نزاع شاه و رييس

۲۱ آبان ۱۳۸۶ | ۰۱:۲۳ کد : ۱۰۲۷ اخبار اصلی
نخست وزیر و پادشاه اسپانیا با رییس جمهور ونزوئلا درگيرى لفظى پيدا کردند
نزاع شاه و رييس
خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا در نشست ایبرو-آمریکن که در سانتیاگوی شیلی برگزار شده بود، خطاب به هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا گفت "خفه شو". در پی اهانت پادشاه اسپانیا به هوگو چاوز، جلسه پایانی نشست رهبران آمریکای لاتین، اسپانیا و پرتغال متشنج شد.
 
این درگیری لفظی در حالی رخ داد که هوگو چاوز، خوزه ماریا آنزار، نخست وزیر سابق اسپانیا را فاشیست خواند. در پی سخنان آقای چاوز، خوزه لوييز رودريگز زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا در زمان تعیین شده سخنرانی خود از هوگو چاوز خواست تا سخنانی دیپلماتیک ایراد کند و به رهبران کشورهای دیگر با وجود اختلافات سیاسی احترام بگذارد. وی ادامه داد که نخست وزیر سابق اسپانیا، به طور دموکراتیک از سوی مردم اسپانیا انتخاب شد و نماینده قانونی مردم این کشور بود.
 
هوگو چاوز اعلام کرد که آقای آزنار یک محافظه کار بود و در زمان تصدی گری خود به عنوان نخست وزیر از هم پیمانان جورج بوش رییس جمهور آمریکا بود و یک فاشسیت است. هوگو چاوز به کرات خواست تا سخنان وی را قطع کند اما بلندگوی وی خاموش بود.
 
در پی درگیری لفظی هوگو چاوز با خوزه لوييز رودريگز زاپاترو پادشاه اسپانیا خطاب به هوگو چاوز گفت "تو چرا خفه نمی شوی؟"
رییس جمهور ونزوئلا مدتی بعد،  از زمانی که از سوی دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوئه به وی داده شد برای پاسخ استفاده کرد و اعلام کرد که دولت ونزوئلا حق دارد به هر تهاجمی و د ره رمکان و فضایی به هر شیوه ای پاسخ دهد.
 
این در حالی است که سال گذشته هوگو چاوز در صحن سازمان ملل متحد به جورج بوش لقب شیطان را داده بود. مشاجره بین رییس جمهور ونزوئلا و مقامات اسپانیایی نتایج این نشست سه روزه را تحت تاثیر قرار داد.
 
رهبران این کشورهای متعهد شده اند که با فقر مبارزه کنند و همکاریهای منطقه ای را افزایش دهند، آنها توافق مهمی را امضا کرده اند که طی آن به شش میلیون کارگز مهاجر در آمریکای لاتین، اسپانیا و پرتغال اجازه می دهد از مزایای امنیت اجتماعی برخوردار باشند. این رهبران همچنین قول داده اند با هز شکلی از تروریسم مبارزه کنند و از آمریکا خواسته اند به تحریم اقتصادی علیه کوبا پایان بخشد.
 
خوان کارلوس کیست؟
خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا در تاریه 5 ژانویه سال 1938 در شهر رم در کشور ایتالیا به دنیا آمد و در تاریخ 22 نوامبر 1975، دو روز پس از مرگ فرانسیسکو فرانکو پادشاه پیشین اسپانیا بر تخت سلطنت نشست.
وی اولین بار در سن 10 سالگی به اسپانیا آمد و در سال 1954 توانست از دانشگاه سن ایزیدرو در شهر مادرید فارق التحصیل شود.
 
در تاریخ 14 می سال 1962 با سوفیا، پرنسس یونان، دختر بزرگ پادشاه پال و ملکه فدریکا در آتن ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر است.
 
از زمان سلطنت وی در اسپانیا، این کشور یک روند دموکراسی رو به رشدی را تجربه کرده است و روابط خوبی را با سایر کشورهای جهان از جمله کشورهای آمریکای لاتین برقرار کرده است. وی توجه خاصی به علم و دانش دارد و همچنین روابط خوبی را با دانشگاهها و مرکز علمی اسپانیا و سایر نقاط جهان برقرار کرده است. وی همچنین توجه خاصی به زبان اسپانیایی دارد.
 
خوزه لوييز رودريگز زاپاترو کسیت؟
خوزه لوييز رودريگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا، در تاریخ 4 آگوست سال 1960 به دنیا آمد. وی رهبر حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا است که توانست در انتخابات 14 مارچ سال 2004 برنده شود. از اقدامات مهم دولت وی می توان به عقب نشینی نیروهای اسپانیایی از عراق اشاره کرد. وی همچنین پایه گذار دادگاهی برای خشونت علیه زنان در اسپانیا است.
 
وی از دانشگاه لئون در سال 1982 از رشته حقوق فارق التحصیل شد و تا سال 1986 به عنوان مربی در همان دانشگاه به تدریس مشغول شد. وی به این نتیجه رسیده بود که تنها چیزی که در کنار سیاست وی را راضی می کند تدریس و تحقیقات دانشگاهی است.
 

نظر شما :