اردوغان: ادعاهاى ويکى‌ليکس ثابت شود، استعفا خواهم کرد

۱۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۰ کد : ۹۴۸۵ سرخط اخبار
اردوغان: ادعاهاى ويکى‌ليکس ثابت شود، استعفا خواهم کرد

 نخست وزير ترکيه اعلام کرد که اگر صحت ادعاهاى پايگاه اينترنتى "ويکى‌ليکس " بويژه در ارتباط با شخص وى ثابت شود، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى "ترند نيوز " ترکيه، "رجب طيب اردوغان " در سخنرانى روز گذشته خود در آنکارا اعلام کرد: چنانچه صحت ادعاهاى سايت "ويکى‌ليکس " در خصوص شخص من ثابت شود، استعفا خواهم کرد.
پايگاه اينترنتى "ويکى‌ليکس " در جديدترين اقدام خود، 250 هزار مورد از اسناد ظاهرا محرمانه که مربوط به چارچوب فعاليت ديپلمات‌هاى آمريکا در خارج از اين کشور مى‌شود، را منتشر کرده است و در اقدام تکميلى خو د نيز نامه‌هاى مختلفى در ارتباط با اين اسناد که گفته مى‌شود محرمانه بوده‌اند، به رسانه‌هاى مهم آمريکا و اروپا ارسال کرده است.
بخشى از گزارشات اخير سايت خبرى ويکى ليکس مربوط به مکاتبات ديپلمات‌هاى آمريکا در ترکيه بوده است. علاوه بر اين، اسناد جديد ويکى‌ليکس بر حساب بانکى نخست وزير ترکيه در هشت بانک سوئيس دلالت مى‌کند.
اردوغان در واکنش به اين ادعاى ويکى‌ليکس وجود هرگونه حساب بانکى براى شخص وى در بانک‌هاى سوئيس را تکذيب کرد و گفت: در صورتى که ويکى‌ليکس بتواند ادعاى خود را در خصوص حساب‌هاى بانکى من ثابت کند،‌ استعفا خواهم کرد.


تحریم های جدید امریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۱۰ شرکت خارجی را در اروپا و آسیا به دلیل ارتباط آنها با طرف‌های ایرانی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، ۱۰ شرکت دیگر را به دلیل آنچه ارتباط با طرف‌های ایرانی می‌نامید، در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این شرکت‌ها را با داشتن ارتباط با بانک ملت و نیز شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است.

از میان ۱۰ شرکتی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، هشت شرکت در بریتانیا و یک شرکت در سوییس و یک شرکت دیگر در مالزی مستقر است.

در اوایل آبان ماه سال جاری نیز،‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود، ۳۷ شرکت مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

حریری: ایران خواسته ای از من نداشت

نخست وزیر لبنان در پایان دیدارش با رئیس جمهور فرانسه در پاریس روابطش با حزب الله را خوب توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، "سعد حریری" ضمن مطلوب توصیف کردن روابطش با حزب الله لبنان گفت: حزب الله یک حزب سیاسی مهم است و همیشه روابطم با آن خوب بوده و اگر اختلافاتی وجود دارد موضوعی طبیعی است.

وی افزود: مشکلی با حزب الله ندارم و اختلاف نظرها به سبب ماهیت سیاست و دموکراسی است و هر یک از ما دیدگاه خود را درباره موضوعات مختلف داریم.

نخست وزیر لبنان درباره درخواست تهران برای تحکیم روابطش با حزب الله تاکید کرد: چنین درخواستی از من صورت نگرفته است اما روابط دائمی با حزب الله دارم.

حریری درباره احتمال دخالت حزب الله در ترور پدرش، گفت: کسی از ماهیت احکام اطلاعی ندارد هر چند که درباره دادگاه بین المللی بسیار سخن گفته شده است.

وی درباره موضع فرانسه درباره دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری افزود: فرانسه همواره حامی دادگاه بین المللی بوده است و هنوز از آن حمایت می کند. باید گفتگوها همانطور که هم اکنون درجریان است ادامه پیدا کند.

دراین دیدار رئیس جمهوری فرانسه نیز بر حمایت پاریس از دادگاه بین المللی و دولت مشروع لبنان تاکید کرد.



جلیلی:اشتون باید به 3سوال ایران پاسخ‌دهد

دبير شوراى عالى امنيت ملى با اشاره به ايستادگى ملت ايران در برابر اين اراده استکبارى، اظهار داشت: آنها از همه ظرفيت‌هايى که داشته‌اند نظير قطعنامه، تحريم و فشارهاى سياسى استفاده کرده‌اند و با نتيجه نگرفتن از آنها امروز به ترور رو آورده‌اند که اين موضوع نشانگر استيصال و به بن‌بست رسيدن آنهاست.

به گزارش فارس، سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى صبح امروز (چهارشنبه) در حاشيه مراسم تشييع پيکر شهيد شهريارى در جمع خبرنگاران، گفت: برخى قدرت‌ها اراده کرده‌اند تا سياست، قدرت و برخى حوزه‌هاى علمى را به انحصار خود در آورند.

وى با اشاره به ايستادگى ملت ايران در برابر اين اراده استکبارى، اظهار داشت: آنها از همه ظرفيت‌هايى که داشته‌اند نظير قطعنامه، تحريم و فشارهاى سياسى استفاده کرده‌اند و با نتيجه نگرفتن از آنها امروز به ترور رو آورده‌اند که اين موضوع نشانگر استيصال و به بن‌بست رسيدن آنهاست.
دبير شوراى عالى امنيت ملى يادآور شد: اين يک رسوايى بزرگ براى شوراى امنيت سازمان ملل است که تروريست‌ها قطعنامه‌هاى آن را اجرايى مى‌کنند.

جليلى افزود: ما شاهديم که امروز فهرست قطعنامه‌هاى آنها با فهرست تروريست‌ها همخوانى دارد که اين يک رسوايى بزرگ براى شوراى امنيت است.

وى خون شهريارى را يک پشتوانه محکم براى دفاع از حق ملت ايران و آرمان‌هاى انقلاب اسلامى خواند و اظهار داشت: آنچه امروز در عرصه بين‌المللى شکل مى‌گيرد حکايت از اراده ملت‌هاى مستقل براى ايستادگى در برابر چنين انحصارطلبى دارد.

وى گفت: خون شهيد شهريارى را پشتوانه محکمى براى دفاع از حق ملت ايران و آرمان‌هاى انقلاب اسلامى خواند و گفت: اين يک رسوايى بزرگ براى شوراى امنيت سازمان ملل است که تروريست‌ها قطعنامه‌هاى آن را اجرايى مى‌کنند.

جليلى در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اينکه آيا خانم اشتون رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا به سه سؤال مطرح شده از سوى شما پاسخ داده است؟ گفت: اين سؤالات اساسى است که بايد در گفت‌وگوها پاسخ داده شود و ما در مذاکرات به دنبال پاسخ اين سؤالات هستيم.

واکنش عربستان به انتشار اسناد ویکی‌لیکس

ایسنا- عربستان اعلام کرد، اسنادی که اخیرا از سوی سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، ارتباطی به این کشور ندارد.
اسامه النقلی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان ـ با بیان این که مواضع این کشور همواره روشن و واضح است، بیان کرد: اسنادی که از سوی این سایت منتشر شده و درباره دعوت پادشاهی عربستان از واشنگتن برای حمله به ایران به منظور متوقف کردن برنامه‌ی هسته‌یی این کشور سخن گفته، ارتباطی با عربستان ندارد. وی ادامه داد:‌ این اسناد ارتباطی به عربستان ندارد و این کشور در انتشار اسناد (ی که این سایت به آن دسترسی پیدا کرده) هیچ نقشی ایفا نکرده است. به گزارش سایت اخبار البشیر، النقلی گفت: عربستان چیزی درباره صحت این مطالب نمی‌داند و به همین منظور نمی‌تواند درباره آن به اظهارنظر بپردازد. هم‌چنین باید گفت که سیاست‌های عربستان و مواضع آن همواره واضح است.

سفر امير قطر به قاهره

شيخ ’حمد بن خليفه آل ثاني’ امير قطر بعدازظهر دوشنبه به طور ناگهانى به قاهره سفر کرد.
   
به گزارش ايرنا، پايگاه اطلاع رسانى القدس العربى روز سه شنبه نوشت: امير قطر در يک سفر دو ساعته به قاهره رفت.

سفر امير قطر در حالى انجام گرفت که کمتر از يک هفته از سفر ’حسنى مبارک’ رييس جمهورى مصر به دوحه مى گذرد.

منابع مطلع در فرودگاه قاهره گفتند که سفر حمد بن خليفه آل ثانى سفرى ويژه بود و وزير صنعت و تجارت مصر و همچنين ’رشيد محمد رشيد’ کاردار وزارت سرمايه گذارى در مراسم خداحافظى امير قطر و هيات همراه وى در فرودگاه قاهره حضور داشتند.

آخرين سفر امير قطر به قاهره در سال 2007 قبل از بحرانى شدن روابط قاهره - دوحه پس از اختلافاتى که در موضع سياسى مصر نسبت به شبکه الجزيره قطر رخ داد، انجام شد.

احمد ابوالغيظ’ وزير امور خارجه مصر در مارس گذشته گفت که اختلافات بين مصر و قطر به سياست هاى شبکه خبرى الجزيره بازمى گردد، زيرا اين شبکه در باره مسايلى صحبت مى کند که مصر راضى به آن نيست.

وى گفت: مشکل ما با شبکه الجزيره است و مى دانيم چه کسى اين شبکه را مديريت مى کند و از رويکردهاى آن که هيچ خيرى براى مصر در بر ندارد، آگاهيم.

حزب حاکم مصر برنده انتخابات شد

نتایج انتخابات پارلمانی مصر از برتری نسبی نامزدهای حزب حاکم این کشور حکایت می‌کند. انتخابات پارلمانی مصر روز یکشنبه با مشارکت نه چندان چشمگیر مردم این کشور برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی مصر، 8 نفر از وزرا و رئیس مجلس تاکنون در این انتخابات به پیروزی رسیده‌اند.
علاوه بر این دو تن از نامزدهای حزب «الوفد»، یکی از نامزدهای حزب «العداله» و یکی از نامزدهای جماعت «اخوان المسلمین» نیز در اسکندریه به پیروزی رسیده‌اند.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، حزب ملی حاکم بر مصر اندک زمانی پس از بسته‌شدن درهای مراکز رای‌گیری از برتری قابل توجه نامزدهای خود در انتخابات خبر داده بود.
از سوی دیگر، رای‌گیری یکشنبه برای انتخاب نمایندگان پارلمان مصر در حالی به پایان رسید که مخالفان، دولت را به مخدوش کردن این انتخابات متهم کرده‌اند.
منابع خبری گزارش می‌دهند که حامیان اخوان المسلمین که مهمترین گروه مخالف دولت در چند حوزه انتخاباتی از جمله در بخش دلتای نیل در شمال قاهره است با ماموران پلیس درگیر شدند.
شاهدی عینی در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرد.
اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که شماری از کاندیداهایش از مراکز رای‌گیری بیرون انداخته شدند و پس از اعتراض، ماموران دولتی به آنها حمله کردند.
شنبه گذشته نیز «عمر سید سید»، پسر یکی از نامزدهای انتخاباتی، در حالی که در قاهره مشغول نصب پوسترهای تبلیغاتی پدرش بود با ضربات چاقوی دو مرد کشته شد.
انتظار می‌رود که نتایج اولیه و غیر رسمی انتخابات، دوشنبه‌ اعلام شود اما قرار است که نتایج رسمی سه‌شنبه منتشر شود.
ناظران می‌گویند که نکته مهم در این انتخابات این است که آیا اخوان‌المسلمین که فعالیتش ممنوع اعلام شده است، می‌تواند موقعیت خود به عنوان بزرگ‌ترین گروه مخالف دولت را حفظ کند یا نه.
طرفداران اخوان‌المسلمین در انتخابات گذشته در سال 2005میلادی، به رغم ممنوعیت فعالیت این گروه توانستند به عنوان نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت کنند و یک پنجم کرسی‌های پارلمانی را به‌دست آورند.
حدود 42 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رای دادن هستند.
بنا بر این گزارش، اکثر مصری‌ها در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند چرا که معتقدند نتیجه انتخابات تغییری در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد.
پارلمان مصر 518 نماینده دارد که غیر از 10 نماینده انتصابی توسط رئیس‌جمهوری، باقی نمایندگان را مردم انتخاب می‌کنند.
نامزدهایی در انتخابات پیروز خواهند شد که حداقل 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهند.
انتخابات در حوزه‌هایی که نامزدهای آن نتوانند حداقل آرای لازم را کسب کنند، به دور دوم کشیده خواهد شد.

بوش: باید از اعًتراضات خیابانی در ایران حمایت بیشتری می‌شد!

جب بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای احتمالی  حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از استراتژی دولت اوباما در قبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش عصر ایران برادر کوچکتر جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه ای با شبکه "نیوزمکس " با ادعای اینکه ایران بزرگ ترین تهدید برای منافع ایالات متحده است ، افزود : تهدید نظامی باید همچنان روی میز باشد تا رهبران ایران را مجبور به متوقف ساختن برنامه های اتمی شان کند.

وی با انتقاد از سیاست اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران گفت : " اینکه رهبران ایران به این نتیجه برسند که آمریکا هیچ گاه به این کشور حمله نمی کند ، این مساله رفتارهای بد آنها  را تقویت می کند."

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا باید به طور جدی در اندیشه تغییر رژیم در ایران باشد ، افزود : "  ما باید در حمایت از مخالفت های مدنی ضد رژیم در ایران به طور تهاجمی تری اقدام کنیم."

جب بوش در ادامه مدعی شد  : " من وقتی رویکرد دولت اوباما در قبال اعتراضات خیابانی متعاقب انتخابات سال گذشته در ایران را دیدم ناامید شدم . اعتراضاتی که ارتباط زیادی به نتایج انتخابات نداشت و ناشی از خواست مردم ایران برای رسیدن به آزادی بود.

 
وی افزود : " ما در زمانی که باید در حمایت از خواست آزادی در ایران فعالتر می بودیم ،  در حمایت از آن  بسیار سست عمل کردیم .

وی در ادامه خواستار تقویت هر چه بیشتر فشارهای تحریمی علیه ایران شد.

جب بوش که برادر کوچکتر جورج دبلیو بوش است درزمان انتخابات بحث برانگیز سال 2000 آمریکا که منجر به پیروزی جورج بوش جمهوریخواه بر ال گور دموکرات شد ، فرماندار ایالت فلوریدا بود.

عملکرد جب بوش در آن موقع به عنوان فرماندار ایالت فلوریدا در حمایت از برادرش حرف و حدیث های فراوانی پدید آورد.

آن انتخابات در نهایت پس از گذشت قریب به یک ماه و اعتراض دموکرات ها به   تقلب جب بوش به نفع برادرش در آرای ایالت فلوریدا با رای دیوان عالی این کشور که حاکی از تایید بازشماری آرای این ایالت بود ، خاتمه پیدا کرد .

در آمریکا از جب بوش به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری  سال 2012 یا 2016 نام برده می شود.

جمهوری اسلامی ایران ، آمریکا را متهم می کند که برخلاف تعهداتش در قرار داد الجزایر در ناآرامی های سال گذشته ، مداخله گری کرده و از معترضان به شیوه های مختلف حمایت نموده است.

موضع رسمی آمریکا در قبال ویکی‌لیکس

وزیر امور خارجه آمریکا گفت افشای اسناد محرمانه در ویکی لیکس حمله به جامعه بین‌المللی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر هیلاری کلینتون در نشستی خبری درباره افشاگری پایگاه اینترنتی ویکی لیکس بعد از انکه از این افشاگری به عنوان «گزارش‌های خبری اخیر درباره اسناد محرمانه» یاد کرد گفت:

"این اسناد محرمانه به صورت غیرقانونی از رایانه‌های دولتی امریکا برداشته شد و در اختیار این سایت قرار گرفت. من در چند روز گذشته در گفتگو با همتایان خود از کشورهای مختلف دنیا و در دیدار امروز خود با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره این موضوع صحبت کردم که صحبت‌های ثمربخشی بودند.امریکا قویا افشای غیر قانونی اطلاعات محرمانه را محکوم می‌کند".

وی افزود:" افشای اسناد محرمانه جان افراد را به خطر می‌اندازد ، امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند و باعث تضعیف تلاش‌های ما در زمینه کار کردن با دیگر کشورها برای حل مشکلات مشترک خواهد شد. دولت کنونی امریکا درحال پیش بردن یک سیاست خارجی محکم است که تمرکز ان بر ارتقاء دادن منافع ملی آمریکا و رهبری کردن در دنیا برای حل پیچیده ترین چالش‌ها است. حل کردن مشکل اقتصاد جهانی، جلوگیری از تروریسم بین المللی، متوقف کردن گسترش تسلیحات فاجعه بار و پیشرفت حقوق بشر و ارزش‌های جهانی از جمله این موارد است".

وی افزود: " امریکا در هر کشور و منطقه دنیا با شرکای خود همکاری می‌کند تا این اهداف را به پیش ببرد. این افشاگری صرفا حمله به منافع امریکا در عرصه سیاست خارجی نیست بلکه حمله به جامعه بین المللی است. اطمینان دارم که شراکت و روابط دولت امریکا با دیگر کشورها که دولت امریکا برای ساختن ان سخت تلاش کرد دربرابر این چالش ایستادگی خواهد کرد. من درباره چیزهایی که از انها به عنوان تلگرام‌های مسروقه وزارت امور خارجه یاد می‌شود هیچ اظهار نظری نمی‌کنم یا انها را تائید نمی‌کنم اما می‌گویم که امریکا عمیقا از افشای هر گونه اطلاعاتی که قرار بود محرمانه باشد متاسف است".

هیلاری کلینتون تصریح کرد: "سیاست رسمی خارجی امریکا از طریق پیام‌هایی که افشاء شدند تعیین نمی‌شود بلکه سیاست امریکا در واشنگتن و در بیانیه‌های وزارت خارجه یا اقدامات امریکا در سراسر امریکا منعکس می‌شود. خطاب من به مردم امریکا و دوستان امریکا این است که در امریکا گام‌های تهاجمی برداشته خواهد شد تا افرادی که این اطلاعات را سرقت کردند پاسخگو باشند. من دستور داده‌ام که اقدامات خاص در وزارت امور خارجه امریکا اتخاذ شود علاوه بر اینکه تدابیر امنیتی جدیدی در وزارت دفاع امریکا و دیگر بخش‌های دولتی در پیش گرفته خواهد شد تا از اطلاعات وزارت خارجه امریکا محافظت شود تا دیگر این گونه درزهای اطلاعاتی اصلا تکرار نشود. روابط بین دولت‌ها تنها نگرانی ناشی از انتشار این اسناد نیست. دیپلمات‌های امریکایی با فعالان محلی حقوق بشر دیدار می‌کنند با روزنامه نگاران دیدار می‌کنند با سران و رهبران دینی دیدار می‌کنند که این دیدارها خارج ازحیطه دولت‌های خارجی است این افراد برداشت‌های صریح خود را از اوضاع می‌گویند. این مکاتبات مبتنی بر اعتماد است‌. برای مثال یک فعال ضد فساد اطلاعات خود را درباره سوء اقدام یک مقام در اختیار ما می‌گذارد یا یک فعال اجتماعی اسناد مربوط به خشونت جنسی را در اختیار قرار می‌دهد افشای هویت چنین افرادی اثار بسیار جدی برای این افراد خواهد داشت که می‌تواند باعث حبس، شکنجه و حتی مرگ انها شود".

وزیر امور خارجه امریکا گفت: "انگیزه انتشار این اسناد هرچه باشد بسیار روشن است که انتشار این اسناد خطرات واقعی برای افراد خواهد داشت. ممکن است که عده ای به اشتباه از عوامل مسئول این افشاگری تمجید کنند اما تاکید من این است که به خطر انداختن جان افراد بی‌گناه و به خطر انداختن روابط دوستانه بین کشورها اصلا جای تمجید ندارد و نشانه شجاعت نیست. در گذشته مواردی بود که اسنادی رسمی منتشر شد تا اقدامات نادرست افشا شود اما این بار ماجرا اصلا اینگونه نیست بلکه برعکس انچه که افشاء شد اقدامات دیپلمات‌های امریکایی است درحالیکه این دیپلمات‌ها مطابق انتظاری که از انها می‌رود اقدام کردند.این دیپلمات‌ها کمک می‌کنند تا از مناقشه‌ها جلوگیری شود. کار دیپلمات‌های امریکا صرفا به نفع امریکا نیست بلکه به نفع میلیاردها نفر در سراسر دنیا است "


نظر شما :