احمدی نژاد وزیرخارجه نمی‌خواهد، مجری می‌خواهد

۲۸ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۲ کد : ۹۶۸۷ سرخط اخبار
احمدی نژاد وزیرخارجه نمی‌خواهد، مجری می‌خواهد

عصرایران - روزنامه لبنانی المستقبل  نوشت: محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران با اقتدارگرایی  "منوچهر متکی" وزیر خارجه ایران را برکنار کرد تا در شرایطی که متکی در سنگال بوده  باعث غافلگیری در داخل ایران و خارج آن شود؛  هر چند که انتظار می رفت  احمدی نژاد بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات این تصمیم را اتخاذ نماید.

این روزنامه لبنانی افزود: ایرانی ها در بسیاری موارد سنگ دلی های خود را با کلام نرم و خوش بیان می کنند ولی احمدی نژاد تمامی نارضایتی های خود که مجبور شده بود در طول دوره دوم ریاست جمهوری تا کنون در درون نگه داشته بود را ناگهان بروز داد با این کار به مسایل شخصی و سیاسی اش با متکی پایان داد.

المستقبل تأکید کرد: احمدی نژاد از دو جهت با متکی اختلاف داشت  ؛ اولین اختلاف به  اسلوب دیپلماتیک متکی و روش آرام دیپلماسی بر می گردد که برخلاف سخنان و اقدامات احمدی نژاد بوده است. دومین موضوع نیز این است که احمدی نژاد وزیر خارجه ای را نمی خواهد که دارای سیاست خاصی باشد بلکه او وزیری را می خواهد که صرفاً مجری باشد ؛ این نکته ای است که احمدی نژاد در یک گفتگو با روزنامه رسمی "ایران" نیز بیان کرده بود. به طور خلاصه احمدی نژاد وزیر اجرایی می خواهد نه وزیر برنامه ریز سیاست های خارجی کشور.

 
المستقبل در ادامه با اشاره به رقابت های سیاسی درون ایران بین احمدی نژاد و اصولگرایان میانه رو به رهبری علی لاریجانی می نویسد: احمدی نژاد طبق قانون اساسی ایران نمی تواند بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری شود ولی از الان می خواهد یکی از افراد خود را کاندیدا کند تا با تکرار روش "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور سابق روسیه بار دیگر بتواند سیاست تندروی خود را در ایران ادامه دهد و آن را سنگ بنای آینده ایران قرار دهد.

تذکر نمایندگان به احمدی نژاد به دلیل عزل متکی

15 نفر از نمايندگان مجلس امروز از برکنارى منوچهر متکى از وزارت امور خارجه انتقاد کردند.

به گزارش فارس، دهقان، امين‌حسين رحيمى نماينده‌ ملاير، شهريارى نماينده‌ زاهدان، اميرى نماينده‌ زرند، مصباحى‌مقدم، نادران، توکلى و مطهرى نمايندگان تهران، حيدرى نماينده‌ اردل، سبحانى‌نيا نماينده‌ نيشابور از رئيس‌جمهور خواستند که در خصوص "عزل عجولانه و نامناسب وزير امور خارجه حين ماموريت خارج از کشور و عدم رعايت حرمت مسئولان نظام و فرهنگ متانت ملت فرهيخته‌ ايران "، توضيح دهد.

کواکبيان نماينده‌ سمنان نيز در تذکرى خواستار اعلام دليل برکنارى وزير امور خارجه حين ماموريت شد.

يحيى‌زاده نماينده‌ تفت و ميبد نيز خواستار تسريع در کاهش روابط سياسى و اقتصادى با انگلستان با توجه به گستاخى‌هاى اخير مسئولان کشور مذکور شد و بر پرهيز از شتابزدگى و رفتار خلاف شأن و اخلاق در تغيير مديران و ضرورت اقناع مردم و مجلس درخصوص تغيير عجولانه‌ وزير امور خارجه تأکيد کرد.

همچنين قنبرى نماينده‌ ايلام نيز در تذکرى به رئيس‌جمهور خواستار ارايه‌ توضيح درخصوص علت برکنارى وزير امور خارجه حين ماموريت در خارج از کشور شد.

تامينى نماينده‌ رشت در تذکرى جداگانه به رئيس‌جمهور در خصوص نحوه‌ نادرست جابه‌جايى وزير امور خارجه تذکر داد.

اوليا نماينده‌ يزد و صدوق نيز به رئيس‌جمهور در خصوص پرهيز از اتخاذ تصميمات ناگهانى و حساب نشده و پرهزينه در اداره‌ امور کشور در زمينه‌ تغيير و تعويض نامناسب وزير امور خارجه تذکر داد.

مهرداد بذرپاش برکنار شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان برکنار شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» دکتر محمود احمدی نژاد در جلسه امروز هیئت دولت در پی انتقاد مهرداد بذرپاش از برخی دخالت های اسفندیار رحیم مشایی در امورات سازمان ملی جوانان دستور به برکناری وی داده است.

برخی منابع خبری فرحناز ترکستانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت را به عنوان یکی از گزینه های جایگزین بذرپاش معرفی کرده اند.

گفتنی است حکم رسمی این برکناری تاکنون منتشر نشده است.

تکذیب مجدد تبریک لاریجانی به موسوی

دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای رسمی خبر تبریک علی لاریجانی به میرحسین موسوی در روز انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای که برای رسانه ها ارسال کرده است، انتصاب خبر تبریک رئیس مجلس به میرحسین موسوی، نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را تکذیب کرد.

متن کامل نامه به این شرح است:

اخیرا یکی از متهمین فتنه سال 1388 به بهانه ای به نقل از یکی از سایت ها، خبری دروغ و تکراری مبنی بر تبریک آقای علی لاریجانی به موسوی در روز انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 آورده است.

همانگونه که جناب لاریجانی در گذشته این خبر را تکذیب کرده اند بدینوسیله اعلام می دارد که ایشان نه در روز انتخابات و نه در ایام دیگر هرگز تبریک پیروزی در انتخابات به آقای موسوی نگفته اند.

جای تاسف است که برخی از سایت های متعهد به اصول اسلامی، خوراک تبلیغاتی برای ساختارشکنان و فتنه انگیزان فراهم می کنند.

فتوای قتل البرادعی در مصر صادر شد!

يک سايت اينترنتى اعلام کرد: يکى از مبلغان مصرى براى قتل محمد البرادعى فتوى داده است.

به گزارش ایسنا روزنامه اماراتى دارالخليج به نقل از سايت مجمع انصار سنت محمديه در استان البحيره نوشت: شيخ محمود عامر، يکى از مبلغان اسلامى مصر در بيانيه‌اى فتوى داده است که بايد خون محمد البرادعى، مدير کل سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و رهبر جمعيت ملى تغيير را به اتهام تحريک به نافرمانى عليه نظام حسنى مبارک، رئيس جمهور مصر، ريخت.

محمود عامر گفته است، البرادعى مردم را به آشوب فرا مى‌خواند، لذا مسئولان دولت و حسنى مبارک در صورتى که وى دست از اين تلاش‌ها برندارد، بايد وى را بکشند.

وى گفته است، اکثر مردم مصر مسلمان هستند و البرادعى با اظهارات خود به دنبال ايجاد اختلاف ميان مردمى است که تحت حاکميت حاکمى مسلمان و صاحب شکوه و هيبتى هستند که کشور را اداره مى‌کند!

ناآرامى در جنوب یمن

در پى کشته شدن يک فعال جنبش جنوب يمن در درگيرى‌هاى خشونت آميز با ارتش، استان لحج شاهد بحران شديد است.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه‌ى اماراتى الاتحاد‌، صدها تن از طرفداران جنبش جنوب در شهر الحبيلين در استان لحج در اعتراض به کشته شدن فعال جنبش جنوب تظاهرات کردند.

اين فعال جنبش جنوب در درگيرى‌هاى شديد ميان ارتش و اعضاى جنبش جنوب در روز پنجشنبه کشته شده بود.

يک مقام امنيتى اظهار داشت:‌ مسئولان امنيتى و نظامى يمن تجهيزات امنيتى خود را در استان لحج مستقر کرده‌اند تا مانع از هرگونه ناامنى شوند.

منابع محلى گفتند:‌ ده‌ها فرد مسلح به شهر ضالع و جبال يافع در نزديکى شهر الحبيلين رفته‌اند تا به مبارزه با ارتش بپردازند.

سران عشاير و مسئولان محلى الحبيلين نيز با فرماندهان نظامى به منظور ممانعت از عمليات ارتش در اين منطقه وارد مذاکره شده‌اند.

هم‌چنين منابع محلى به الاتحاد گفتند: تظاهر کنندگان لاستيک‌ها را در وسط خيابان اصلى الحبيلين آتش زدند.

کميته‌ى امنيتى استان ابين نيز تصميم گرفته است گشت زنى‌ها را در استان بيشتر کند.

وزارت کشور يمن اعلام کرد: اين کميته هم‌چنين کميته تحقيقاتى را در زمينه حمله اخير به مرکز ايست بازرسى در شهر زنجبار تشکيل داده است.

هم‌چنين سفارت آمريکا در صنعا نيز به اتباع خود در يمن هشدار داد.

سفارت آمريکا در بيانيه‌اى دو روز پس از خنثى شدن عمليات تروريستى عليه کارمندان سفارت آمريکا به شهروندان آمريکايى هشدار داد که نسبت به وقايع امنيتى هوشيار باشند.

فراکسيون‌هاى پارلمانى احزاب اللقاء المشترک هم‌چنان در اعتراض به پيشنهادات براى تغييرات قانون اساسى به اعتصاب خود در داخل پارلمان ادامه مى‌دهند.

متکى آمادگى خود را براى تغيير اعلام کرده بود

دستيار ارشد رييس‌جمهور در حاشيه اجلاس وزراى زن کشورهاى اسلامى، در پاسخ به اين سوال که گفته مى‌شود آقاى متکى در جريان تغيير خود نبوده است، گفت: شنبه هفته گذشته با آقاى متکى در خصوص تغيير صحبت ‌شد و ايشان نيز آمادگى خود را اعلام ‌کردند.
به گزارش ايسنا، مجتبى ثمره هاشمى، با بيان اين مطلب، افزود: ايشان قرار بود در روز دوشنبه از سفر سنگال به تهران برگردند و با توجه به اين موضوع نيز روز دوشنبه اين موضوع اعلام شد.
وى همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا آقاى صالحى که در حال حاضر سرپرستى وزارت خارجه را بر عهده دارد، از سوى رييس‌جمهور به عنوان وزير خارجه به مجلس شوراى اسلامى معرفى مى‌شود يا خير؟ گفت: صبر کنيد .
دستيار ارشد رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که با توجه به مذاکرات استانبول رييس دستگاه ديپلماسى چه موقع به مجلس شوراى اسلامى معرفى مى‌شود، گفت: سه ماه فرصت است.

تقدیر یک مرجع تقلید از اردوغان

حضرت آیت الله سبحانی ‌در پیامی، با تقدیر از شرکت نخست وزیر ترکیه در مراسم عزاداری سیدالشهدا‌(ع)، آن را نشانه حمایت از اهداف حسین‌بن‌علی‌(ع) ؛ یعنی ظلم ستیزی وعدالت‌خواهی که جامعه بشری بدان نیازمند است،دانستند. 

به گزارش مرکز خبر حوزه، متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

حضور انور جناب آقای رجب طیب اردوغان

نخست وزیر محترم کشور ترکیه

با اهدا سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت سرور شهیدان، اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و درخواست موفقیت فراینده از باری تعالی برای پیشبرد اهداف مقدس آن عزیز!

قرآن و عترت دو یادگار گرانبهایی است که رسول خدا‌(ص) از خود بر جای نهاده است و هر دو چراغ فروزانی هستند که راه را برای مسلمانان در تمام عرصه‌ها و قلمروها روشن می‌سازند و تکریم هر دو و بهره‌گیری از آنها دو رشته محکمی هستند که می‌توانند در جامعه اسلامی، وحدت آفرین باشند؛ زیرا همه فرق اسلامی، در عین اختلاف در برخی از مسایل، در این دو یادگار وحدت نظر دارند قرآن مجید امت متفرق را به سان کسی می‌داند که در آن میان چاهی مهلک افتاده است. آن گاهٰ برای نجات او دستور می‌دهد که به ریسمان محکم الهی چنگ بزند تا از آنجا برون آید. چنان که می‌فرماید: (واعتصموا بحبل‌الله جمعیا و لا تفرقوا)

بنابراین بهترین راه برای وحدت یک میلیاد و اندی مسلمان در برابر ابر قدرت‌های متجاوزٰ پایبندی به این دو یادگار است که مایه وحدت و یگانگی همه آنها است.

شرکت آن شخصیت گرامی در مراسم عزاداری سال جاری در کشور خویش بسیار مهم و اثر گذار می‌باشد از یک طرف، دعوت به تکریم عترت و پیروی از این خانواده است، از نظر دیگر حمایت از اهداف حسین‌بن‌علی‌(ع) است که در راس آنها ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی است که امروز جامعه بشری بدان نیاز مبرم دارد و شعار حسین‌بن‌علی‌(ع) و حسینیان پیوسته این بوده که: «هیهات منا الذله»

دولت حضرت عالی در این مدتی که بر سر کار آمده و فعالیت‌های اصلاحی خود را آغاز نموده به خوبی نشان داده است که به مسایل بین‌المللی و اسلامی و رفع تبعیض‌ها کاملا توجه دارد و می‌تواند نقشی کلیدی در این زمینه‌ها ایفا نماید.

ما موفقیت روزافزودن جنابعالی و همه همکارانتان را در پرتو پیروی از تعالیم عالی اسلام از خداوند متعال خواهانیم و امیدواریم که دولت و ملت ترکیه همراه با دیگر کشورهای اسلامی، در تمام عرصه‌ها موفق و کامیاب و سرافراز باشند.

با تقدیم احترام

جعفر سبحانی


نظر شما :