باشگاه خوانندگان - آرشیو

امریکا با چین درگیر می شود یا شریک؟
از الگوی مهار تا الگوی مسئولیت پذیری

امریکا با چین درگیر می شود یا شریک؟

تغییر تلویحی سیاست آمریکا پس از یازده سپتامبر، از الگوی مهار به الگوی مسئولیت پذیری چین را می توان شاهدی بر اتخاذ این رویکرد تفسیر کرد که در آن تلاش می شود با افزایش نقش و مسئولیت چین، تهدیدات ناشی از قدرت یابی این کشور نسبت به منافع ملی آمریکا به حداقل کاهش یابد.

ادامه مطلب
تعامل حقوق بشر و آزادی بیان با امنیت ملی

تعامل حقوق بشر و آزادی بیان با امنیت ملی

آزادی بیان و حقوق بشر در چنین فضایی در حال تعامل مثبت با امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور ها هستند. نظر به حمایت حقوق بشر از دولت ها در زمینه ممنوع کردن اشاعه ایده هایی که بر خلاف امنیت ملی محسوب می شوند و هم چنین با توجه رشد فزاینده گفتمان قومیت پس از فروپاشی شوروی و همزمان با جهانی شدن به نظر می رسد دولت های بیشتری مایل باشند که در راستای حفظ امنیت ملی و دموکراسی به تصویب و اجرای قوانینی در راستای حفظ صلح و امنیت روی بیاورند.

ادامه مطلب
«دختر دیکتاتور» و بازی جدید آسیایی
اولین رئیس جمهور زن کره جنوبی و چالش های پیش رو

«دختر دیکتاتور» و بازی جدید آسیایی

با توجه به اینکه انتظار می رود رهبر جدید کره شمالی با ورود به سال دوم تکیه زدن به مسند خود سیاست های جدیدی در پیش بگیرد و همچنین آغاز به کار شی جین پینگ به عنوان رهبر جدید حزب حاکم کمونیست جمهوری خلق چین و روی کار آمدن دولت راستگرای افراطی آبه شین زو آبه در ژاپن، عملکرد خانم پارک،‌رئیس جمهور جدید کره جنوبی بسیار اهمیت می یابد.

ادامه مطلب