وداع مبارک با قاهره برابر با قدرت گیری حماس است

۲۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۲ کد : ۱۰۳۷۶ اخبار اصلی
مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان، نیز بر این اعتقاد است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود ولی از طرف دیگر هم بر این نکته تاکید دارد که موضع اسراییل پس از این حوادث ضعیف شده است.
وداع مبارک با قاهره برابر با قدرت گیری حماس است

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات صلح اعراب و اسراییل دیرزمانی است که رنگ به نتیجه رسیدن را به خود ندیده است. به نظر می‌رسد با توجه به تحولات منطقه باز هم نیاز به میانجی‌هاست تا فلسطین و اسراییل قدمی‌ در حل مشکلات خود بردارند. این بار خانم اشتون وارد بازی شده و وعده تشکیل دولت مستقل فلسطینی را داده است، برخی تحلیل‌ها دلیل این وعده را از دست دادن متحد اصلی اسراییل، یعنی حسنی مبارک، در منطقه می‌دانند. مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان، نیز بر این اعتقاد است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود ولی از طرف دیگر هم بر این نکته تاکید دارد که موضع اسراییل پس از این حوادث ضعیف شده است.  

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،بر تشکیل دولت مستقل فلسطین تا پایان سال جاری میلادی تاکید دارد، آیا چنین امری با وجود سرسختی‌های اسراییل امکان دارد؟

همان‌طور که می‌دانید مواضع اروپاییان به نسبت امریکا در قبال فلسطین همیشه بهتر بوده است. برنامه انها هم این است که دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسراییل تشکیل شود. این موضوع چیزی است که امریکایی‌ها هم تا حدی با آن موافق هستند. اما مهم این است که در صحنه اسراییل دولت تندروی نتانیاهو سرکار است که اجازه تشکیل دولت مستقل فلسطینی با آن شرایطی که اتحادیه اروپا می‌گوید را نخواهد داد. ضمن اینکه اروپا در مساله فلسطین خیلی قدرت مانوری ندارد که بخواهد خواسته خود را به اسراییلی‌ها بقبولاند. حتی امریکایی‌ها نیز نتوانستند خواسته خود را در مذاکرات به اسراییلی‌ها تحمیل کنند. همان‌طور که شاهد بودید در مذاکرات اخیر امریکا از اسراییل خواست که مساله ساخت و سازها و شهرک‌ها را متوقف کند، و اسراییل حتی با اصرارهای امریکا هم حاضر نشد به این مساله تن دهد تا مذاکرات ادامه پیدا کند.

اتحادیه اروپا هم چنین تمایلاتی دارد، اما با توجه به وضعیت صحنه فلسطین و دولتی که در اسراییل حاکم است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که صحبت خانم اشتون به واقعیت بپیوندد.

اشتون زمانی که این موضوع را با آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، مطرح کرده، او در پاسخ گفته است که شما اول پرونده ایران را حل کنید بعد سراغ مساله فلسطین بروید. به عقیده شما این عکس‌العمل را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

همین امر نیز نشان دهنده این است که حاضر نیستند درباره دولت مستقل فلسطین بحث کنند. و در حقیقت توپ را در زمین اتحادیه اروپا انداختند. یعنی شما اول مساله هسته‌ای ایران را حل کنید بعد راجع به فلسطین صحبت شود. در حالیکه این دو موضوع به هم هیچ ربطی پیدا نمی‌کند و دو بحث کاملا متقاوت است. به عبارت دیگر این پاسخ، گفتن نه خیلی محکم به خانم اشتون است.

با توجه به تحولاتی که در خاورمیانه رخ داده است و یکی از حامیان اصلی اسراییل که حسنی مبارک بود از صحنه خارج شده، آیا به عقیده شما این تغییرات باعث خواهد شد که دولت فلسطین با قدرت بیشتری شکل بگیرد؟

من فکر می‌کنم در مساله اعراب و اسراییل کفه ترازو به نفع کشورهایی است که موافق تشکیل دولت مستقل فلسطینی هستند. بله حسنی مبارک یک متحد قوی برای اسراییل بود که رفتن او قطعا ضربه محکمی‌ به اسراییل وارد کرده است. هم با توجه به نقشی که مصر در منطقه دارد و برخی از دولت‌ها و کشورهای محافظه‌کار طرفدار امریکا که به پشتوانه مصر به قضیه فلسطین نگاه می‌کردند، انها نیز با رفتن آقای مبارک مواضع خود را نسبت به اسراییل تضعیف می‌کنند. به عبارت دیگر مجبور هستند در مواضع خود خواسته‌های مردم منطقه و مخصوصا فلسطینی‌ها را بیشتر در نظر بگیرند. به این دلیل که هم مردم خود را راضی نگه دارند و هم دیگر بزرگترین حامی‌ خود که حسنی مبارک بود را نیز از دست دادند.

طبیعی است تحولات منطقه به سمت و سوی کسانی پیش خواهد رفت که حامی‌ مردم فلسطین بوده و خواستار بازپس‌گیری حقوق مردم سرزمین‌های اشغالی هستند. بنابراین دولت فلسطین و معارضینی همچون حماس نیز قوی‌تر از قبل عمل خواهند کرد.

ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفته است که در خاورمیانه در حال تغییر، اسراییل مجبور است برای پیش رفتن مذاکرات صلح امتیازاتی به طرف مقابل دهد. آیا اسراییل با توجه به این فشارها حاضر به دادن امتیازات به طرف مقابل خود خواهدبود؟

به عقیده من دولت فعلی اسراییل هنوز به این مرحله نرسیده است که حتی تحت فشار هم حاضر به دادن امتیاز شود. به دلیل اینکه دولت فعلی بسیار تندرو، راستگرا با تفکرات بسیار نژادپرستانه‌ای که بعید می‌دانم تا مجبور نشود این کار را انجام دهد. مگر دولت نتانیاهو سقوط کند و دولت معتدل‌تری بر سر کار بیاید، شاید آنها بتوانند چنین امتیازاتی را به فلسطینی‌ها دهند.


نظر شما :