برداشتى از تماس تلفنى احمدى نژاد - مدودف

۲۹ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۰۰۴۸ اخبار اصلی
در فاصله اندک مانده به آغاز مذاکرات استانبول ميان ايران و گروه 1+5 که ايران محتواى آن را غيرهسته اى و غرب کاملا هسته اى مى دانند، تلاش ايران براى اثرگذارى در مذاکرات و پيش کشيدن يک بحث فرعى اما مهم، به تماس هايى ميان تهران و مسکو انجاميد.
برداشتى از تماس تلفنى احمدى نژاد - مدودف

ديپلماسى ايرانى: روز سه شنبه از پايگاه اطلاع رسانى رياست جمهورى ايران خبر رسيد که "احمدى‌نژاد و مدودف در تماس تلفنى خود با اشاره به اينکه زمينه‌هاى فراوانى براى ارتقاى سطح همکارى هاى تهران ـ مسکو وجود دارد، فعال سازى ظرفيت‌هاى گسترش روابط را مورد تاکيد قرار دادند."

در اين خبر کوتاه و چند سطرى آمده بود که محمود احمدى نژاد با اشاره به اينکه ايران و روسيه بايد همواره با هم دوست و همکار باشند گفته است: جمهورى اسلامى ايران از افزايش مناسبات دو کشور در تمامى زمينه‌ها استقبال مى‌کند.

مطابق اين خبر، رييس‌جمهور روسيه نيز در مکالمه تلفنى از علاقمندى روسيه براى فعال‌سازى روابط دو کشور در زمينه‌هاى انرژى، سوخت، حمل و نقل و افزايش حجم مبادلات تجارى خبر داده و گفته بود: روسيه براى همه گونه همکارى با جمهورى اسلامى ايران آمادگى دارد.

اما آنچه خبرگزارى هاى روسى از اين تماس تلفنى نقل کردند، کوتاه‌تر ولى گوياتر بود. ريانووستى با اشاره به اينکه طی تماسی تلفنی روز دوشنبه، مسائلى مهم در روابط روسیه - ایران مورد بررسی قرار گرفته است، نوشت: در میان جهات همکاری که بیش از بقیه مورد نظر است به همکاری در زمینه انرژی از جمله در چارچوب اجرای طرح احداث نیروگاه اتمی بوشهر اشاره شد. همچنين در حاشيه، گفتگويى درباره مسئله برنامه هسته ای ایران و دیدار آتی استانبول انجام شد.

در اطلاعیه دفتر مطبوعاتی کرملین آمده بود: طرفین به توافق رسیدند که بررسی این مساله در ابعاد چند جانبه مختلف ادامه پیدا کند.

همزمانى اين مکالمه تلفنى با روزهايى که ايران کوشش مى کند از جهات مختلف رايزنى هاى هسته اى را پيش ببرد و نمايندگانى را به چين و ترکيه و روسيه بفرستد و بر روند مذاکرات تاثير بگذارد، بر کسى پوشيده نيست و به هم پيوستگى اين دو رويداد بديهى به نظر مى رسد. حضور صالحى در ترکيه، عزيمت باقرى به چين و ديدار سفير ايران در مسکو با طرف هاى روسى که قرار است در مذاکرات استانبول حضور پيدا کنند، حکايت از تلاش ديپلمات هاى هسته اى کشورمان در آستانه مذاکرات دارد. ضمن اينکه پيشتر اعلام شده بود على اصغر سلطانيه نيز قرار است در سفرى به روسيه به جمع مسافران ايرانى ماقبل مذاکرات استانبول اضافه شود. اما بعد از سفر دو روزه نمايندگان برخى گروه ها و کشورها به ايران جهت بازديد از تاسيسات هسته اى که با مديريت سلطانيه و صالحى انجام شد، خبرى مبنى بر رفتن او به روسيه منتشر نشده و اطلاعى از موقعيت فعلى سلطانيه در دست نيست.

نکته اى که شايد در اين ميان مکتوم مانده و مى توان در قرائتى جزءبينانه از اطلاعيه کرملين درباره تماس احمدى نژاد – مدودف به فهم يا ظن آن رسيد، ارتباط اين مکالمه تلفنى با انتشار گزارش روزنامه ديلى تلگراف درباره نيروگاه بوشهر است. گزارش هشداردهنده ديلى تلگراف روز يکشنبه منتشر شد و احمدى نژاد و مدودف دوشنبه صحبت کردند.

به نوشته اين روزنامه، کارشناسان هسته ای روسیه فعال در نیروگاه اتمی بوشهر از خسارت بزرگ وارده به راکتور هسته ای توسط ویروس رایانه ای استاکس نت خبر داده و از احتمال وقوع یک فاجعه اتمی نظير فاجعه چرنوبیل در راکتور اتمی بوشهر به علت آسیب هاى وارده به آن هشدار داده اند.

اگرچه ايران محتواى اين گزارش را کذب خوانده و سطح آسيب ها را تا حد بروز فاجعه نمى داند ولى واکنش هاى اعتراضى مسئولان هسته اى کشورمان به امريکا و اسراييل به خاطر تدارک ديدن ويروس استاکس نت و به عنوان مثال، مقصر خواندن امريکا از سوى سعيد جليلى براى اين حمله رايانه اى، نشان مى دهد که ايران سعى در مديريت ماجرا دارد و از انتشار گزارش ديلى تلگراف خرسند نيست و دور از ذهن نيست که در جريان مکالمه روساى جمهور ايران و روسيه، واقعيت اين گزارش يا موضع روسيه نسبت به راه اندازى نيروگاه مدنظر بوده باشد.

اينکه در گزارش آمده بود، آسيب هاى وارد آمده به بوشهر ممکن است به يک چرنوبیل جدید منتهى شود، حتى اگر ساخته و پرداخته اذهان و براى عقب نشاندن روس ها از ماموريتشان در ايران باشد، مى تواند سکته تازه اى در روند امور ايجاد کند و توقفى چندباره و اين بار عميق تر از هميشه را در پى داشته باشد.

چرنوبيل را فاجعه بارترين حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان مى دانند که در راکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل - در نزدیکی شهر کیف - در 26 آوریل 1986 اتفاق افتاد. علل اصلى اين فاجعه، انجام آزمایش بدون فراهم بودن شرایط، سطح پایین دانش امنیت هسته‌ای دانشمندان شوروی، سطح ناکافی ایمنی در راکتور و اشتباه هاى پرسنل اعلام شده بود.

در گزارش ديلى تلگراف، سطح تخريبى که از نفوذ ويروس استاکس نت به تاسيسات نيروگاه بوشهر ارزيابى شده، معادل اين واقعه قلمداد شده و به کرملين توصيه شده است که در شرايط کنونى ادامه روند کار در بوشهر ممکن است به اتفاقى فاجعه بار بينجامد.

اگرچه بايد محور اصلى مکالمه تلفنى مدودف و احمدى نژاد را مرتبط با نشست هفته آتى استانبول قلمداد کنيم، اما بخشى از پيامى که از سطور کوتاه خبر کرملين برداشت مى شود، به نيروگاه بوشهر بازمى گردد و از همين رو تقارن صحبت دو رييس جمهور بر سر اين مساله و انتشار گزارش تهديدآميز و تکان دهنده ديلى تلگراف، حدس و خوانشى اين چنين را نيز به هم مى رساند.


نظر شما :