هيات ايرانى درخواست گفت‌وگوى هيات انگليسى را رد کرد

۱۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۹ کد : ۹۵۶۳ سرخط اخبار
هيات ايرانى درخواست گفت‌وگوى هيات انگليسى را رد کرد

دور سوم مذاکرات ايران و 1+5 صبح امروز (سه‌شنبه) ساعت 9 به وقت محلى در محل اجلاس‌هاى بين‌المللى در ژنو آغاز شد.
به گزارش ايسنا، ديپلمات‌هاى ايرانى حاضر در مذاکرات ايران و 1+5 در ژنو پس از پايان دور دوم مذاکرات در روز نخست تاکيد کردند که گفت‌وگوها در فضايى مثبت و سازنده برگزار شد.
دور دوم روز نخست مذاکرات ايران و گروه 1+5 ساعت 22 به وقت تهران پايان يافت.
در اين دور از مذاکرات طيفى از موضوعات مد نظر دو طرف که يکى از آن‌ها موضوع هسته‌يى بود، مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
بنا بر اين گزارش، ايران هم‌چنان که پيش‌تر اعلام کرده بود در اين گفت‌و‌گو‌ها تاکيد کرد که حقوق هسته‌يى خود را به هيچ وجه به مذاکره نمى‌گذارد و اين موضوع در دستور کار گفت‌وگوها نخواهد بود.
هم‌چنين دو طرف در اين مورد توافق کردند که بحث هسته‌يى به سه شکل منع اشاعه، خلع سلاح و همکارى‌هاى صلح‌آميز در دستور کار گفت‌وگوهاى فردا (سه‌شنبه) قرار گيرد. اين سه مورد همان موارد گنجانده شده در بسته پيشنهادى ايران است.
بنا بر اين گزارش، احتمال دارد اين مذاکرات به تدوين چارچوبى براى تداوم مذاکرات منجر شود.
ابوالفضل زهر‌ه‌وند ـ معاون رسانه‌يى دبيرخانه شوراى امنيت ملى و عضو تيم مذاکره کننده ايران در ژنو ـ پس از پايان دور دوم مذاکرات در گفت‌وگويى اظهار کرد: اين مذاکرات موجب شد تا از مواضع و ديدگاه‌هاى طرف مقابل‌مان اطلاع پيدا کنيم و روى موضوعاتى که شايد طرف مقابل به نوعى براساس اطلاعات غلط به دست آورده، به نقطه‌اى از همکارى برسيم مشروط بر اين‌که طرف مقابل هم اين رويکرد را داشته باشد که در اين دور از مذاکرات اين طور که ما دريافت کرديم طرف مقابل اين آمادگى را پيدا کرده است.
وى درباره دور بعدى گفت‌وگوها با 1+5 گفت: همه چيز به نوع برخورد و رويکرد 1+5 بستگى دارد. ما مسيرى که مى‌رويم را ادامه مى‌دهيم. مساله مذاکره براى همکارى و تعامل است.
زهره‌وند خاطرنشان کرد: لازمه حل نگرانى‌هاى مشترک بين‌المللى همکارى‌هاى مشترک توسط کشورهايى است که در نظام بين‌الملل اثرگذار هستند و مى‌خواهند نقش و جايگاه مناسب بين‌المللى داشته باشند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، روز گذشته پس از پايان دور دوم مذاکرات کاترين اشتون بدون حضور نمايندگان 1+5 به محل اقامت دکتر سعيد جليلى ـ مذاکره‌کننده ارشد ايران ـ در نمايندگى جمهورى اسلامى ايران در ژنو رفته و شام را با هيات ايرانى صرف کرده است.
هم‌چنين هيات ايرانى در حاشيه روز نخست مذاکرات با هيات‌هاى چين و روسيه ديدار کرد و درخواست هيات انگليس براى ديدار از سوى هيات ايران رد شده است.
برخى رسانه‌هاى خارجى از توافق اوليه براى برگزارى مذاکرات بعدى ميان ايران و 1+5 در اوايل سال آينده ميلادى خبر داده‌اند که خبرنگار ايسنا در اين‌باره اطلاع يافت که هنوز هيچ توافق نهايى براى برگزارى مذاکرات بعدى در زمان و مکان مشخص صورت نگرفته است.
خبرنگار ايسنا هم‌چنين اطلاع يافت هيات ايرانى در مذاکرات ديروز بر توقف مسير فشار و تهديد عليه ايران تاکيد کرده است.
به احتمال زياد مذاکرات ميان ايران و 1+5 امروز (سه‌شنبه) در دو دور ديگر انجام و سپس پايان مى‌يابد.

دور بعدى مذاکرات ايران و 1+5 در استانبول


ايران و 1+5 توافق کردند که دور بعدى مذاکراتشان را در استانبول برگزار کنند.

به گزارش فارس، دور سوم مذاکرات ايران و 1+5 دقايقى پيش پايان يافت و دور ديگرى از مذاکرات انجام نخواهد شد.
در اين دور از مذاکرات دو طرف توافق کردند که دور بعدى مذاکرات اواخر ژانويه در استانبول با هدف «گفت وگو براى همکارى» و «يافتن زمينه هاى مشترک همکارى» برگزار شود.
برگزارى کنفرانس مطبوعاتى مشترک منوط به اعلام آمادگى کاترين اشتون و جمع بندى درونى 1+5 است.


نظر شما :