تصمیم 1+5 در لندن؛ شاید تحریم تازه، شاید فرصتی دیگر

۱۲ آبان ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۸ کد : ۹۸۱ آمریکا
قرار است شرکت کنندگان 28 آبان دوباره گردهم آیند و به بررسی نتیجه دیدار آقایان خاویر سولانا و سعید جلیلی و همچنین گزارش تازه ای بنشینند که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت اتمی ایران ارائه دهد.
تصمیم 1+5 در لندن؛ شاید تحریم تازه، شاید فرصتی دیگر

 

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراهی آلمان که در حال گفتگو با ایران بر سر پرونده اتمی هستند،  پس از برگزاری نشستی در لندن تصمیم گرفتند قطعنامه تازه ای برای تصویب در شورای امنیت علیه ایران تدوین کنند.

 

روسیه و چین تا به حال از صدور قطعنامه تازه ای برای تحریم بیشتر ایران در شورای امنیت جلوگیری کرده اند و بدین ترتیب از چهارم فروردین 1386 قطعنامه تازه ای منتشر نشده است.

 

بنابر تصمیمی که در نشست لندن گرفته شد، در صورتی که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتیجه مثبتی از تلاشهای اخیر ایران برای حل دیپلماتیک مسئله اتمی ایران گواهی نکنند، با تصویب این قطعنامه تحریمهای تازه ای بر این کشور اعمال خواهد شد.

 

این نشست در سطح معاونان وزیرخارجه این شش کشور که به گروه 1 + 5 مشهورند برگزار شد.

 

شرکت کنندگان نشست همچنین از خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند که دیداری با سعید جلیلی، مسئول دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران ترتیب دهد و نتیجه آن را به دولتهای 1 + 5 اعلام کند.

 

قرار است شرکت کنندگان 28 آبان دوباره گردهم آیند و به بررسی نتیجه دیدار آقایان خاویر سولانا و سعید جلیلی و همچنین گزارش تازه ای بنشینند که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت اتمی ایران ارائه دهد تا بر پایه نتایجی که این دو مرجع به آن دست یافته اند برای اتخاذ گام تازه ای در قبال ایران تصمیم گیری شود.

 

 

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و از شرکت کنندگان در جلسه لندن که پس از گفتگو با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش با خبرنگاران سخن می گفت افزود که ایران باید ظرف دو هفته آینده که گزارش آژانس منتشر می شود به قطعنامه پیشین شورای امنیت عمل کرده، غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، وگرنه آمریکا از سویی برای صدور قطعنامه تازه ای در این شورا به منظور تحریم بیشتر ایران خواهد کوشید و از سوی دیگر، اتحادیه اروپا را تشویق خواهد کرد که به تحریم ایران بپردازد.

 

در همین نیکلای اسپاسکی" معاون رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه "روس اتم" در مصاحبه ای با روزنامه سوئیسی "لوتان" گفته ساخت نیروگاه اتمی بوشهر تنها تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود و مشمول تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده اند، قرار نمی گیرد.

 

با ابن حال برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه شامگاه جمعه در ديدار با منوچهر متکى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران در استانبول گفته که اگر گزارش محمد البرادعى، حکايت از نبود نگرانى در مورد فعاليت هسته‌اى ايران داشته باشد، ما نيز اين موضوع تاييد مى‌کنيم.

 

وزير امور خارجه فرانسه، گزارش رئيس سازمان بين‌المللى انرژى اتمى در مورد فعاليت هسته‌اى ايران را مبناى قضاوت در اين مورد اعلام کرد.


نظر شما :