رابرت گيتس براى گفت‌وگو درباره ايران وارد عمان شد

۱۴ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۵ کد : ۹۵۳۹ سرخط اخبار
رابرت گيتس براى گفت‌وگو درباره ايران وارد عمان شد

وزير دفاع آمريکا  امروز وارد عمان شد تا با پادشاه اين کشور درباره مسائل مهم بين‌المللى و منطقه‌اى از جمله ايران گفت‌وگو کند.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، يکى از مقام‌هاى ارشد دفاعى واشنگتن گفت که «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريکا در جريان سفر خود به عمان، علاوه بر ايران درباره مسائل مربوط به عراق، يمن و افغانستان نيز گفت‌وگو کرده و از ناو هواپيمابرى در درياى عرب که هدايت عمليات در حمايت از جنگ افغانستان را بر عهده دارد نيز بازديد خواهد کرد.
وى افزود که اين سفر همچنين با چهلمين سالگرد سلطنت «سلطان قابوس»، پادشاه عمان در ماه گذشته ميلادى نيز مرتبط است.
اين مقام دفاعى ادامه داد: «اين سطح بالاترين ديدار يکى از مقام‌هاى رسمى آمريکا با سلطان قابوس در مقطع زمانى حساس و نمادين است.»
وى افزود: «سلطان قابوس به لحاظ روند منطقه‌اى و هر چيز ديگر، از فرهيخته‌ترين و روشنگرترين رهبران در منطقه است.»
بنا براين گزارش، عمان روابط خوبى با ايران داشته و نقشى کليدى در مذاکره براى آزاد شدن يکى از سه شهروند آمريکايى که به دليل ورود غيرقانونى به ايران دستگير شده بودند، داشت.
اين مقام دفاعى نيز در اين‌باره گفت که سلطان قابوس همواره بر لزوم حل ديپلماتيک مسئله هسته‌اى ايران تاکيد کرده است و بنابراين مى‌تواند در اين رابطه «کمک کننده» باشد.

خودکفایی ایران در تولید کیک زرد هسته‌ ای

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: نخستین محموله کیک زرد تولید شده در بندرعباس امروز - یکشنبه - به سایت هسته‌ای اصفهان ارسال شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، صالحی ظهر در نشست خبری در سایت هسته‌ای اصفهان گفت: ایران در تهیه کیک زرد هسته ای خودکفا شده است.

وی تصریح کرد: با ارسال این محموله ، گامی دیگر در تامین نیازهای اساسی صنعت هسته‌ای با قدرت برداشته شد.

صالحی گفت: این دستاورد بزرگ ، در حقیقت قسمت نوید بخش حرکت مستمر و بی‌وقفه تلاشگران و متخصصان این فناوری عظیم در مسیر تکمیل برنامه جامع اکتشاف ، استخراج و تامین مواد مورد نیاز تاسیسات هسته ای کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین خبر داد : معدن اورانیوم ساغند یزد در آینده نه چندان دور بهره‌برداری می‌شود و افزود: فعالیت‌ها مضاعف شده و روند احداث تاسیسات کیک زرد اردکان هم شتاب یافته است.

صالحی افزود: اکتشاف و استخراج با شتاب فراوان در چند سال صورت می‌گیرد و می‌خواهیم از نظر تامین اورانیوم در فاصله پنج سال به جایی برسیم که بتوانیم با اطمینان بگوییم مجموع سوخت مورد نیاز را در داخل تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به ترور شهید دکتر مجید شهریاری از دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست ایادی استکبار افزود: به بدخواهان و جنایتکاران و مجرمان بین‌المللی اعلام می‌کنیم که ما ایستاده‌ایم، مقاومت درس اول انقلاب ماست و یقین بدانید شما را از این حرکات اهریمنی تان مایوس خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما ملتی نیستیم که مایوس شویم ، ما یاس را از جنود ابلیس می‌دانیم. با شهید کردن عالمان و فرهیختگان ما ، نمی‌توانید در حرکت شتابان هسته‌ای ما سستی ایجاد کنید.

صالحی افزود: ملت بزرگ ایران انشاءالله در آینده شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود. این روز فرخنده از این بابت است که شاهد اولین دستاورد کیک زرد تولیدی داخل کشورمان هستیم و این محموله به طور مستمر از بندرعباس به سایت اصفهان منتقل می شود.

جاسوس روسيه در پارلمان انگليس دستگير شد

يک زن روسى که از کارکنان پارلمان انگليس بود پس از دستگيرى توسط سرويس‌هاى امنيتى به اتهام جاسوسى، از اين کشور اخراج شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى فرانسه، سرويس اطلاعات داخلى انگليس(MI5) پى برده است که کاتيا زاتولى وتر زن 25 ساله روسى که براى مايک هانکوک، يک نماينده ليبرال دموکرات عضو کميته منتخب امور دفاعى در مجلس عوام انگليس کار مى‌کرده است به طور مخفيانه براى سرويس‌هاى اطلاعاتى روسيه فعاليت مى‌کرده است.

اين نخستين مورد از کشف و دستگيرى جاسوسان روسيه در پارلمان انگليس پس از پايان جنگ سرد و جاسوسى‌هاى کشف شده در آن دوران است.

روزنامه ساندى تايمز انگليس گزارش داده که به اعتقاد MI5 زاتولى وتر از طريق جذب هانکوک 64 ساله به خود عمدا بر وى که علاقه زيادى به روسيه دارد تمرکز کرده است.

با وجود اين مايک هانکوک اتهام جاسوسى عليه اين دستيار روسى‌اش را رد کرده و گفت: او جاسوس روسيه نيست، من درباره‌ى جاسوسى چيزى نمى‌دانم، اما دستور به اخراج وى از کشور داده‌اند. وى با کمال ميل اين دستور پذيرفته چرا که به درستى مى‌داند که کار اشتباهى انجام نداده است.

زاتولى وتر که پيش از تصدى اين شغل مسئول انجام بررسى‌هاى امنيتى بوده است، هفته گذشته توسط مقامات پليس و امور مهاجرين انگليس بازداشت شد و تا زمان اخراج و استرداد وى به روسيه در يک واحد امنيتى تحت نظر قرار خواهد گرفت.

تلاش براى اخراج وى از انگليس پس از آن مطرح شده که وى در ماه اوت زمانى که از طريق فرودگاه "گت‌ويک" لندن قصد ورود دوباره به انگليس را داشت بازداشت شد و پيش از آزادى وى در آن زمان، مقامات امنيتى انگليس درباره شغل و ارتباط وى با هانکوک بازجويى دقيقى از او به عمل آوردند.

يک منبع خبرى در اين گزارش متذکر شده است، حضور وى در انگليس خطرى براى امنيت ملى نداشته است. اما آنها در رابطه با آنچه که وى مى‌توانسته به آن دسترسى داشته باشد احساس خطر مى‌کردند و اين اتهام تنها به قصد اخراج وى از انگليس به وى زده شده است.

بر طبق اين گزارش، مايک هانکوک، زاتولى وتر را پس از ملاقات وى در استراسبورگ جايى که وى به عنوان عضو پارلمانى شوراى اروپا رفت و آمد زيادى به آن داشت به استخدام خود در آورده است.

اخراج زاتولى وتر از انگليس مى‌تواند به روابط دوباره احيا شده انگليس و روسيه که در سال 2006 و در پى کشته شدن آلکساندر ليتويننکو، يکى از جاسوسان ناموفق روسيه، از طريق سم در انگليس تيره شده بود، ضربه وارد کند.

متکى: تحريم‌ها تاثير منفى بر اقتصاد ايران نداشته است

وزير خارجه ايران تاکيد کرد تحريم هاى غرب براى متوقف کردن برنامه هسته اى ايران هيچ تاثير منفى بر اقتصاد ايران نداشته است .

به گزارش فارس به نقل از گلف نيوز، منوچهر متکى اين اظهارات را در حاشيه کنفرانس امنيت خاور ميانه در شهر منامه بحرين بيان کرد.
وى تصريح کرد: تحريم هاى غرب براى متوقف کردن برنامه هسته اى ايران هيچ تاثير منفى بر اقتصاد ايران نداشته است .
اظهارات متکى در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته اى ايران با گروه 5+1 است و پيش از وى مقامات اقتصادى ايران نيز بر بى اثر بودن تحريم ها در حرکت اقتصاد ايران تاکيد کرده اند.
يکى از مهمترين بخش تحريم هاى آمريکا عليه ايران صادرات بنزين به اين کشور است که با اقدام ايران در توليد بنزين در واحدهاى پيتروشيمى اين حرکت خنثى شد. تا پيش از آن کارشناسان غربى واردات بنزين را پاشنه آشيل ايران مى دانستند اما ايران با استفاده از واحدهاى پتروشيمى توانست نياز خود به واردات بنزين را به حد صفر برساند.
در واکنش به اين اقدام بود که اتحاديه اروپا در طرح نهايى تحريم هاى يک جانبه خود عليه ايران ممنوعيت صادرات بنزين به ايران را که در پيش نويس اوليه تحريم ها گنجانده شده بود برداشت.

تهديد آلمان براى خروج از منطقه يورو

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تهديد کرد در صورتى که شرکايش درخواست وى براى يک مکانيسم دائمى به منظور مقابله با بدهى دولتى احتمالى را نپذيرند، کشورش را از منطقه يورو خارج خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، وال استريت ژورنال به نقل از روزنامه انگليسى گاردين گزارش داد: مرکل در نشستى که در اواخر ماه اکتبر در بروکسل برگزار شد، اين تهديد را انجام داد که به توافق براى مدل تغيير يافته‌اى از پيشنهاد وى منتهى شد.

اين امر در واکنش به اعتراض جورج بابندريو، نخست وزير يونان انجام گرفت که اين پيشنهاد را غيردموکراتيک مى دانست.

براى بيشتر امسال گمانه زنى‌ها بر روى خطر اعضاى ضعيف تر منطقه يورو متمرکز بوده که اين بلوک را در يک وضعيت ورشکستگى قرار داده است. با اين همه خروج آلمان از اين منطقه تاثير اساسى ترى خواهد داشت زيرا آلمان از نظر اقتصادى قوى ترين کشور در ميان 16 کشور عضو اين بلوک است و حدود 30 درصد از توليد آن را تشکيل مى‌دهد.


نظر شما :