعيد المنصورى ايران را از مهم‌ترين شرکاى تجارى امارات دانسته و گفته است، ما هميشه ارتباط بازرگانى خود را در چارچوب شوراى امنيت سازمان ملل ادامه خواهيم داد.

وى در اظهارات اخير خود تصريح کرد: ما اصلا تمايلى نداريم تا چنين شريک تجارى را از دست بدهيم.

گفته مى‌شود، هم‌اکنون ده‌ها هزار تن از بازرگانان ايرانى در دوبى، يکى از شيخ‌نشينان امارات متحده عربى زندگى مى‌کنند و بسيارى از آنان در زمينه صادرات و واردات ايران فعاليت دارند.

حجم ارتباطات بازرگانى ايران و امارات به 7 ميليارد دلار امريکا مى‌رسد که 17 درصد از آن دوباره به اين کشور حوزه جنوب خليج فارس باز مى‌گردد.

اين در حالى است که امارات متحده عربى تحت فشارهاى فزاينده‌اى از سوى امريکا قرار دارد تا روابط تجارى خود را با ايران قطع کرده و يا به حداقل برساند.

استوارت لوى، معاون اطلاعات بازرگانى وزارت خزانه‌دارى امريکا ماه آگوست 2010 در سفر به امارات، از مقامات اين کشور خواست، تجارت با ايران را محدود کند.

شوراى امنيت سازمان ملل نهم ژوئن امسال (2010 ميلادى) دور چهارم تحريم‌هاى طراحى شده از سوى امريکا را عليه برنامه‌‌هاى صلح‌آميز هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران به تصويب رساند.

امريکا همچنين پس از آن و خارج از چارچوب قطعنامه سازمان ملل، به طور يک‌جانبه تحريم‌هاى ديگرى عليه ايران تصويب کرد.

اين درحالى است که بسيارى از کشورها از جمله چين و روسيه اين تحريم‌ها را غيرقانونى دانسته و گفته‌اند که در اين زمينه از امريکا پيروى نخواهند کرد.

امريکا که خود در صدر کشورهاى داراى کلاهک‌هاى هسته‌اى قرار دارد و نخستين و تنها کشورى است که از اين سلاح‌ها در هيروشيما و ناکازاکى ژاپن عليه غيرنظاميان استفاده کرده است، همواره ايران را به تلاش براى دست‌يابى به سلاح‌هاى هسته‌اى متهم مى‌کند.

اين در حالى است که ايران که تمامى فعاليت‌هاى هسته‌اى خود را تحت نظارت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى انجام داده و پيمان منع توليد و گسترش اين گونه سلاح‌ها را امضا کرده است، همواره ادعاهاى غرب را مردود و آن را نوعى ابزار سياسى براى اعمال فشار بر تهران دانسته است.

صالحی: اورانیوم 20 درصد‌ایران 35 کیلو شد

ایسنا: پس از آنکه مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی رسمی اظهارات مقامات ‌ایرانی درباره تولید اورانیوم 20درصد را تایید کرد، رئیس سازمان انرژی اتمی از تولید 35 کیلو اورانیوم 20 درصد توسط متخصصان داخلی کشورمان، تاکنون خبر داد.
 
به گزارش روزنامه وطن‌امروز، علی‌اکبر صالحی روز گذشته در حاشیه «همایش تصویربرداری بیماری کم‌خونی و افت قلبی‌برای متخصصان و کاربران پیشرفته»، با بیان‌ اینکه‌ ایران تاکنون توانسته بیش از 35 کیلو سوخت 20 درصد تولید کند، یادآور شد: به طور تقریبی ‌ماهانه 3 کیلو سوخت 20 درصد تولید می‌کنیم. ضمن‌ اینکه می‌توانیم در هفته 5کیلو هم تولید کنیم، اما ضرورتی ندارد و همین مقداری که تولید کردیم قابل ملاحظه است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همان طور که وعده دادیم در شهریورماه ‌آینده شاهد وارد کردن نخستین مجتمع سوخت ساخت‌ ایران به قلب رآکتور تهران باشیم.
 
صالحی با ‌اشاره به اظهارات غربی‌ها مبنی‌بر‌ اینکه ‌ایران نمی‌تواند سوخت 20 درصد تولید کند، گفت: زمانی که احمدی‌نژاد دستور داد سوخت 20‌درصد را تولید کنیم ظرف چند روز سوخت 20‌درصد تولید شد و همان‌طور که در آخرین گزارش آژانس‌ اشاره شده میزان اورانیوم 20 درصد تولید شده در حد 33‌کیلو اعلام شد.

در ادامه خبرنگاری با ‌اشاره به اظهارات وزیر خارجه روسیه که اعلام کرده هدف مذاکرات 1+5 با‌ ایران رسیدن به یک مدالیته مذاکراتی است از صالحی پرسید که آیا در‌ این باره چیزی به ‌ایران اعلام شده است که وی پاسخ‌گویی به‌ این سوال را به مقامات مرتبط در شورایعالی امنیت ملی و وزارت خارجه احاله کرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مرحله بعدی نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: خوشبختانه نیروگاه بوشهر مرحله بعدی ندارد و ما بدون تبلیغات و جنجال درپوش رآکتور را گذاشتیم و تمام مجتمع‌های سوخت در قلب رآکتور قرار گرفت، اکنون فقط باید منتظر باشیم که آرام آرام آب درون قلب رآکتور گرم شود و یکسری تست‌های دیگری نیز انجام دهیم.

صالحی افزود: باتوجه به ‌اینکه روز آغاز به کار نیروگاه با‌ ایام محرم مصادف می‌شود، امیدواریم در بهمن‌ماه، شاهد یک جشن بزرگ، مبنی بر اتصال نیروگاه بوشهر به شبکه برق کشور باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره همکاری‌های‌ایران و آژانس با‌ اشاره به نشست شورای حکام که از فردا ـ دوشنبه ـ آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاران ما در آژانس با قدرت و قوت از مواضع ‌ایران دفاع کنند. وی اضافه کرد: همکاری‌های ما در چارچوب NPT است و گزارش اخیر آژانس هم نشان می‌دهد که هیچ چیزی در چارچوب موافقتنامه پادمان کم نگذاشتیم.

صالحی در عین حال خاطرنشان کرد: همکاری‌های فنی ما با آژانس خوب است اما سوءتفاهماتی پیش آمده بود که الحمدالله آنها در شرف رفع شدن هستند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با ‌اشاره به ‌این موضوع که ‌ایران در بین 85 کشور دنیا بالاترین تعداد مقالات را در زمینه پزشکی هسته‌ای و رادیوداروها داشته است بیان داشت: اگر توقف در فعالیت رآکتور پیش نیاید، ما می‌توانیم صددرصد رادیودارو را خودمان تولید کنیم اما از زمانی که برای تامین سوخت با مشکلاتی مواجه شدیم تصمیم بر آن گرفته شد که یک هفته در میان، رآکتور را به‌کار بگیریم و‌

این موضوع، مقداری تولید رادیودارو را با نقصان مواجه می‌کند. صالحی با اعلام‌ اینکه در کشور کمبود رادیو دارو نداریم، پیش‌بینی کرد که در 2 یا 3 سال آینده، رآکتور آب سنگین اراک هم راه‌اندازی شود و از این طریق نه‌تنها رادیوداروهای کشورمان را تامین می‌کنیم بلکه برای کشورهای همجوار هم می‌توانیم رادیودارو صادر کنیم.

انتخابات پارلمانى مصر آغاز شد


انتخابات پارلمانى مصر صبح امروز در ميان تدابير شديد امنيتى و استقرار ده‌ها هزار نيروى امنيتى در مناطق مختلف حوزه‌هاى راى‌گيرى آغاز شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، ده‌ها هزار نيروى امنيتى مصر در مناطق مختلف اين کشور در اطراف حوزه‌هاى رأى‌گيرى مستقر شده و خودروهاى حامل نيروهاى ضد شورش(امنيت مرکزى) نيز با هدف اقدام در مواقع ضرورى در مکان حاضر هستند.
حوزه‌هاى رأى‌گيرى از ساعت 8 صبح به وقت محلى گشوده شده و ساعت 7 شب بسته خواهد شد.
از ميان 82 ميليون جمعيت مصر بيش از 40 ميليون واجد شرايط رأى‌دهى هستند که نمايندگان مجلس مردمى مهم‌ترين بخش پارلمان را براى يک دوره 5 ساله انتخاب خواهند کرد.
تعداد نمايندگان مجلس 518 نفر به اضافه 64 کرسى مختص زنان با هدف بهبود سطح نقش‌آفرينى زنان در موسسات است.
"
حسنى مبارک " رئيس جمهور مصر 10 نفر از نمايندگان را تعيين مى‌کند و 508 نماينده ديگر نيز از طريق رقابت در انتخابات تعيين مى‌شود که دور دوم آن 5 دسامبر آينده (14آذر) است.
تبليغات انتخاباتى اين دوره پارلمان شاهد تظاهرات و بازداشت‌هاى گسترده مخالفان دولت بود و بنا به گفته جماعت اخوان‌المسلمون بيش از يک‌هزار عضو اين جماعت تاکنون بازداشت شده‌اند.
مبارک که از حدود 30 سال پيش قدرت را در مصر در دست دارد وعده داده است که انتخابات آزاد و سالم برگزار شود اما تعدادى از سازمان‌هاى حقوق مدنى گفته‌اند که اين انتخابات به دور از معيارهاى دموکراتيک است.


نظر شما :