در بيانيه پايانى تاکيد شد:

متن کامل بيانيه اجلاس همسايگان عراق در استانبول

۱۲ آبان ۱۳۸۶ | ۲۳:۵۹ کد : ۹۸۴ اخبار اصلی
در بیانیه پایانی تاکید شده که باید از به کارگیری خاک عراق به عنوان پایگاهی برای اقدامات تروریستی بر ضد کشورهای همسایه جلوگیری شود. که ظاهرا اشاره‌اى مستقيم به حضور شورشيان پ.ک.ک در خاک عراق است.

نشست بین المللی استانبول درباره عراق که از روز شنبه سوم نوامبر در استانبول ترکیه  آغاز شده بود با صدور بيانيه‌اى به کار خود پايان داد.

در بیانیه پایانی تاکید شده که باید از به کارگیری خاک عراق به عنوان پایگاهی برای اقدامات تروریستی بر ضد کشورهای همسایه جلوگیری شود. که ظاهرا اشاره‌اى مستقيم به حضور شورشيان پ.ک.ک در خاک عراق است.

 

در بخشهایی از بیانیه صادره در پایان کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر آمده است که شرکت کنندگان در اين کنفرانس تمام اقدامات تروریستی در تمام اشکال آن در عراق را محکوم می‌کنند و خواستار توقف فورى آن هستند. همچنين از تلاشهای دولت عراق در مقابله با تروریسم از جمله تلاش برای جلوگیری از به کارگیری از خاک اين کشور به عنوان پایگاهی برای اقدامات تروریستی بر ضد کشورهای همسایه حمایت می شود.

 

در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است که از تلاشهای کشورهای همجوار برای همکاری با عراق به منظور جلوگیری از انتقال تروریستها و سلاح به داخل و خارج از این کشور حمایت می شود و بار دیگر بر اهمیت تقویت همکاری‌ها بین عراق و کشورهای همسايه برای کنترل مرزهای مشترک و جلوگیری از هر نوع قاچاق مورد تاکید قرار می‌گيرد.

 

کشورهای همسایه عراق( ایران، اردن، ترکیه، سوریه، عربستان و کویت) پنج عضو دائم شورای امنیت و کشورهای عضو گروه 8، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد ، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب در کنفرانس بین المللی دو روزه استانبول شرکت داشتند.

 

نشست استانبول، چهارمین نشست بین المللی درباره عراق است.لازم به ذکر است در سومین اجلاس بین المللی درباره عراق که 18 شهریور در بغداد برگزار شد شرکت کنندگان با برگزاری نشست بعدی در استانبول ترکیه موافقت کردند.

 

در اجلاس بغداد، شش کشور همسایه عراق و کشورهای عضو دائم شورای امنیت ، کشورهای عضو گروه هشت به همراه سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب ، سازمان کنفرانس اسلامی شرکت داشتند.

 

اولین نشست فراگیر درباره عراق، ماه مارس گذشته در بغداد و دومین نشست در ماه می گذشته در شرم الشیخ برگزار شد. پيش از اين کنفرانس شرم‌الشيخ مهمترين و جدى‌ترين کنفرانس منعقد شده درباره عراق بود.

 

قرار است وزيران امور خارجه کشورهاى همسايه عراق با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى نظرات خود درباره دستاوردهاى اين کنفرانس مطرح کنند. دیپلماسی ایرانی طی ساعات آینده نتایج اجلاس را تحلیل و تفسیر خواهد کرد.

 


نظر شما :