گزينه سوم غرب براى رويارويى با پرونده هسته‌اى ايران

۲۷ دی ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۰۰۳۰ اقتصاد و انرژی
غرب از اين نکته غفلت مى‌کند که ايران از مرحله جلوگيرى از دستيابى به دانش هسته‌اى گذر کرده است. ايران هر وقت که بخواهد مى‌تواند غنى‌سازى خود را افزايش داده و تکنولوژى هسته‌اى خود را تکميل کند چرا که دانش اصلى هسته‌اى را در اختيار دارد.
گزينه سوم غرب براى رويارويى با پرونده هسته‌اى ايران

ديپلماسى ايرانى: در آستانه مذاکرات استانبول بر سر پرونده هسته‌اى ايران و هم‌زمان اظهارات تازه مقامات اسرائيلى مبنى بر اين که ايران دست کم تا سال 2015 به تسليحات هسته‌اى دست نخواهد يافت، فضاى تازه‌اى در پرونده هسته‌اى ايران ايجاد شده است. اکنون براى تحليلگران اين پرسش مطرح است که اگر ايران تا اين مدت زمانى به تکنولوژى نظامى هسته‌اى نمى‌رسد چرا که از تکنولوژى لازم براى اين کار برخوردار نيست پس اين همه بوق و کرنا عليه ايران و اعمال تحريم عليه آن براى چيست.

روزنامه الاهرام چاپ قاهره در يادداشتى به قلم مکرم محمد احمد، ستون‌نويس ثابت اين روزنامه مى‌نويسد: شايد مهمترين پيشرفت در پرونده هسته‌اى ايران براى غرب اين باشد که براى نخستين بار سازمان‌هاى امنيتى غرب، امريکا و اسرائيل اعتراف کرده‌اند که برنامه‌هاى هسته‌اى ايران به چالش‌هاى بزرگى برخورده است. اکنون همه به اين باور رسيده‌اند که محال است تا قبل از سال 2015 ايران بتواند به توان لازم براى توليد بمب هسته‌اى دست يابد چرا که براى رسيدن به چنين تکنولوژى‌اى بايد حتما غنى‌سازى خود را تا سقف 85 درصد برساند. اين در حالى است که ناظران آژانس تاکيد مى‌کنند که تاسيسات هسته‌اى نطنز که قدرت غنى سازى تا سقف چهار درصد دارد را به طور 24 ساعته تحت کنترل خود دارند و تا کنون هيچ تخلفى را مشاهده نکرده‌‌اند. ايران مى‌گويد با همين سقف از غنى‌سازى مى‌تواند اورانيوم مورد نياز خود را براى توليد برق تامين کند. غرب از اين نکته غفلت مى‌کند که ايران از مرحله جلوگيرى از دستيابى به دانش هسته‌اى گذر کرده است. ايران هر وقت که بخواهد مى‌تواند غنى‌سازى خود را افزايش داده و تکنولوژى هسته‌اى خود را تکميل کند چرا که دانش اصلى هسته‌اى را در اختيار دارد، پس نمى‌تواند با اعمال فشار و تحريم ايران را از دستيابى به تکنولوژى هسته‌اى منصرف کند.

وى در ادامه مى‌نويسد: در سال 2005 غرب مى‌گفت ايران دست کم به چهار سال زمان نياز دارد تا به تکنولوژى توليد بمب هسته‌اى دست يابد اما اکنون در سال 2011 به سر مى‌بريم و نه ايران به آنچه غرب ادعا مى‌کرد رسيده و نه غرب مى‌گويد ايران تاسيسات نظامى هسته‌اى دارد. از اين فراتر غرب و اسرائيل تاکيد مى‌کنند که ايران به اين زودى‌ نمى‌تواند به توليد تجهيزات هسته‌اى دست يابد. بازرسان آژانس نيز در تمامى گزارش‌هاى خود تاکيد مى‌کنند که هيچ نشانه‌اى که ثابت کند ايران در حال دستيابى به بمب هسته‌اى است در اختيار ندارند. به رغم اين موضوع امريکا و غرب هنوز پافشارى مى‌کنند که برنامه‌هاى هسته‌اى ايران جنبه صلح‌آميز ندارد و دائما بهانه مى‌آورند که ايران به پرسش‌هاى آژانس پاسخ نداده و بسيارى از مسائل هسته‌اى‌اش را مخفى مى‌کند و به همين بهانه دائما عليه ايران تحريم‌هاى تنبيهى صادر مى‌کنند و فشارهاى خود را عليه آن روز به روز افزايش مى‌دهند، براى اين که ثابت شود ايران به دنبال بمب هسته‌اى است!

وى در ادامه مى‌نويسد: از سوى ديگر اسرائيل در حالى از ايران هسته‌اى ابراز نگرانى مى‌کند و اظهارات محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهورى ايران عليه اسرائيل را دستاويز قرار مى دهد که خود نزديک به 200 کلاهک هسته‌اى در اختيار دارد و بيش از ايران اين خود اسرائيل است که مى‌تواند امنيت ايران را تهديد کند. البته کاملا مشخص است که چرا اسرائيل عليه ايران دائما بهانه مى‌آورد. اسرائيل فرض را بر اين اصل گذاشته که ايران در هيچ حالتى نبايد به تجهيزات هسته‌اى دست يابد و حتى اگر لازم باشد بدون مداخله امريکا ايران را هدف حمله نظامى قرار خواهد داد.

ستون‌نويس روزنامه الاهرام درباره اينکه چرا اسرائيل به ادعاى خود جامعه عمل نمى‌پوشاند، مى‌نويسد: البته ادعاى اسرائيل براى حمله به ايران نيز فقط ادعا است نه بيشتر. تلاويو نمى‌تواند ادعاى خود را عملى کند و ايران را مورد حمله نظامى قرار دهد چرا که خوب مى‌داند حمله نظامى به ايران چه عواقبى براى خودش و کل خاورميانه در پى خواهد داشت و اين مسئله تا چه اندازه برايش گران تمام خواهد شد. به خصوص اينکه فاصله اسرائيل تا ايران طولانى است و براى رسيدن به هدفش ناچار است که رضايت کشورهاى پيرامونى ايران از يک سو و غرب على الخصوص ايالات متحده را از سوى ديگر جلب کند.

وى در نهايت مى‌نويسد: به همه اين دلايل و با وجود اين ذهنيت که ايران نبايد به تکنولوژى هسته‌اى دست يابد اسرائيل و غرب راه سومى را براى ضربه زدن به تاسيسات هسته‌اى ايران در پيش گرفته‌اند. تخريب تاسيسات هسته‌اى ايران از طريق ويروس‌هاى رايانه‌اى از جمله استاکس نت و ترور دانشمندان هسته‌اى ايران. اسرائيل مدعى است که ايران تا سال 2015 به تکنولوژى توليد بمب هسته‌اى نمى‌رسد چرا که تاسيسات هسته‌اى ايران صدمه الکترونيکى ديده است ولى پرسش اين است با پيشرفت هسته‌اى که ايران در دستور کار خود قرار داده و دانش هسته‌اى که غرب چه بخواهد چه نخواهد ايران به آن رسيده، با ايران هسته‌اى پس از سال 2015 چه مى‌توانند بکنند.  


نظر شما :